Resultat 1 till 29 av 29

Student undrar över kostnad och tidsåtgång

  1. #1
    mowas avatar
    mowa mowa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    5
    Kan någon ange i vilken storleksorning man rör sig i kostnadsmässigt och tidsmässigt för att sökoptimera en relativt liten och statisk hemsida med hjälp av relevanta länkar, text och metataggar?
    Behöver uppgiften för att kunna sätta en budget i ett skolprojekt så, mellan tummen och pekfingret, vad kan det kosta?

  2. #2
    Jacobs avatar
    Jacob Jacob är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Öland
    Inlägg
    31
    Priser skiljer väldigt mycket mellan olika företag men framförallt så beror det på vilka sökord som du vill vara synlig på. T.ex. så blir det mycket dyrare att bli synlig på ord som poker än vad det blir på ord som t.ex. "vandrarhem vassmolösa".

    Prisskillnaden beror på att vid svårare ord så krävs det större arbete med relevanta länkar medan det på enkla ord kan räcka med korrekta titlar, meta-taggar och relevant information på varje sida. Därför kan priserna skilja mellan några tusen till flera hundra tusen.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om man vill göra enkelt för sig kan man titta på vad en offert från ett SEO-bolag innehåller eller vad som presenteras på deras webbplatser.
    Så säg runt 8.000:- till att börja med sedan omkring 2.000:- per månad för runt 5-10 nyckelord.
    Där omkring ligger prisnivån för en mindre webbplats med inte alltför konkurrensutsatta sökord.

  4. #4
    mowas avatar
    mowa mowa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    5
    Tack, det var en stor hand men också ett pekfinger. Nu har vi något att gå på i alla fall.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skulle kanske nämna att priserna är från ett av branschen största företag.
    Så det kan väl anses vara till viss del representativt för vad du som kund med en webbplats enligt din beskrivning kommer få som offertpris.

  6. #6
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Ovanstående svar är förstås korrekta om din fråga avser vad det kostar att anlita ett seo-företag för uppgiften. Om du undrar vad det skulle kosta att skaffa länkar och fixa optimeringen själv så är det förstås billigare. Men det krävs lite jobb och man behöver lite kunskap.

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Ovanstående svar är förstås korrekta om din fråga avser vad det kostar att anlita ett seo-företag för uppgiften. Om du undrar vad det skulle kosta att skaffa länkar och fixa optimeringen själv så är det förstås billigare. Men det krävs lite jobb och man behöver lite kunskap.
    Beror ju på hur man värderar sin tid. Det finns INGEN SEO, eller Trafik, som är GRATIS!

    Någon måste fixa, och således kostar det pengar på ett eller annat sätt.

    /Patrik

  8. #8
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Beror ju på hur man värderar sin tid. Det finns INGEN SEO, eller Trafik, som är GRATIS!

    Någon måste fixa, och således kostar det pengar på ett eller annat sätt.

    /Patrik
    Jo, men killen går ju i skolan. Och jag skrev att det tar tid. Gjorde jag dig upprörd?

  9. #9
    mowas avatar
    mowa mowa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    5
    Spännande att följa, det här med prissättning är ju svårt... Frågan gäller ju vad man räknar med i sin budget och vad man skriver i offerten.

    Vi har tänkt att vi som byrå (SEO-experter...) gör grundjobbet och att de själva får underhålla sidan och se till att finnas länkade på relevanta sajter.

    Räknas sponsrade länkar oftast in i SEO eller gör man som vi tänkt - räknar det separat?

  10. #10
    J.H.s avatar
    J.H. J.H. är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    6
    Samtidigt kan man säga att man är dum i huvudet om man betalar 8000 kr sen 2000 kr per månad för det jobbet.

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Jo, men killen går ju i skolan. Och jag skrev att det tar tid. Gjorde jag dig upprörd?
    Nej, men kom inte och säg att seo är gratis. Den är inte ens gratis om du går i skolan och gör den själv. Du skulle under den tiden kunnat gjort något annat som inbringade pengar, eller hur? Många studenter har faktiskt jobb efter skolan.

    Kanske är det så att du värderar din tid till 0 ;- ... vilket jag inte gör ...

    /Patrik

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av mowa
    Spännande att följa, det här med prissättning är ju svårt... Frågan gäller ju vad man räknar med i sin budget och vad man skriver i offerten.
    Prissättning är svårt, mycket svårt.

    Citat Ursprungligen postat av mowa
    Vi har tänkt att vi som byrå (SEO-experter...) gör grundjobbet och att de själva får underhålla sidan och se till att finnas länkade på relevanta sajter.
    Om ni har tänk agera "byrå", dvs företag som säljer "seo-produkter", så finns det mycket att räkna på.

