Resultat 1 till 11 av 11

Etik: Vad Bloggar för SEO

  1. #1
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Att använda sig bloggar på ett eller annat sätt för att bygga länkar till sina eller sina kunder siter är något som blivit populärt på slutet.

    Det har också blivit populärt att diskutera.

    Jag skulle vilja att vi gjorde ett seriöst försök att reda ut vad som är schysst (är det bästa ord jag kan komma på för det).

    Bloggar kan vara mer eller mindre bra, oavsett om de används för SEO eller inte. Vad tycker ni är kännetecken för när det gått över gränsen?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  2. #2
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Mikkel deMib Svendsen sa några kloka ord på senaste SMX i Stockholm (fritt översatt av mig):
    "Black hat seo är de som hackar en sida och lägger in länkar på sajten till andra sajter. Det är en olaglig handling där du kan få böter eller fängelsestraff. I övrigt är det bara sökmotorns regler du bryter. Det straff du kan få är att uteslutas ur sökmotorns index. Om det är värt det är en sak mellan SEO-konsulten och kunden"

    Så skall man ge sig ut i det gråa fält vi diskuterar här så finns det en klar skiljelinje anser jag. Om kunden är medveten om vad du gör eller om kunden inte är medveten.

    Personligen skulle jag aldrig ge mig ut i det gråa fältet om inte jag och kunden var väl medvetna om vad vi gjorde. Men inte ens då skulle jag hålla på med spambloggar, dvs massproduktin av bloggar med enda syftet att ge länkar till olika webbplatser. Nej, jag skulle nog jobba med ett antal kvalitativt bra bloggar som kunden kan stå för och som driver besökare också, inte bara är till för länkarna. Är det vitt eller grått? Reklambyråer skriver broschyrer åt sina kunder, webbyråer skriver texter åt sina kunder. Är syftet med en blogg att bloggen skall tillföra något anser jag att det är ok, men då är det inte frågan om massproduktion utan kvalitativt bra texter.

  3. #3
    Jacobs avatar
    Jacob Jacob är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Öland
    Inlägg
    31
    Det som sökmotorerna (läs Google) alltid tjatar om vare sig det är i deras Guidelines eller om man träffar deras representanter är att allting alltid ska ge ett mervärde för besökaren.

    Då spelar det egentligen ingen roll om bloggens huvudsyfte är till för att skapa inlänkar så länge det är kvalitativt innehåll som ger ett mervärde för besökaren.

    Sedan håller jag med om vad Anders säger att det är viktigt att kunden är införstådd i vad man gör för något.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Tänkte först ta lite obestämd semester ifrån SEO forum, men måste uttala mig i denna fråga.

    Som jag ser det kan man mycket väl använda sig av "bloggar"/"minisiter" för att stärka upp en huvudsite, bara man gör det på "rätt sätt".

    Säg att vi har en site som handlar om lån som är ett extremt brett område, dvs en stor och bred nisch med en hel del under nischer.

    Om nu det stora låneföretaget har en mängd olika typer av lån som snabblån, mclån, billån, bolån, privatlån, reselån .... vad helst det är för lån. Varje sådan del blir så att säga en "sub-nisch" till marknaden "lån" och för varje sub-nisch KAN man skapa egna domäner och fylla med KVALITATIVT INNEHÅLL med länkar pekandes mot huvudsidan, där själva konverteringen ska äga rum. Detta tror jag var "starten" för "sblogs" då man såg effektiviteten av det hela. Utifrån en stor nisch kunde man dela upp den stora huvudsiten i "mindre nischer", men ändå behålla den stora breda "trustsiten" (Money Making Site). Det handlar om att diversifiera och äga serp:en inom sin marknad samtidigt som varje sådan sub-nisch site/blogg skapar VÄRDE för besökaren som kommer in på den.

    Är det "greyhat" eller "whitehat"? Det är den stora frågan, då det kommer till en bedömning om det är kvalitativt innehåll eller inte ...

    Det som är problemet med sådana "uppsamlingssiter" är att de ofta har en MYCKET HÖG exits, vilket är förklarligt, då man vill att besökarna ska vidare till huvudsiten så besökarna kan bli kunder. Hög exit kan ge sämre rank, enligt min erfarenhet ...

    /Patrik

  5. #5
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Visst kan man använda bloggar seriöst för att stärka upp siter, det finns seriösa sätt precis som MrWize säger.
    Har själv använt det och det fungerar bra, man kan bygga upp bloggar och få avkastning snabbt..

