Resultat 1 till 27 av 27

Länkar och hur de värderas av Google

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171

    Denna artikel är flyttad till SEO-guide.se:


    Länkar och hur de värderas av Google





    Men diskutera gärna artikeln i denna tråden.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-05-12 klockan 02:20.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    [B]

    7. Inlänkens ankartext

    Vad som står i inlänkens ankartext har stor betydelse för dess värde. Optimalt är det om ankartexten innehåller ordet som vi vill ranka bra på (vårt så kallade keyword). En länk med ankartexten "keyword" är alltså betydligt mer värdefull än en länk med ankartexten "klicka här". Länkar i form av bilder som helt saknar ankartext anses överlag vara mindre värdefulla än vanliga textlänkar.
    Jag kan hålla med om detta till viss del, att keyword är bättre än "klicka här".

    Om nu detta ska vara en nybörjarguide tror jag man bör tillägga att varje inlänk INTE bör ha samma ankartext, utan gärna ett par "klicka här", och sedan finns det ytterligare en faktor man kan använda sig av utan att använda det "exakta keywordet", men ändå få till bra ranking för sitt "keyword".


    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    [B]
    16. Är värdsidan aktiv och uppdaterad

    Google gillar webbsidor som uppdateras ofta. Det är därför en fördel om din länk befinner sig på en sida som är aktiv och som uppdateras med jämna mellanrum. Extra viktigt är detta i bloggar. En blogg som aldrig uppdateras förlorar snabbt i värde.
    Även här har jag lite andra åsikter, om sidan behöver vara "uppdaterad" ofta för att ge "kraft".

    Tar vi t ex min gamla tävlingssida så vet jag med säkerhet att den kan ge ut länkkraft, och mycket bra med kraft, ändå är den väldigt sällan uppdaterad.

    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    [B]

    Listan kan förmodligen göras längre. Sist men inte minst så kan jag avsluta med att värdsidan naturligtvis måste vara indexerad i Google (eller annan sökmotor) för att din inlänk ska ge något värde överhuvudtaget. Är värdsidan inte indexerad så hittar inte Google din länk.
    Har sett siter med PR 3, utan synliga inlänkar till sig. M a o så skulle teorin om att värdsidan/värdsidorna måste vara indexerade för att ge ut länkkraft. Den sidan, med PR 3, finns t ex heller inte med om man kör en site: sökning, ser ut att vara reggad i somras, ingen gammal historik kan heller hittas

    /Patrik

  3. #3
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Bra kommentar om att ankartexten bör varieras. Jag har uppdaterat och förtydligat detta nu.

    Punkt 16 ligger som sagt under "omstridda faktorer". Jag tror att du har rätt i att en sida inte behöver uppdateras för att ge ut länkkraft. Men jag tror att det är en pluspoäng om sidan blir det ibland. Särskilt när det gäller bloggar.

    Vad gäller PR3 sidan som inte finns i index så tror jag snarare att det är PR-siffran som är felaktig. Jag skulle inte se detta som ett â€bevis†för att en sida som inte är indexerad kan leda länkkraft. Men det är helt klart en intressant synpunkt. Jag är öppen för att låta mig övertalas om flera skulle dela den här åsikten.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Suveränt Gustav. Tråd klistrad, länkad från börja läs här och plus på rykte.

    Andra medlemmar är välkomna att bidra med mer information i tråden så att Gustav kan uppdatera och redigera sitt inlägg framöver.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag skulle vilja säga att det där med uppdateringen är olika.
    En blogg är naturligtvis bra om den uppdateras ofta, dock SAJTEN inte SIDAN. Alltså nya bloggposter, men bloggposten där min länk finns behöver absolut inte uppdateras.

    Faktasidor behöver heller inte uppdateras för att vara aktuella. Sidan svenskakungar.se/GustavVasa/ blir klar, och behöver aldrig uppdateras (det är ju inte så att Gustav kommer hitta på nya hyss) och därför behöver sidan heller inte uppdateras för att vara aktuell.
    Sånt tror jag Google (och de andra) har koll på.

  6. #6
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Jag skulle vilja säga att det där med uppdateringen är olika.
    En blogg är naturligtvis bra om den uppdateras ofta, dock SAJTEN inte SIDAN. Alltså nya bloggposter, men bloggposten där min länk finns behöver absolut inte uppdateras.
    Det behöver inte vara en nackdel för en webbsidas ranking att den aldrig uppdateras. Däremot så brukar gamla dammiga webbsidor som uppdateras göra ett stort skutt i serpsen. Att Google gillar nytt material är ingenting som debatteras inom SEO-världen skulle jag säga. Utan där är alla ganska överens.

