Resultat 1 till 10 av 10

Rådgivning angående utbildning

  1. #1
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    - Har lagt ut några trådar angående utbildning se nedan:

    "Jag är ute efter grundläggande undervisning i Google Adwords så att Jag lär mig annonsera kostnadseffektivt och med slagkraftiga rubriker.
    Jag vill ha struktur på mina annonser.
    Vill sitta med någon kunnig person en eller flera förmiddagar för att förändra mina annonser samtidigt som Jag får förklaringar till varför det skall göras si eller så. En fördel är om du bor i Norrköpings närhet."

    Bakgrunden är att Jag nu annonserar för ca: 400-500 kr/ månad och får in intäkter ca: 5-6000kr via Google analytic. Vill då med enkla medel = mer kunskap bli bättre på detta så att Jag på sikt annonserar för 4x mer och då får minst 4x mer i intäkter.
    - Har mycket att göra, så Jag har inte tid att lära mig det den självlärda vägen.
    Har fått svar från ett företag i kalmar som analyserar mitt adwordskonto + utbildar mig i 4 timmar för 5600:- + moms.

    För mig är det en hög timpenning då Jag inte är i närheten av den penningen

    Frågan är om det är kastade pengar i sjön eller om det är en lönsam investering?
    Min avsikt är inte att få mer förslag med denna tråd utan mer fråga om Jag är på rätt spår med mina tankar om detta.
    Kommer troligen kosta på mig denna utbildning om det inte är för många negativa komentarer.

    Jag är Tacksam för tips råd ideer etc
    Mvh Magnus

  2. #2
    Jacobs avatar
    Jacob Jacob är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Öland
    Inlägg
    31
    Visst är det en hög timpenning men jämför man med kurser och utbildningar annars inom it så kan dessa ligga uppemot 20 000 om dagen så är det ändå inte jättedyrt.

    Jag tycker att du ska se det som att om du kan tjäna igen dom pengarna (vilket av det du skriver så borde du kunna göra det rätt snabbt) så är det rätt självklart att du ska ta utbildningen. Detta eftersom du då får lära dig lite "tricks of the trade" som du annars hade fått lära dig på egen hand efter att ha testat och donat själv.

    Visserligen är jag delvis partisk eftersom det är en kollega till mig som kommer hålla i utbildningen men av egen erfarenhet så tycker jag det är väldigt bra att få sitta med någon som arbetat länge med ett visst område, oavsett om det är adwords eller om det är Server Management i Win Server 2008
    Senast redigerat av Jacob den 2008-10-01 klockan 14:04. Anledning: Stavfel

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Finns trafiken för att du ska kunna annonsera för 4x mer än vad du gör idag?

    Det finns andra sätt att "effektivisera din annonsering", faktorer du kan påverka på din site.

    Själv kan jag inte uttala mig om AdWords-utbildningar mer än att jag själv köpte kursen www.trafficsecrets.com och i den ingår en grundläggande utbildning för i hur man effektiviserar sin annonsering. Bara den skivan gjorde att jag tjänade in ett antal ggr mer än vad kursen kosta

    /Patrik

  4. #4
    johants avatar
    johant johant är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    50
    Det arvode kalmar firman tar är inte på ngt vis extremt högt.
    Är kursen bara för dig?
    Om inte är risken stor att det blir väldigt generellt.
    Som alltid är det svårt att veta vad man får.

    Att sitta och traggla och lära sig själv är nyttigt men tar för lång tid tycker jag själv.

    Patriks råd att köpa en "skiva" är ett bra komplement till att köpa en "vanlig" kurs.

    Ett tips kan ju vara att testa om du kan få t ex några timmar mera utbildning för pengarna och då gärna anpassat för dina behov.

  5. #5
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Kursen är ju anpassad till mig (hoppas Jag).
    Kursledaren ska gå in och se hur Jag har lagt upp mina annonser på Google och sedan visa hur de bör se ut och få det förklarat varför.
    Tanken är då att Jag det blir någon typ av mall så att Jag själv kan lägga upp mina annonser mer strukturerat o förhoppningsvis med mer basic-kunskap.