    Ni måste sammanställa alla fasta kostnader (löner, soc. avgifter, kontorsmöbler, datorer, programvara, hosting, kontorsmaterial, resor, kontorslokalen m.m, m.m). Sedan finns det säkerligen en hel del rörliga kostnader också (telefon, mobil etc)

    Sedan är det bara att summera ihop alla kostnader och dela med antal timmar du har tillgängligt att fakturera.

    Säg att ni har fasta kostnader på 100 000 kr och det finns maximalt 2 * 167 h/mån att fakturera på, så behöver ni minst fakturera en timpeng på 300 kr + moms/h. Sedan bör man överfakturera lite för att bygga upp en reserv i sitt företag. Låt säga att ni behöver fakturera 400 kr/h + moms ..

    Nu är det klart lättare att bestämma priser när kunderna kommer och frågar. Kunden beställer on-site optimering och ni beräknar att det tar 3 dagar för 2 personer att gå igenom och fixa. 3 * 8 * 2 = 48 h * 400 kr = 19 200 kr + moms. Det är vad ni då behöver fakturera kunden.

    Enkel företagsekonom

    Citat Ursprungligen postat av mowa
    Räknas sponsrade länkar oftast in i SEO eller gör man som vi tänkt - räknar det separat?
    Nej, sponsrade länkar handlar om SökmotorMarknadsföring, SEM, vilket är något helt annat.

    /Patrik

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av J.H.
    Samtidigt kan man säga att man är dum i huvudet om man betalar 8000 kr sen 2000 kr per månad för det jobbet.
    Varför skulle man vara det? Tänk om man inte har kunskaperna?

    Du måste ju sätta detta i rätt context. Det är en investering, i många fall, att köpa in SEO. Det man måste ha är bra system för tracking av precis allt, ned på keywordnivå, för att exakt kunna räkna vilken ROI man får på investeringen.

    Eller är det så att du tycker alla företag ska göra sin egen SEO? Vad skulle det kosta? Om de har ett par IT-killar som först måste lära sig grunderna, sedan implementera on-site förändringarna ... tänk om det skulle ta dessa killar 1 mån att tillförskaffa sig den kunskapen? Du vet, de har månadslöner på kanske 30 000 kr/mån, eller mer ... det blir mycket pengar att köpa SEO för. Räkna då med att deras "egentliga jobb" under den månaden står helt stilla, och kanske gör det att de förlorar 100 000 kr/mån för att de "inte hinner med" att göra det de normalt ska göra.

    Vem var det som va vad?

    /Patrik

  14. #14
    J.H.s avatar
    J.H. J.H. är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Varför skulle man vara det? Tänk om man inte har kunskaperna?

    Du måste ju sätta detta i rätt context. Det är en investering, i många fall, att köpa in SEO. Det man måste ha är bra system för tracking av precis allt, ned på keywordnivå, för att exakt kunna räkna vilken ROI man får på investeringen.

    Eller är det så att du tycker alla företag ska göra sin egen SEO? Vad skulle det kosta? Om de har ett par IT-killar som först måste lära sig grunderna, sedan implementera on-site förändringarna ... tänk om det skulle ta dessa killar 1 mån att tillförskaffa sig den kunskapen? Du vet, de har månadslöner på kanske 30 000 kr/mån, eller mer ... det blir mycket pengar att köpa SEO för. Räkna då med att deras "egentliga jobb" under den månaden står helt stilla, och kanske gör det att de förlorar 100 000 kr/mån för att de "inte hinner med" att göra det de normalt ska göra.

    Vem var det som va vad?

    /Patrik
    Nej, jag sa inte att jag tycker att alla företag ska göra sin egen SEO.
    Men att betala 8000 kr i startavgift och sen 2000 kr/månad kvalificeras som bedrägeri för mig då det gäller en liten statisk sida.

    Så, eftersom du säger att jag har fel mr SEO-Proffs. Posta gärna ett par exempel där du hjälpt kunder så får vi se vad du gjort för grovjobb.

    Finns sajter där ute som sammanställer grundreglerna för att göra en sida SEO-vänlig. Tar max ett par timmar att läsa på.

  15. #15
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av J.H.
    Nej, jag sa inte att jag tycker att alla företag ska göra sin egen SEO.
    Men att betala 8000 kr i startavgift och sen 2000 kr/månad kvalificeras som bedrägeri för mig då det gäller en liten statisk sida.

    Så, eftersom du säger att jag har fel mr SEO-Proffs. Posta gärna ett par exempel där du hjälpt kunder så får vi se vad du gjort för grovjobb.

    Finns sajter där ute som sammanställer grundreglerna för att göra en sida SEO-vänlig. Tar max ett par timmar att läsa på.
    Jobbar inte mot andra kunder, men att köpa in kunskap kostar.

    En statisk sida ... kanske behöver det hela göras om, installera ett bra CMS, strukturera upp det som finns. Vem vet ...