    Däremot så är det svårare att säga om uppdateringar och nytt material påverkar en webbsidas utlänkar och länkkraft. Jag vågar bara svara på den frågan med ett "kanske" och det är därför som jag lade punkten under rubriken Omstridda faktorer.

    Jag har i alla fall förtydligat punkt 16. Som du poängterar så behöver inte varje bloggpost eller undersida uppdateras hela tiden för att vara fräsch. Däremot så tror jag bestämt att Google premierar domäner som utvecklas och lever. Jag tror att detta kommer att bli ännu viktigare i framtiden.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Angående punkt 5 så bör det stå:
    "Har du en webbsida om fotboll, så vill du ha inlänkar från andra webbsidor som Google anser handlar om fotboll eller något som är relaterat till fotboll."

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Bra sagt webguide!

    Förutom att det värderas högre av sökmotorerna, så bör det också ge en högre CTR (klickfrekvens för den som är ny), då besökaren mer troligt är intresserad av din sida också.

  9. #9
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Jag tycker att 13. Länkens ålder har stor betydelse och håller därför inte med.

    Jag ser ingen påverkan alls nästan i början när länks ålder bara är 1-2 veckor gammal. För att sedan öka i betydelse markant, och under en längre tid sedan öka successivt i värde.

    Om en länks ålder inte har stor betydelse så borde länkbygget ge resultat direkt eller väldigt snabbt och det håller jag inte med om.

    Annars tycker jag det ser bra ut. Allting går att vända och vrida på. Vad är egentligen värdet på en länk och för vem är det menat? Sökmotoron eller sidägaren, de har olika syn vad som är en värdeful länk.

    För Google är värdet på en länk detsamma oavsett vad sidorna handlar om. Länkens kraft förändras inte om sidans innehåll uppdateras/ändras eller om ankartexten ändras. Det är samma kraft men Google förknippar målsidan med ett annat ämne och det har i sin tur en inverkan på sökresultatet; men länkens kraft är fortfarande detsamma. För en sidägare däremot, så skulle detta ingå i länkvärdet av flera olika anledningar. Jag måste erkänna att jag misstolka lite av innehållet i tråden på grund av detta.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Jag tycker att 13. Länkens ålder har stor betydelse och håller därför inte med.

    Jag ser ingen påverkan alls nästan i början när länks ålder bara är 1-2 veckor gammal. För att sedan öka i betydelse markant, och under en längre tid sedan öka successivt i värde.

    Om en länks ålder inte har stor betydelse så borde länkbygget ge resultat direkt eller väldigt snabbt och det håller jag inte med om.
    Det går ju att få resultat, även hållbara, med väldigt nya länkar. Allt beror på hur "bygger din inlänksstruktur", vartifrån länkarna kommer. Frågan här, när man bygger länkar, är väl på vilkan sida av det "gråa --> svarta" man vill ligga ...

    /Patrik

  11. #11
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Angående punkt 5 så bör det stå:
    "Har du en webbsida om fotboll, så vill du ha inlänkar från andra webbsidor som Google anser handlar om fotboll eller något som är relaterat till fotboll."
    Allt handlar om vad Google anser, eftersom det är en guide om hur länkar värderas av Google. Varje mening i guiden skulle kunna kompletteras med "som Google anser". Det skulle inte vara fel, men likväl tjatigt. Varför menar du att det måste förtydligas just i den här punkten?

  12. #12
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    har lite blandade åsikter "om ålder" på en domän ... och hur viktigt det är. Tror ändå, till syvende och sist, det viktigaste är att det blir bra content för att värdet ska hålla i sig (om man nu tar över en äldre domän).

    Värdet på länkar har många olika "attribut" som påverkar det totala värdet av den enstaka länken, vilket det gör det extremt svårt att avgöra exakt alla dessa faktorer, om det ens går idag. Det är hela tiden en gissningslek som för att ligga med i framkant tar extremt mycket tid i anspråk och jag undrar om det verkligen är "kostnadseffektivt" för de flesta att lägga ned så mycket tid som det görs på SEO, och framförallt det länkbyggande som görs (som förövrigt är blackhat), oavsett i "vilken form" länkbyggandet görs i. Inlänkar, enkom skapade för sökmotorerna (av personer som har intressen i siten) ÄR blackhat! då det INTE är en naturlig länktillväxt

    /Patrik

  14. #14
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Om SEO och länkbyggen är kostnadseffektivt är lite offtopic, men helt klart en intressant fråga. Jag skulle säga att det är olika från fall till fall. Jag har ökat flera företags försäljning med över 100 % genom att bara lägga till tre-fyra länkar och göra ett fåtal ändringar onpage. Det är MYCKET kostnadseffektivt. Samtidigt så ser man privatpersoner och företag som sliter hela dagarna med att skaffa inlänkar undertiden som de negligerar kärnverksamheten. Det är så klart inte kostnadseffektivt. Man måste alltid se till alternativkostnaden.

