Resultat 1 till 20 av 20

Hur kommer det att gå för Getupdated?

  1. #1
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Nu byter Getupdated ut större delen av ledningen.

    Nu så uppgraderar Getupdateds styrelseordförande, Kjell Ormegard ledningen i bolaget genom att göra sig av med en rad nyckelpersoner i ledningen.

    Eric Forsner försvinner som finanschef. Huvudägaren i Getupdated, Mattias Kaneteg, förlorar jobbet som vice vd, och Johan Kadar får sparken från vd-posten.

    Den genomgripande städning på ledningsnivå som ordförande Kjell Ormegard nu ägnar sig åt kan vara ett sista försök att rädda Getupdated. Och det är positivt. Vi får väl hoppas att det går framåt och att förändringarna ger resultat!

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Har för mig att vi inte fick diskutera enskilda seo-företag här på forumet.

    Men, frågan är högintressant.

    Spontant tror jag bolaget kommer att styckas, för att rädda de lönsamma delarna.

    Crystone och Affiliator är ju företag som direkt borde skickas ut ifrån GetUpdated-koncernen för att bli egna fristående bolag.

    Deras seo-verksamhet tror jag vi kan klara oss utan

    /Patrik

  3. #3
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Ja nä de kanske man inte få, eller man får iaf inte smutskasta SEO-företag vad jag vet. De tycker jag inte att vi gör.

    Ja frågan är intressant och det drabbar många inom SEO-branschen för att de skapar ju en ordentlig oreda och osäkerhet.

    När vi pratar om Crystone och Affiliator så vet jag för lite ang dessa två bolag för att yttra mig. Det jag vet är i alla fall att Crystone gjorde en vinst på 11% 2007 och vad det beträffar Affilliator så är ju en fusion inledd 2007-09-19 gentemot Getupdated.

    Jag tror att rykterna kring Getupdeated är live väl påspädda. Klart de kunde haft en bättre ekonomi, men den är fortfarande som den ser ut inget kaos om man titta på 2007 års redovisning.

    Ja det återstår att se som sagt!

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ja det är intressant. Fortsätt diskutera men följ regel 5, alltså ingen smutskastning.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Vi ska hålla oss till reglerna! Vi lovar Anledningen till att jag tog upp det är faktiskt att jag med många andra faktiskt är lite nyfikna nu på vad som kommer att hända. det råder ju en ganska stor oro på hela världsmarknaden och jag kan i dagsläget inte säga hur SEO företag kommer att drabbas av denna lågkonjuktur/instabilitet som råder nu.

  6. #6
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag tror att mätbara medier kommer att öka på bekostnad av traditionella medier.

    Om jag får mindre pengar att annonsera för så vill jag ju mäta hur mycket jag får för pengarna. Då är Internet rätt ställe.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hur många seo-företag mäter ROI ned på keyword-nivå?

    /Patrik

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det finns en del företag, både stora och små, som mäter ROI ned på keyword-nivå.
    Finns ingen anledning att nämna vilka som säger sig göra det. För då kommer tråden fyllas av inlägg från representanter från SEO-företag som säger sig göra det.

    Nu är en eventuell svacka i ekonomin inget ovanligt, händer med nästan regelbundna intervaller. Det brukar få som resultat att de företag som arbetar offensivt med åtgärder inom marknadsföring vinner marknadsandelar på bekostnad av de som tvärbromsar och drar ned.

    Hur det slår mot SEO-företag kan vara lite svårare att sia om, men tror att de bolag som har en bra relation eller kan skapa en, med sina kunder kommer vinna och öka sina marknadsandelar.
    Dessutom är sökmotoroptimering/internetmarknadsföring ett sätt att snabbt nå ut, där man nästan per omgående kan se ett resultat.

    Skulle nog vilja säga att för SEO-bolag som är drivande/flexibla/etc kommer en svacka i ekonomin innebära ett kraftigt lyft uppåt.

    Nu kanske jag har ett litet annat perspektiv på det här då jag arbetat inom den privata sektorn sedan 1973 och med andra ord sett en hel del nedgångar i ekonomin på nära håll. Och de som klarar sig är de som satsar.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-10-02 klockan 02:01. Anledning: Strök en onödig mening

  9. #9
    parisians avatar
    parisian parisian är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Jönköpings län
    Inlägg
    144
    Självklart så kan man inte bromsa sig ur en kris men företag väljer också att prioritera pengarna på rätt saker. Behövs pengarna i andra sektioner än MF så blir det helt enkelt ingen MF för företagen oavsett hur bra det än är.

    SEO-företagen har ju dock ett plus och det är att de sällan har riktigt höga utgifter i form av dyra maskiner och höga omkostnader, de har ju tex ingen produktion så de behöver ju inte köpa in råvaror, metaller etc.

    En annan fördel ur rent ekonomiskt perspektiv är att detta ger SEO-företagen en möjlighet att finna metoder för att dra ner på onödiga utgifter och omkostnader. Det är väl det man gör i Getupdated koncernen. De har börjat bli ekonomiska på ett sunt sätt.