    En annan VIKTIG FRÅGA som alltid glöms bort. Det gäller att som SEO lära sig att FÖRSTÅ kundens business, VILKA sökord är viktiga sökord för just den kunden, VAD vill kunden vinna med SEO. Dessa frågor handlar fortfarande om SEO arbete, men är inget "hands-on", utan oftast behöver man göra personligt möte och/eller telefonmöten. Det är tid som läggs ned, och således ska det faktureras.

    Hur lång tid det sedan tar är en annan sak. Den tiden MÅSTE täcka företagets kostnader. ALLA företag har kostnader och de måste täckas ... gissa vilka som får betala de kostnaderna + vinsten till konsultföretaget? Just det, kunderna!

    Oavsett storlek på siten så tar det en dag, om det ska vara en ordentlig on-site optimering med alla bitar som behövs vara med, inte allena förändringar på själva webbplatsen. Dessa KAN du inte göra förrän du vet vad jag skrev ovanför.

    Ta det i beaktning att det tar ca 1 dag. 8 h och debitering på 1 700 kr som vissa i branschen tar ...det blir 13 600 kr. Säg att personen endast fakturerar 800 kr/h så kostar det 6 400 kr ...

    Jag vet inte hur du fakturerar kunder, men jag vill åtmindstånde ha betalt för de timmar jag lägger ned, ge kvalite till kunden ... målet som konsult ska ALLTID vara att fasa ut sig själv. DET är hur man sköter kunder på ett professionellt sätt

    /Patrik

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av J.H.
    .... sen 2000 kr/månad kvalificeras som bedrägeri för mig då det gäller en liten statisk sida.
    Svarar på detta separat.

    Att det kostar 2 000 kr/mån kanske beror på HUR inlänkar förskaffas, vilken konkurrens det är i nischen, hur många sökord som ska optimeras ... listan kan göras lång.

    /Patrik

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Instämmer i stort sätt med dig Patrik.
    Men kanske inte fullt ut avseende vad som ingår i en eventuell månadskostnad.
    Eller snarare det kan där även ingå:
    1) Uppföljning och kontroll av avvisningsfrekvensen ned på enskilda ords nivå
    2) On page korrigering av de sidor som konverterar dåligt
    3) Titta över besöksinflödet för att se vilka ord/sidor som kan förändras, behöver stärkas
    Visst har inlänksstrategin en betydelse. Men inte för alla webbplatser. I många fall kan en positionsförstärkning eller konverterinsggradsökning snarare klaras av genom taktiska förändringar på själva webbplatsen.

    Det arbetet är inget man kan göra till 100% vid start utan det är en fortlöpande process som förändras över tid.

  18. #18
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Japp ... det är också delar ... men, det du säger nu Urban beror ju på varför kunden vill, vad kunden vill åstadkomma.

    /Patrik

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jovisst och det är där en del arbetet kommer in.
    Att tillsammans med en kund göra en måldefiniering och sedan en analys av webbplatsen.
    I en del fall behöver det här revideras under processens gång.
    Det som vid det initiala skedet såg ut att vara den rätta vägen kan visa sig efter ett tag att det var fel väg eller en omväg.

  20. #20
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    ... och det jobbet gör du gärna gratis ... eller hur

    Så, vad kostar då "en seo-optimering"? Det beror HELT på vad kunden är ute efter ... det är det lätta svaret, inte säga att det kostar 1 000 kr eller 8 000 kr ...

    /Patrik

  21. #21
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    För att det inte skall bli några missförstånd här. Prisuppgiften kommer från en offert från ett annat SEO-företag, inte mitt. Visst kan jag hamna både högre och lägre själv än det där. Men det hänger lite på vad som skall göras som sagt.
    Utan jag ville bara ge en ledtråd på en prisnivå vid en standardoptimering, så mowa skulle få en siffra att gå på.

  22. #22
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Det handlar väl om uppnått resultat och det går inte att veta i förhand. Ett kontrakt på tidsbegränsning eller uppnått resultat brukar ju göras för att säkra kundens investering samt att man gör ett bra jobb.

  23. #23
    J.H.s avatar
    J.H. J.H. är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Det handlar väl om uppnått resultat och det går inte att veta i förhand. Ett kontrakt på tidsbegränsning eller uppnått resultat brukar ju göras för att säkra kundens investering samt att man gör ett bra jobb.
    Så låt oss säga att företaget i fråga betalar 8000 kr sen 2000 kr per månad i ett halvår eller dylikt. Om SEO-företaget ej uppnår målen då?

    Kom inte och säg att "det kan man aldrig veta bla bla bla..", eftersom kunskapen ligger på SEO-företaget så bör just SEO-företaget kolla upp det hela om det är möjligt inom den angivna tidsramen.