    Vad gäller den gamla klyschan att "content is king" så håller jag bara med delvis. Det finns områden som är så pass tråkiga att de aldrig attraherar några naturliga inlänkar i större skala. Är du t ex en grossist som säljer finkorningt smågrus så kanske du kan räkna med en länk från din branschorganisation - but thats it. Ett fåtal "onaturliga" länkar kan däremot ge dig en förstaplacering (eftersom dina konkurrenter inte heller får några naturliga inlänkar och inte arbetar med SEO). Helt plötsligt så hittar en massa återförsäljare ditt företags webbsida och du ökar omsättningen flera gånger om.

  15. #15
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    debatten om ålder är spännande.

    Det som är intressant att veta är ju om en ny "bra" domän är bättre än en gammal "dålig"

    exempel: är en ny keyword.se bättre än den 10år gamla jaggillarkeyword.se?
    Allt annat än just domänen kan man fixa till i efterhand som tex inlänkar.
    Så vad är bäst av domänerna i mitt exempel?

  16. #16
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Ara
    debatten om ålder är spännande.

    Det som är intressant att veta är ju om en ny "bra" domän är bättre än en gammal "dålig"

    exempel: är en ny keyword.se bättre än den 10år gamla jaggillarkeyword.se?
    Allt annat än just domänen kan man fixa till i efterhand som tex inlänkar.
    Så vad är bäst av domänerna i mitt exempel?
    Det kan variera från månad till månad, eftersom Google ändrar sina algoritmer hela tiden. Under vissa perioder så har ålder varit en tung faktor. Under andra perioder så har kw i domännamnet varit viktigare. Det går alltså inte att ge ett generellt svar på frågan.

    Hur det ligger till just nu vågar jag inte svara på. Jag har inte följt utvecklingen på den punkten de senaste månaderna. Eftersom det hela tiden växlar och SEO alltid bör göras långsiktigt så har det ingen real betydelse vilket som är viktigast.

  17. #17
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  18. #18
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av FredrikMH
    Jag tycker att 13. Länkens ålder har stor betydelse och håller därför inte med.

    Jag ser ingen påverkan alls nästan i början när länks ålder bara är 1-2 veckor gammal. För att sedan öka i betydelse markant, och under en längre tid sedan öka successivt i värde.

    Om en länks ålder inte har stor betydelse så borde länkbygget ge resultat direkt eller väldigt snabbt och det håller jag inte med om.
    Håller med. Åldern har i mina ögon väldigt stor betydelse. Jag höll på att kämpa i flera år mot en sida som uppdaterades ca 1 gång per år mot vår som uppdaterades flera gånger i månaden. Vår sida hade kanske funnits i ca 2-3 år i samma uppbyggnad medans den andra kanske funnits i 5-8 år.

  19. #19
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Det kan variera från månad till månad, eftersom Google ändrar sina algoritmer hela tiden. Under vissa perioder så har ålder varit en tung faktor. Under andra perioder så har kw i domännamnet varit viktigare. Det går alltså inte att ge ett generellt svar på frågan.

    Hur det ligger till just nu vågar jag inte svara på. Jag har inte följt utvecklingen på den punkten de senaste månaderna. Eftersom det hela tiden växlar och SEO alltid bör göras långsiktigt så har det ingen real betydelse vilket som är viktigast.

    Det ha väl ganska stor betydelse om man ska starta en ny site?
    Ska man köpa en "gammal" eller en "bra" domän?

    Om det nu är som du säger att det inte spelar någon roll, vad grundar du det på, saker du har läst dig till eller praktiska erfarenheter?

  20. #20
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Ara
    Det ha väl ganska stor betydelse om man ska starta en ny site?
    Ska man köpa en "gammal" eller en "bra" domän?

    Om det nu är som du säger att det inte spelar någon roll, vad grundar du det på, saker du har läst dig till eller praktiska erfarenheter?
    Du har inte läst mitt svar. Jag skrev inte att det inte spelar någon roll om man har kw i domännamnet eller om domänen är gammal. Du frågade vad som var viktigast och det var den frågan som jag besvarade.