    - "Finns trafiken för att du ska kunna annonsera för 4x mer än vad du gör idag?"
    - Jag har inte den blekaste aning om den trafiken finns för det.
    Logisk sett bör det finnas stora möjligheter till det, det är ju bara att titta på vilken timpenning seo-proffsen kan plocka ut så kan man anta det.
    En konsult måste ju i slutändan tillföra ett mervärde för att berättiga sin existens (får man hoppas).
    För cirka ett halvår sedan när Jag försiktigt började testa adwords så upptäckte Jag att Tradera var på google-adwords i nästan samtliga sökord Jag annonserade på. Eftersom Jag själv är en storsäljare på Tradera så borde det vara bättre att sälja i den Egna e-butik utan att gå omvägen via Tradera.
    - Tanken är att Jag ska spara tid och få nya ideer med en sådan kurs.
    Konstigt nog så fick Jag bättre träffresultat på Google när Jag börja annonsera flitigare, vet inte om det berode på ny förbättrad e-butik eller om man med automatik kommer lite högre upp när man tillför Google pengar

  6. #6
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Se bara till att kursen tar hänsyn till de nya förutsättningarna i hur Google rankar annonser. Genemot kvalitet mm. Det ser ju lite annorlunda ut i Adwords idag än det gjorde för 3-4 veckor sedan. Lade upp en ny kampanj idag och höll på att gå i taket när adwords ville ha 690 kronor för ett klick på ett ord. Det var ett ord som inte hade någon sponsrad länk i google.se! Häpp! I övrigt fick jag priser mellan 30-40 kronor och upp till just 690 som verkade vara ett maxtak. Hoppas att detta var tillfällig sinnesförvirring av Google.

    Detta hände mellan 17 0ch 17.30 idag. För se om det ser bättre ut imorogon.

  7. #7
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Har alltid trott att annonseringen byggde på ett auktionsförfarande där det gällde att hitta bra sök-ord som inte någon annan betalar för.
    Har ofta inte fattat varför orden helt plöstligt ska kosta mer att andvända för att de ska bli aktiva igen.
    690kr låter högt

  8. #8
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Hela den där biten med aktivera ett sökord genom att betal är ändrad. Nu finns det mer info och kvalitet på annons och landningssida kontra nyckelord har blivit hårdare. Det är därför jag säger att en utbildning bör ta med detta nya sätt hatt hantera sökord och annonser.

  9. #9
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    - Tackar för svaren.
    Är nu anmäld till kursen. Återkommer med resultat om 3 månader om intresse finns.
    Apropå annat....
    För cirka 3.5 år sedan anlitade Jag ett sökmotorföretag i Kalmar.
    De ringde upp mig flera gånger o tjata tjata när de sänkte priset för sökomotoroptimering till hälften för 20 st sökord = 5000kr/år så anlitade Jag dem i 2 år. Jag fick aldrig någon exakt förklaring vad de gjorde. De sa upp kontraktet när Jag inte ville betala dubbla priset.
    3-4 månader efter sjönk min trafik med 30%. Det hade io för sig inte så stor betydelse för försäljningen var då konstant.
    Vad betalade Jag för, var det någon typ av länkbyten till andra företag???

  10. #10
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Sammanställning av 4 timmars adwords-kurs.
    Jag fick 2 timmars basic kunskaper om Google adwords= Bra!
    Jag kunde typ 70-80% innan men fick bekräftat att Jag hade tänkt rätt +
    att Jag fick en hel del nya nyttiga kunskaper som Jag inte riktigt hade fattat.
    2 timmars genomgång av hur Jag har lagt upp mina anonnser + genomgång av AdWords Editor = Bra (+)
    Bra att någon föklarar hur det ska se ut och visar enkla fel så att man får ett nytt tankesätt.
    Fördelen med kursen var att Jag sparar inlärnings-tid och kanske kan effektivisera mina Google annonser dock ej så mycket som Jag trodde innan.
    Nackdel: Kursen är dyr 1400:- i timmen + moms speciellt då det det är en ITGymnasist som nästan enbart hade arbetat inom detta område i 2år och hade mycket riktad kunskap i detta speciella område.
    Det ska dock framhållas att han kunde sitt område och hade förbrett sig.
    Nästa gång ska Jag i förväg fråga om referenser speciellt då man betalar 1400kr i timmen (Jag får skylla mig själv).
    Lite x grinigt var det då Jag hade skickat mail till ett antal SEO-proffs på listan här och fick ett posetivt svar på kvällen när Jag kom hem från kursen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Frågor angående inläkning etc
    Av mng0 i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 11:12
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 21:42
  3. Angående rubriker
    Av Pontus Karlsson i forum Optimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 12:13
  4. Förslag angående "Börja här"
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 15:21
  5. Förtydligande angående nya trådar och egenreklam
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:34