    Förövrigt så är en lågkonjuktur ingen nackdel i alla aspekter för de rensa bort oseriösa aktörer och de som inte kan leverera till 100% och det ser jag nog nästan som en fördel.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    .... så man själv kan sticka in och och ragga kunder ....

    Tänk så här. Hur många kunder har inte GetUpdated? Är inte MediaAnalys med där på ett hörn också? OM de skulle gå omkull, hur många av deras kunder måste ha ny leverantör då?

    DET kan bli intressant på många sätt ...

    /Patrik

  11. #11
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    MrWize du behöver inte spekulera, ingen kommer gå omkull, inte ens i närheten.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Håller med Per Renemark här. Hänvisar till Jims inlägg
    Låser tråden här då jag inte kan se att något nytt kan tillkomma inom en nära framtid i ämnet.
    Det som kan vara intressant är den frågeställningen parisian tar upp.
    Och då i rent generella termer utan att nämna ett företag. Så fritt fram för den som känner för det att starta en ny tråd på ett tema i stil med:
    "Hur påverkar en konjunktursvacka optimeringsbranschen" eller något sådant.

  13. #13
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    - jag bara undrar..

    är det dax att kratta ut kastanjerna ur glöden.?

    Kanske sjunger Getupdated på sista raden, som i Mikael Wiehe sång
    Titanic -andraklassenpassagerarens sista sång. "Sen lämna' råttorna skeppet för att söka sig mot land"

    Nu har Mattias Kaneteg sålt ALLA sina aktier. (Tidigare största aktie ägare)
    Anders Varveus säljer kraftigt av sina aktier.

    Likaså har dessa sålt av alla sina aktier:

    Paul Yates (tidigare ägare av inköpta bolaget JustSearch med delbetalning av aktier i getupdated)
    Angelizer Holding
    Danske Bank International S.A.
    Nordnet Pensionsförsäkring
    JRBM Fastighet och invest
    Caceis Bank Luxembourg
    o.s.v.
    o.s.v.

    Den enda som köper alla dessa aktier är bilhandlaren Åke Eriksson, han har snart över 50% av aktierna.

    - Jag bara undrar, är det någon som kanske krattar ut kastanjerna ur glöden ??

    //Lennart

  14. #14
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  15. #15
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Källa? (ej insatt i aktiehandel)

  16. #16
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170

  17. #17
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det kom en ny liknande tråd så jag har öppnat denna tråden igen och lagt in de inläggen i denna tråden.

    Tänk bara på att följa regel 5 ...
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  18. #18
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Då det är offentliga uppgifter så lär vi kunna diskutera GetUpdated

    Att Kaneteg säljer av förstår jag. Får man sparken som vVD så finns det ju ingen anledning att vara kvar som storägare i bolaget. Då är det lika bäst att göra sig av med innehavet och placera det på annat sätt.

    Vad gäller de andra storägarna som säljer av beror det nog på alla skriverier och de försöker minska sina förluster.

    Den som köper, som nu har 50% av innehavet, lär ju se något värde i bolaget. Det troliga är att "sågen" kommer gå varm och alla delar som har röda siffror (och haft så under en längre tid) lär nog bli avpolleterade.

    Det finns ju ett par företag man skulle vilja lägga sina vantar på som Crystone och Affiliator. Crystone har många kunder och kan troligen återfå sitt rykte genom uppstädning av ledningen. Affiliator lär inte ha några problem att stå på egna ben.

    Vad gäller SEO biten lär man kunna plocka ut guldkorn även där och förståss gå fram med "sågen" ordentligt och göra sig av med onödig overhead, se till att dra nytta av alla synergier man kan finna (HR, Ekonomi, Marknad etc, om det inte redan gjorts)

    /Patrik

  19. #19
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    ..Krattning av kastanjerna har börjat..

    Kaneteg har INTE fått sparken som vVD.

    Kaneteg ämnar köpa Crystone (har lagt ett bud) och då är avsikten att han
    lämnar sin anställning som vVD i Getupdated för att i stället ingå i
    styrelsen.

    Mattias Kaneteg sålde i fredags ALLA sina aktier till Åke Eriksson, men på måndagen framkom det att Åke Eriksson och Mattias Kaneteg lägger ihop sitt ägande i Getupdated i Vattenormen AB (Vattenormen är sedan länge Åke Eriksson´s bolag) och agerar fortsättningsvis via Vattenormen.

    ?? Hur kan man på fredagen sälja sina aktier, för att på måndagen lägger ihop sitt aktier med Åke...

    Åke Eriksson och Mattias Kaneteg krattar ut Crystone ur glöden...

    Jag följer regel 5 ... har källorna på allt.


    //Lennart
    Senast redigerat av Sundream Estate den 2008-10-14 klockan 09:43.

  20. #20
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dubiös emission i Getupdated
    Av Peder Molin i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 00:37
  2. En Linus kommer lastat...
    Av LRantalainen i forum Introduktion
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 18:49
  3. Stulen content, kommer Google banna?
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 15:47
  4. Kommer inaktiv butik sjunka i serpen?
    Av Elvis i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 22:39
  5. Kommer vi att försvinna?
    Av SEOhans i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 08:29