Resultat 1 till 7 av 7

Länkar eller redirect

  1. #1
    hObbEs avatar
    hObbE hObbE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    9
    Hej!

    Mitt första inlägg i detta eminenta forum

    Jag har jobbar kontinuerligt med att seo:a en site (går någorlunda och är rätt kul, börjar komma med i relevanta sökningar etc). Jag har även en del andra mer eller mindre vilande siter.

    Min fråga är följande:

    Min huvudsite ligger med ett pr4 och jag har gjort det mesta i den interna optimeringen. Det är nu dags att börja arbeta mer med inlänkar känner jag. Jag har en gammal domän som har ett pr2 men som jag inte använder, eller planerar att använda.

    Vad är vettigast, att skriva en artikel kring ämnet min huvudsite handlar om och länka till relevanta delar av min huvudsite från pr2 siten (och kanske andra siter) eller att helt enkelt göra en 301 redirect till min huvusite?

    Min pr2 site är något är äldre än min huvusite men har legat utan förändring i flera år.

    Tacksam för svar!
    Senast redigerat av hObbE den 2008-10-06 klockan 20:00.

  2. #2
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    311 redirect? 301 redirect antar jag att du menar. Den kan du använda om du flyttar innehåll från PR 2:an till PR 4:an permanent.

    Mina egna erfarenheter är att värdet av 301 redirects mellan domäner har minskat, för några år sedan var detta en flitig metod att använda i SEO tävlingar... Även länkar från kataloger som använder 301 redirect anser jag har lägre värde.

    Tillför det ett värde för besökarna av PR 2 sajten att du skriver artiklar om din PR 4 sajt och länkar till den? Isf kör på det... Länkar som är till och används av besökaren är bra för sökmotorerna...

  3. #3
    hObbEs avatar
    hObbE hObbE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    9
    Tack för svar, och jepp jag menar 301 redirect. Lite snabb på tangentbordet :P

    Man kan väl säga att pr2 siten i stort sett inte har några besökare alls. Kan kanske också tillägga att det är en .se domän (server i danmark) och min pr4 är en .com med server i USA.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    och vilken publik försöker du "fånga"? Svensk, Amerikansk? Något annat land?

    /Patrik

  5. #5
    hObbEs avatar
    hObbE hObbE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    9
    Min pr4 site är för en engelsk-talande/amerikansk publik.

    Det gamla innehållet på pr2 siten är också på engelska.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    skippa .se domänen för detta ändamål och fokusera på .com domänen. .se gör ingen nytta för den engelsktalande/amerikanska marknaden mer än att göra dem lite suspekta över den "konstiga" tld:n

    /Patrik

  7. #7
    hObbEs avatar
    hObbE hObbE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    9
    Jepp. Mitt fokus ligger på min .com domän.

    Dock har jag ju en gammal site med pr2 (i stort sett utan besökare) att nyttja ur seo synpunkt. Frågan är hur jag ska nyttja den bäst? Stärka min .com domän genom att länka med bra nyckelord, eller genom en redirect?

    Ev. länkar kommer alltså inte att generera några klick av besökare (och jag har inte tid att bygga upp en fungerande site utan tänker mig en enkel ensides artikel.)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  2. Länkbyten: Tips och information från hans99
    Av Jim Westergren i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 02:49
  3. SEO från Pineberry
    Av Magnus i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 12:09
  4. Sitewide länkar - Spam eller toppen?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 15:56
  5. Straff-Filter på underkatalog eller tappade länkar
    Av Webmoney i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-02, 13:17