Resultat 1 till 5 av 5

Artikeltextens längd och förtroende

  1. #1
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Jag håller för närvarande på att författa ett antal artiklar till en nystartad webbplats och funderar lite på om det fortfarande anses vara bättre att dela upp långa artiklar i flera delar eller om man skall satsa på att lägga varje artikel på en sida (varje artikel består av 1000-2000 ord). Jag läste nyligen att det finns de som hävdar att längre artiklar med större textinnehåll värderas ha större tillförlitlighet än sidor med kortare textmängd av sökmotorer.
    Förut har jag utgått från de tips man kunnat läsa i böcker och diverse guider om att varje sida skall hamna på minst 200 ord och upp till 450-500 ord, men finns det anledning att tänka om och låta textmängden bli större på varje enskild sida istället?
    Utifrån användaren tror jag att det kvittar om jag delar upp artikeltexten på ett antal delsidor eller inte så det är mer en fråga om Google ser min nystartade webbplats som en aning mer tillförlitlig om artikeltexterna är längre. Någon som har en teori i frågan?

  2. #2
    Christianjs avatar
    Christianj Christianj är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    25
    Sökmotorer gillar text, det är något som de flesta känner till. Sen är frågan såklart hur mycket text är optimalt för en sida? Generellt skulle jag säga att en sidan med en artikel på 1 000-2 000 ord har större chans att placera sig väl än en sida med 450-500 ord, om de övriga förutsättningarna är samma givetvis.

    Däremot så är title-taggen av väldigt stor vikt så om du delar upp denna artikel på flera sidor ges du möjligheten att sätta flera olika titlar vilket är en stor fördel hos sökmotorerna eftersom att du får fler a ”tyngre (title-tagegn) sökbegrepp” på din site. Men glöm inte att följa en något av en grundregel vilket är att du inte får glömma dina besökare! Så att din site förblir användarvänlig.

  3. #3
    Mathias Olssons avatar
    Mathias Olsson Mathias Olsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    33
    En annan aspekt är att många tycker det är jobbigt att läsa för mycket text på en och samma sida. Jag brukar försöka dela upp i naturliga delar för att göra fler sidor. Runt 500 ord per sida brukar vara lagom.
    Precis som Christian säger så har du då möjlghet att vinkla så att du också har nytta av detta mot google.

    Kan också bli lättare att få in bilder och illustrationer på ett bra och snyggt sätt med en mer begränsad mängd text.

  4. #4
    abcs avatar
    abc abc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    76
    Tack för era svar och klargörande i ämnet! Så enligt era åsikter är det samlade värdet för, låt oss säga fyra 500-ords artikeldelar större än för en 2000-ords artikel inriktad på en sökfras om jag använder title-taggen effektivt? Om så är fallet så kan jag fortsätta att bygga vidare mina nya webbplatser enligt tidigare använt koncept.
    Om jag förstått det rätt så är bör man akta sig för att göra alla delsidor i princip lika omfattande i textmängd (dvs 500 ord i del 1, 498 ord i del 2, 501 ord i del 3 osv) då ett sådant upplägg skulle kunna innebära att innehållet har högre risk att bedömas vara "untrustworthy". Någon med erfarenhet om detta stämmer? Själv har jag inte upplevt den effekten men har inte ett tillräckligt stort underlag av webbplatser att göra tillförlitliga slutsatser ifrån.
    Mitt viktigaste mål med webbplatsen är att den på sikt ska få högt länkvärde från webbplatsen inom mitt specifika informationskluster, det är inte nödvändigt att hamna som nummer ett i serpen på specifika sökfraser i detta fall(något den eventuellt ändå kommer göra med tanke på att konkurrensen inte är mördande på denna webbplats inrikning).
    När det gäller användarens upplevelse så tror jag inte att det spelar så stor roll om min artikel är uppdelad eller inte, den finns ur den aspekten för- resktive nackdelar med båda tillvägagångssätten. Om jag gör kortare artiklar kan det för vissa användare vara enklare att överblicka innehållet samtidigt som det för andra användare kan upplevas som irriterande att alltför ofta behöva klicka sig fram i innehållet. Ett sätt som tillfredställa båda lästyperna om man väljer att dela upp innehållet är att erbjuda en utskriftsversion av hela artikeln som man länkar till med en nofollow-relation.

  5. #5
    Christianjs avatar
    Christianj Christianj är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    25
    Utan att veta ämnet eller uppbyggnaden på dina artiklar så består de ofta av flera stycken vilket ger dig ett ypperligt läge att dela upp på flera sidor. Vilket då även kan leda till ett högre värde på samtliga titlar per styck än om du skulle ha lagt allt under samma title eftersom att du kan få titlar som är mer relevanta för varje sida.

    Och som Lobtec sa så vill man inte som besökare heller mötas av en alldeles för långt text, då är risken att man mest tänker "phuu vad jobbigt och vad tid har kommer att ta att läsa igenom allt".

    Du ges även möjligheten att presentera än liten sammanfattning till din artikel på ytterligare en sida för att locka till läsning och få en till sida med en title men akta dig för dublicate content.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Meta keywords + description, längd och antal?
    Av tellement i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 23:14
  2. Längd på domännamnet
    Av Duvethan i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 00:01
  3. Effektens längd
    Av Mattias i forum Googles sandlåda
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 14:47