Resultat 1 till 6 av 6

Vad ett c-nät egentligen?

  1. #1
    RobinSs avatar
    RobinS RobinS är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    25
    Det pratas ibland på forumet om olika c-nät och att det är positivt ur SEO-synpunkt att sprida sina webbplatser över flera c-nät om man har som avsikt att länka mellan sajter. Tydligen ska länkarna komma från så många olika c-nät som möjligt...

    Mina frågor och funderingar är:
    1. Vad är ett c-nät egentligen, kort och gott?
    2. Hur kollar man upp på vilket c-nät en viss webbplats ligger?
    3. Är inlänkar från andra c-nät bra eftersom Google tolkar det som att länkkärleken med stor sannolikhet inte kommer från din egen familj?
    4. Om jag har mitt webbhotell hos tex Loopia och min vän också har det, ligger vi då på samma c-nät?
    5. Om man har ett 20-tal sajter, är det då värt kostnaden att skaffa, låt säga 4 olika webbhotell, om man vill länka mellan sajterna?
    6. Hur har du dina webbplatser fördelade vad det gäller c-nät?
    7. Hur fungerar c-nät med .nu domäner där ingen information visas vid whois?
    8. Slutligen undrar jag vilken betydelse namn och address vid whois har för SEO?

    Tusen tack på förhand! Vissa frågor är förmodligen omöjliga att svara på, men det skulle för dessa vara intressant att höra ett svar utifrån teorier och erfarenheter. Som ni märker känner jag mig förvirrad vad det gäller c-nät och skulle därför vara mycket tacksam för fakta, tips och idéer kring detta.
    Senast redigerat av RobinS den 2008-10-03 klockan 05:14. Anledning: komplettering

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    1. C-nät är de IP-nummer som börjar på samma tre grupper, till exempel 192.168.0.x (mitt lokala nätverk)

    2. Kolla bara IP-nummret

    3. Ja, i princip.

    4. Det är troligt. Ni kan till och med ligga på samma IP-nummer, eftersom det är ett webbhotell, med flera domäner per server (varje server har ett IP-nummer)

    5. Är det värt det? Det kan man omöjligt veta. Det är sannolikt att länkkraften räknas något högre.

    6. Jag har alla mina webbplatser på samma server, samma IP-nummer.

    7. Ja! Du måste ju ha en DNS någonstans som översätter ditt domännamn till ett IP-nummer.

    8. Jag gissar att det har absolut noll betydelse. Däremot vilket språk du anger att din sida är på, var servern står rent geografiskt och vilken landsdomän du väljer spelar in på hur du rankar på olika språk.

  3. #3
    Henkehs avatar
    Henkeh Henkeh är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    St. Julians, Malta
    Inlägg
    13
    C nät är nätverk med 24 bitar i subnätmasken som default; 255.255.255.0.

    Alla ip-adresser mellan 192.0.0.0-224.0.0.0 är klassade som C-nätverk, denna klassning används inte lika ofta längre för det skapar bara förvirring. T.ex. så kan man subnetta ett A nätverk med adressen 81.0.0.0 genom att lägga till 10 bitar i subnätmasken så den blir 255.255.192.0 istället för 255.0.0.0. Då har du plötsligt ett "C-nät" som många här kallar det fast det egentligen inte är det.

    När man pratar om det inom SEO så brukar man vilja lägga sina sidor på olika C nätverk t.ex: 195.73.194.0, 195.73.195.0 och 195.73.196.0 osv.

    Nu ska jag sluta förvirra dig.

    Edit: Stefan hann före.
    Edit2: Slarvfel
    Senast redigerat av Henkeh den 2008-10-03 klockan 10:23.

  4. #4
    Daniels avatar
    Daniel Daniel är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    147
    Som bekant ser en IP adress ut ungefär såhär: XXX.XXX.XXX.XXX där varje XXX står för en siffra mellan 0 och 255. Man brukar prata om A, B och C nät eller klasser. Lite förenklat kan man säga att alla sidor som har samma siffror i de tre första avsnitten ligger på samma C-klass. En sida på 212.247.113.8 och 212.147.113.18 ligger med andra ord på samma C-klass eller C-nät även om de ligger på olika IP adresser.

    Att plocka fram en sidas IP adress har inget med whois att göra. I whoisen för en domän ser man bara vilka namnservrar domänen pekar på men namnservern i sig behöver inte alls ligga på samma c-klass som själva sidan. Det du i så fall får göra är att i ett andra steg fråga namnservern vilken IP adress domänen ligger på.

    Det enklaste du kan göra för att se en sidas IP adress är att pinga domänen/servern. I Windows klickar du på kör, skriver in cmd och i kommandoprompten skriver in ping [domän] ex. ping seo-forum.se. Då ser du den IP adress som din DNS server har på domänen. Den här metoden är inte alltid 100 (beroende på hur uppdaterad DNS servern är) men stämmer oftast.

  5. #5
    RobinSs avatar
    RobinS RobinS är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    25
    Mycket bra svar, tackar! Nu känner jag mig (helt allvarligt) mycket klokare.

  6. #6
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. hur bra är yahoo directory egentligen?
    Av folo i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 14:45
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. Hur tolkas egentligen tema o relevans?
    Av Susann Stjernborg i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 22:27
  4. sandlådefrågor av nybörjare
    Av swecat i forum Googles sandlåda
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 05:59
  5. Har serverns plats någon betydelse?
    Av j0han i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 02:15