Resultat 1 till 12 av 12

Google segt på att indexera

  1. #1
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Jag tycker det gått segt att få in nya siter i index sen ett antal veckor tillbaka. Fler som gjort samma observation?

    Brukar ni använda några speciella trix för att indexeras snabbare? Jag har en del metoder, men de tycks ha tappat i effekt.

  2. #2
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Upplever updates ibland segare än andra tider. Indexeringen har jag inte märkt av något på.

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har också upptäckt detta fenomen under de senaste två månaderna.

    Har även märkt att de projekt där jag kör Google Sitemap dår snabbare att få med i indexet, dock sker inte uppdateringarna i någon märkbart snabbare grad.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Att Google är mer långsam efter BigDaddy ser ut att vara en gemensam observation:

    http://www.seomoz.org/blogdetail.php?ID=1030
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Bernt, du nämnde G sitemaps. Jag har själv inte märkt någon skillnad med dessa, vare sig när det gäller indexeringshastighet eller spindlande på de olika undersidorna. Det kräver nog lite mer utprovande och utvärderande av mig då jag inte använt den modellen särskilt mycket.

    Tidigare körde jag med en vanlig sitemap. Denna länkades sedan från ett antal bloggar (givetvis på andra IP:n), dessa bloggar RSS feedades in på mina myyahoopages. URL:en för sitemapen postades rätt hårt på bloggarna med hjälp av speciell programvara. Så sent som i november kunde jag ha en sida indexerad inom ca 24-48 timmar från det att domänen köptes.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Fösta gången som jag satte in Google sitemaps på en site tog det mindre än en timme till dess att Google laddade ned sitemapfilen första gången. Och samma vecka som jag reggade Google sitemap så ökade Googles besöksfrekvens med 200%, och andra veckan ökade den ytterligare med 300%.

    Om detta kan ha berott på andra faktorer är lite svårt att säga, men i övrigt gjordes inga märkvärdiga förändringar i vare sig inkommande länkar eller content.

  7. #7
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Ja, det går riktigt riktigt segt för vissa sidor. Inte kul detta..
    Har ändå en massa inlänkar från olika IP.

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Även jag tycker att det är lite segt just nu, och sitemaps-statistiken bekräftar att Google-boten inte kommer lika flitigt i dessa dagar.

    Däremot har det ju nu bekräftats att Googles Mediabot (som hämtar sidor för AdSense) även hämtar sidor som så småningom läggs in i indexet. Tydligen har man i samband med Bigdaddy lagt till en cachning av indexerat innehåll så att sidor ur denna cache så småningom lyfts in i indexet också:

    Matt Cutts förklarar hur det går till:
    http://www.mattcutts.com/blog/crawl-caching-proxy/

    Trots det, så rapporterar Google Sitemaps-verktyget att åtskilliga av mina sajter inte har hämtats in i indexet sedan 20 april.

  9. #9
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Järnspikar...
    Nu tycker jag allt att google har blivit sega på indexering. Har tre stycken inlänkar från PR4-5 (inne ofta och kikar ivf) och har gått 8 dagar sedan jag la upp sidan. Inte med på en endaste jäkla datacenter >_<

  10. #10
    Artamuss avatar
    Artamus Artamus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    64
    Kollade nu på en av mina sajter där jag lagt till sidor och både Yahoo och MSN har indexerat och rankat sidorna, men Google segar...

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    har inte haft problem med att få siter indexerade.

    La ut lagstbud.se den 26 april. 1 maj var den fullindexerad. Vad jag gjorde var att fixa en Google Sitemap och la upp en länk på en site jag vet spindlas frekvent (i stort sett dagligen) av Google.

    La även upp dogindex.eu den 10 maj ... fast, där har det varit problem med google. 3 dagar så var den fullindexerad av MSN. Idag, ca 2 veckor efter release är stora delar av siten indexerad av Google

    Samma "teknik" som för lagstbud.se siten .. Google Sitemap och en länk på en välbesökt site av googleboten

    [edit]

    Länkarna kommer från en PR 3 sida, dock rankar den högt i SERPsen för sina sökord/sökfraser

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-05-27 klockan 23:34. Anledning: Tagit bort länkarna till de sajter som anges. Det räcker med att vias upp domännamnen. Se http://www.seo-forum.se/angaende-seo-forum-se/12-regler-foer-forumet-laes-innan.html

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag håller med. Google blir bara segare och segare på att indexera...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. Försöka ta över top-tio på google?
    Av john32 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 11:45
  4. Google indexerar Flash
    Av Anders T i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 22:36
  5. Hur ofta går Google igenom min sida.
    Av David i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:48