    Vilket som är viktigast varierar mellan olika perioder. Således så spelar det ingen roll vad som är viktigast idag, eftersom SEO bör göras långsiktigt och du inte kan veta vad som är viktigast om 6 månader.

  21. #21
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har läst igenom artikeln noga nu, och jag tycker den är mycket bra.

    Två finjusteringar jag skulle vilja du fixade:

    Under punkt 8:
    Från "manipulera serpsen" till "manipulera sökmotorresultaten". Vi får fler och fler läsare som är helt gröna inom SEO och jag försöker undvika SEO-jargongen så gott det går.

    Under punkt 9:
    Från "hostade på Wordpress" till "hostade under Wordpress.com". Man kan annars lätt missförstå och tro det gäller alla WordPress-bloggar - även de med egna domäner.

    Personligen tycker jag punkt 13, länkens ålder, är av relativt stor vikt i det hela.

    Sedan finns det kanske en till punkt som jag tänker på nu.

    Förslag:

    18. Spridda i tiden

    Det finns även en teori om att det är bra om en sida eller webbplats regelbundet och oavbrutet får inlänkar. Detta kan Google se som ett tecken att webbplatsen är av genuint bra kvalitet. Alltså inte 100 stycken vecka 1 och 0 stycken resten av året.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  22. #22
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  23. #23
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Gustav
    Det kan variera från månad till månad, eftersom Google ändrar sina algoritmer hela tiden. Under vissa perioder så har ålder varit en tung faktor. Under andra perioder så har kw i domännamnet varit viktigare. Det går alltså inte att ge ett generellt svar på frågan.
    Hur är det just nu? under vilka perioder har ålder varit en tung faktor?
    Hu är dessa perioder uppdelade i procent? är det typ 50/50 när ålder går före keyword eller är det med 90/10?

    Så det är ingen som vet om det är bra att köpa en gammal domän?
    Och om du inte kan svara på den generellt, kan du ge något exempel på NÄR det har spelat roll? Jag vet att Google ändrar sina algoritmer hela tiden, men vad skulle du välja?

  24. #24
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Jim - Jag har uppdaterat guiden efter dina synpunkter. Jag valde dock att skriva vad serps betyder första gången som förkortningen nämns i texten. Det är bra om nybörjare får lära sig vad alla seo-begrepp innebär. Vi vill ju dra upp nybörjarna till vår nivå och inte sänka vår egen nivå till deras . Så det är alltid bättre att förklara ord istället för att undvika dem.

    Ara - Ställ din fråga i tråden för hur ett bra domännamn ska se ut. Eller starta en egen tråd. Jag tror att svaren på din fråga uteblir därför att den går för mycket off-topic.

  25. #25
    jorgass avatar
    jorgas jorgas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    1
    Angående detta med en värdsite:s ålder och att det ger mer värde åt inlänkar från den siten. Kan det vara så att ju äldre en värdsite blir, desto fler inlänkar från andra siter får den siten i sig. Och p.g.a. detta ökar länkkraften i värdsitens egna utlänkar ju äldre den blir?

    Eller är det så att det bara är åldern som spelar roll?

    Mvh, Jörgen

  26. #26
    Dimgos avatar
    Dimgo Dimgo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    5
    Bra post!
    Kan bara hålla med om betydelsen av länkningen utifrån.

    Jag har tagit över en kunds sida:
    Första sidan innehåller bara en bild med "areamap" som länkar till olika varianter av sidan på olika språk.
    De olika språksidorna är frame:ade.
    Meny används AllWebMeny som vad jag förstått sökmotorerna inte kan följa.
    PLUS att alla undersidor är satta på "no index, no follow".

    Trots det har de en PR på 5. Den enda förklaring jag har är att de lever på bra länkning från leveranta sidor utifrån. De har mycket länkningar från välbesökta mammasidor, mammaforum och mammabloggar.

    De har hög rankning, men det är ju inte allt, de kommer fortfarande långt ner på google med sökord som vore självklart deras. Det är det jag ska försöka råda bot på nu :-)

    Tack för posten!
    /jocke

  27. #27
    Jakob Kegels avatar
    Jakob Kegel Jakob Kegel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Valletta, Malta
    Inlägg
    18
    4. Värdsidans TrustRank
    SEOmoz har verktyget Linkscape som varderar TrustRank. Det ar givetvis inte identiskt med sokmotorerna, men ger en del intressant info om lankar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  2. Google länkar
    Av Fredrikmx i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 13:57
  3. Länkbyten: Tips och information från hans99
    Av Jim Westergren i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 02:49
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Google och dynamiska länkar
    Av Stellan i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 18:16