    [Edit: Brott mot regel 5]

  6. #6
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Tänkte först ta lite obestämd semester ifrån SEO forum, men måste uttala mig i denna fråga.
    Jag tycker inte du skall ta semester från SEO-forum. Du har hög nivå på dina inlägg och tillför kompetens. Sedan är det ett diskussion-forum där diskussionerna ibland kan bli heta...

  7. #7
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    MrWize - Semester och semester, jag trodde du skulle jobba?

    Vad gäller blogglänkning så existerar den för att metoden fungerar, så enkelt är det. Nätverk med lågkvalitativa länkkataloger, exempelvis, ger inte så mycket. Lågkvalitativa spambloggar är väl lika illa, gissar jag, utan att ha gjort någon mätning.

    Men att tillföra inlänkar utan att informera kunden vad som gjorts är aldrig rätt.

  8. #8
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Anledningen till att spambloggar tillkommit är för att det är ett så pass enkelt sätt att skaffa relativt bra (i förhållande till ex. footer, katalog ) länkar. Dessutom är det en mycket enkel och kostnadseffektiv metod. När aktörer börjar med dessa metoder märker snabbt andra på marknaden att det är omöjligt att hålla samma takt om man inte själv använder sig av samma eller liknande metoder för att skaffa inlänkar, att konkurrera på lika villkor. Resultatet blir givetvis att större delen av SEO-sfären går in med samma eller liknande metoder för att uppnå samma resultat.

    Speciellt svårt är det om man levererar â€mass-seoâ€, dvs. SEO-paket till småkunder som bara behöver en liten länkboost och där man egentligen inte kan lägga ner mer tid i förhållande till den låga kostnaden. Det är också svårt att motivera högre kostnader för mindre företag då många inte har någon som helst koll på hur Internet eller sökmotorer fungerar.

    Det är nästintill omöjligt att skaffa inlänkar till specifika URLer med exakt den ankartext man önskar utan att ha ett finger med i spelet. Utan det kommer inte sidan att ranka tillsammans med konkurrenterna därför har man inte särskilt många alternativ. Antingen kör man på splogs eller så levererar man inte till kunden. Har man dessa två alternativ är det inte särskilt svårt att välja.

    Att det är så pass många som håller på med splogs är egentligen föga förvånande. Ska man vara kvar i det â€gamla gamet†och klura ut komplicerade länkbeten till kunder så är både priset och kanske kunskapen som krävs stigit till skyskrapsnivåer. Det fungerar helt enkelt inte om man vill ha lönsamhet i sin verksamhet, speciellt inte om man jobbar med flera kunder (satsar på â€mass-seoâ€).

    Jag tror dock att Google kommer korrigera värdet av bloggarnas länkar för att motverka att det bildas så pass många spam-bloggar. Kanske separerar man bloggarna från den vanliga SERPen eller lägger in någon ny algoritm som motverkar det som sker. Som vanligt blir det en fråga om anpassning gentemot Google för jag tror nog alla vet med sig att detta med splogs inte kan fortsätta in i oändligheten.

  9. #9
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av monkey business
    Det är nästintill omöjligt att skaffa inlänkar till specifika URLer med exakt den ankartext.
    Det är den största fördelen med blogglänkar.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av monkey business
    .... Kanske separerar man bloggarna från den vanliga SERPen eller ....
    Det tror jag inte kommer hända. Har du inte sett vad som hänt och händer med SERP:en? Fler och fler listningar ifrån "universal search" (nyheter, video, bilder, BLOGGAR) listas än mer specifikt blandat med "vanliga" SERP resultaten

    Citat Ursprungligen postat av monkey business
    lägger in någon ny algoritm som motverkar det som sker....
    Som jag tidigare påpekat tror jag det är en omöjlighet, att hitta en "algoritm" som filtrerar ut dessa resultat OM de inte anmäls och får en manuell granskning. MEN det skapas ju tusentals sådana "bloggar" dagligen, och jag tror det blir svårt för Google (och de andra sökmotorerna) att hålla jämna steg.

    Citat Ursprungligen postat av impreso
    Det är den största fördelen med blogglänkar.
    Det jag ofta ser, när man hittar på ett "sblog-nät" är att det KAN göras såååå mycket bättre, med i stort sett "samma mängd jobb", om man lägger ned tid att utarbeta en länkstrategi som INTE sätter "fingeravtryck" efter sig och därför blir svårhittade.

    /Patrik

  11. #11
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 09:40
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 13:51
  3. Sammanställning av bloggar om SEO
    Av David Nilsson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 10:22
  4. Guider för bättre bloggar
    Av hans99 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 12:00
  5. SEO- bloggar
    Av Anton Johansson i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 18:35