  24. #24
    J.H.s avatar
    J.H. J.H. är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Jobbar inte mot andra kunder, men att köpa in kunskap kostar.

    En statisk sida ... kanske behöver det hela göras om, installera ett bra CMS, strukturera upp det som finns. Vem vet ...

    En annan VIKTIG FRÅGA som alltid glöms bort. Det gäller att som SEO lära sig att FÖRSTÅ kundens business, VILKA sökord är viktiga sökord för just den kunden, VAD vill kunden vinna med SEO. Dessa frågor handlar fortfarande om SEO arbete, men är inget "hands-on", utan oftast behöver man göra personligt möte och/eller telefonmöten. Det är tid som läggs ned, och således ska det faktureras.

    Hur lång tid det sedan tar är en annan sak. Den tiden MÅSTE täcka företagets kostnader. ALLA företag har kostnader och de måste täckas ... gissa vilka som får betala de kostnaderna + vinsten till konsultföretaget? Just det, kunderna!

    Oavsett storlek på siten så tar det en dag, om det ska vara en ordentlig on-site optimering med alla bitar som behövs vara med, inte allena förändringar på själva webbplatsen. Dessa KAN du inte göra förrän du vet vad jag skrev ovanför.

    Ta det i beaktning att det tar ca 1 dag. 8 h och debitering på 1 700 kr som vissa i branschen tar ...det blir 13 600 kr. Säg att personen endast fakturerar 800 kr/h så kostar det 6 400 kr ...

    Jag vet inte hur du fakturerar kunder, men jag vill åtmindstånde ha betalt för de timmar jag lägger ned, ge kvalite till kunden ... målet som konsult ska ALLTID vara att fasa ut sig själv. DET är hur man sköter kunder på ett professionellt sätt

    /Patrik
    Installera ett bra CMS, den var rolig. Då borde det företaget istället anlita en grafiker direkt som installerar wordpress så har du ju i praktiken försvunnit ur bilden och företaget har sparat enorma belopp rakt av.

    Ta gärna upp exempel på kunder som du gjort detta åt. Det skapar trovärdighet. Problemet är att SEO bygger inte på fakta, därmed skapar det utrymme för massa blufföretag som {edit regel 5} att härja och lura av stackars företagare på massvis av pengar.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-10-06 klockan 19:05.

  25. #25
    mowas avatar
    mowa mowa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    5
    Jag tar med mig alla synpunkter men skriver 8000 i min budget, it's good enough.
    På återhörande.
    Intressant också att ni antog att jag är kille...
    Finns det inga tjejer i branschen?

  26. #26
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  27. #27
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av mowa
    Jag tar med mig alla synpunkter men skriver 8000 i min budget, it's good enough.
    På återhörande.
    Intressant också att ni antog att jag är kille...
    Finns det inga tjejer i branschen?
    Oj, illa. Särskilt som jag som skrev att du var kille faktiskt är tjej...

  28. #28
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av J.H.
    Installera ett bra CMS, den var rolig. Då borde det företaget istället anlita en grafiker direkt som installerar wordpress så har du ju i praktiken försvunnit ur bilden och företaget har sparat enorma belopp rakt av.

    Ta gärna upp exempel på kunder som du gjort detta åt. Det skapar trovärdighet. Problemet är att SEO bygger inte på fakta, därmed skapar det utrymme för massa blufföretag som mediaanalys att härja och lura av stackars företagare på massvis av pengar.
    Du läser inte speciellt bra innantill.

    Jag jobbar inte mot kunder, som konsult idag. Jag har däremot jobbat som webbutvecklare tidigare och även på den tiden gällde det att lära sig vad kunden ville ha. Att fixa upp siten var det minsta bekymret. Det stora bekymret ÄR att lära sig tyda vad kunden EGENTLIGEN behöver och inte som konsult sälja på "vad som helst" till kunden.

    Som konsult har man ett stort ansvar och ska vara "experten" där man ska råda kunden, eller guida kunden, till att verkligen leverera det kunden har behov av. Inte mer, inte mindre.

    Jag vet inte hur du jobbar, men installera ett cms som räcker för de flesta tar inte lång tid. Utan det är förståelsen för kunden som tar tid så man kan LEVERERA det kunden har behov av, inte vad jag som "konsult" har för förutfattade meningar om vad kunden har i behov.

    /Patrik

  29. #29
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av J.H.
    Installera ett bra CMS, den var rolig. Då borde det företaget istället anlita en grafiker direkt som installerar wordpress så har du ju i praktiken försvunnit ur bilden och företaget har sparat enorma belopp rakt av.
    Med den logiken ska ju alla tex linuxkonsulter vara utan jobb, det är ju bara att installera....

    Sen är det ganska stor skillanad på att installera WP och installera WP rätt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svenska Webbhotell
    Av Magnus i forum Övrigt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 15:55