Resultat 1 till 26 av 26

KTHNOCs Webbkatalog såld

  1. #1
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Hittade av en slump detta inlägg:
    http://www.natkoll.se/2008/10/06/urb...s-webbkatalog/

    Nu har KTH sålt katalogen till tre privata aktörer varav en är Urban "Uppkopplat" Lindstedt.
    Här är ursprungsinlägget:
    http://www.uppkopplat.se/2008/10/05/...ernas-katalog/

    edit:Såld ska det vara i titeln
    Senast redigerat av Urban G den 2008-10-07 klockan 00:26. Anledning: Rubrik ändrad enligt önskemål

  2. #2
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av monkey business
    Hittade av en slump detta inlägg:
    http://www.natkoll.se/2008/10/06/urb...s-webbkatalog/



    Här är ursprungsinlägget:
    http://www.uppkopplat.se/2008/10/05/...ernas-katalog/

    edit:Såld ska det vara i titeln
    Ja det blir intressant att se hur dom ska börja tjäna pengar på den.

  3. #3
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  4. #4
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Jo det kan blir spännande detta. Om dem arbetar oberoende och i samma anda, fast gör en rad små förbättringar så kan den blir bättre. Är dock osäker på hur glada folk blir på att man kan betala för att få sin sida granskad snabbt. Men dem kommer nog fortsätta anmäla sig. Är också lite rädd att katalogen kan förlora en del av sitt rykte/seriositet i och med kommersialiseringen.

  5. #5
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  6. #6
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Jo det kan blir spännande detta. Om dem arbetar oberoende och i samma anda, fast gör en rad små förbättringar så kan den blir bättre. Är dock osäker på hur glada folk blir på att man kan betala för att få sin sida granskad snabbt. Men dem kommer nog fortsätta anmäla sig. Är också lite rädd att katalogen kan förlora en del av sitt rykte/seriositet i och med kommersialiseringen.
    Håller med. Jag tror man måste vara mycket försiktig hur man kommersialiserar katalogen. Jag tycker man ska se sig om efter andra alternativ än att betala för bättre synlighet, det kan bli väldigt fel och medföra minskat förtroende.

    Men det är en bra och kul idé att någon tar katalogen vidare, istället för att den ruttnar och läggs ner så småningom. Så tummen upp för det!

  7. #7
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Urban som köpt katalogen är ju inte direkt någon gröngöling så det måste vara så att han har en iaf någorlunda konkret plan om hur han ska gå tillväga. Vi får väl se snart
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Spännande att se hur detta kommer att arta sig.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Har fått en ansökan till vårt affiliateprogram hos Affiliator från KTHNOC idag. Jag är lite kluven. Om jag godkänner ansökan så förloras ju eventuell länkjuice som kommer därifrån. I övrgt spelar det nog ingen som helst roll, vi har inte fått något märkbart antal besökare därifrån någonsin.

    Om alla kataloger man ligger med i skulle börja med affiliateinföranden så skulle det ju innebära att man i slutändan förlorar på att ha ett affiliateprogram, eftersom alla länkar då förlorar sitt värde och man riskerar att sjunka i serpen.

  10. #10
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Har fått en ansökan till vårt affiliateprogram hos Affiliator från KTHNOC idag. Jag är lite kluven. Om jag godkänner ansökan så förloras ju eventuell länkjuice som kommer därifrån.
    Detta måste vara ett stort problem för webbutiker etc. Jag får ibland registreringar i mina kataloger av sidor som jag vet har affiliateprogram. Vad ska jag då göra? Den som registrerar vill ha länkkraft, men om jag istället ansöker om att bli affiliate så får de ingen länkkraft och måste istället betala mig för ev. trafik>köp. För mig är valet enkelt, jag ansöker om att bli affiliate, det är ju ändå min privata katalog.

    En konsekvens av att privatisera KTHNOC kan bli att de sidor med affiliateprogram inte kan utnyttja länkkraften. Sen kommer det nog att rensas ganska hårt i deras katalog. De påstås att KTHNOC regelbundet granskas och städas, men jag betvivlar det. Tycker att KTHNOC innehåller väldigt mycket skräp.

  11. #11
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Torreman
    Detta måste vara ett stort problem för webbutiker etc. Jag får ibland registreringar i mina kataloger av sidor som jag vet har affiliateprogram. Vad ska jag då göra? Den som registrerar vill ha länkkraft, men om jag istället ansöker om att bli affiliate så får de ingen länkkraft och måste istället betala mig för ev. trafik>köp. För mig är valet enkelt, jag ansöker om att bli affiliate, det är ju ändå min privata katalog.

    En konsekvens av att privatisera KTHNOC kan bli att de sidor med affiliateprogram inte kan utnyttja länkkraften. Sen kommer det nog att rensas ganska hårt i deras katalog. De påstås att KTHNOC regelbundet granskas och städas, men jag betvivlar det. Tycker att KTHNOC innehåller väldigt mycket skräp.
    Än så länge har det inte varit något stort problem. De sajter som skickar trafik är "shoppingkataloger" eller vad man ska kalla dem. Där är det lika för alla, det är bara affiliatelänkar alltihop - inga gratislänkar alls.

    Men om nu sådana kataloger som värderas högt av Google ska börja behandla oss olika så kommer det bli ett problem så småningom. Då får man varken trafik eller länkkraft. Om det skulle visa sig bli ett växande problem så får man väl helt enkelt avsluta sina program... tråkigt.

    Hur ska jag göra med KTHNOC nu då....? Acceptera eller make a statement och bli bortplockad? Tappar ju länkvärdet i vilket fall som helst.

  12. #12
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Än så länge har det inte varit något stort problem. De sajter som skickar trafik är "shoppingkataloger" eller vad man ska kalla dem. Där är det lika för alla, det är bara affiliatelänkar alltihop - inga gratislänkar alls.

    Men om nu sådana kataloger som värderas högt av Google ska börja behandla oss olika så kommer det bli ett problem så småningom. Då får man varken trafik eller länkkraft. Om det skulle visa sig bli ett växande problem så får man väl helt enkelt avsluta sina program... tråkigt.

    Hur ska jag göra med KTHNOC nu då....? Acceptera eller make a statement och bli bortplockad? Tappar ju länkvärdet i vilket fall som helst.
    Upplevde samma problem när jag hade ett affiliateprogram.

    Du kan ju alltid ha som allmän policy att inte acceptera länkkataloger som affiliates, policyn kan ju även specificeras ytterligare gällande vilken typ av kataloger som godkänns eller ej.

    Själv anser jag att KTHNOC är en katalog som driver kvalitativ trafik (om än lite), det är en av få kataloger som någonsin lett till avslut i webbutiken. Förhoppningsvis ger den ytterligare värde om de nya ägarna lyckas med sin vision.

    Hade jag varit i din sits så hade jag avslagit ansökan, din sajt ger ju KTHNOC ett värde genom att finnas med i katalogen. Affiliatelänkar känns som fel sätt att kommersialisera katalogen på då jag själv anser att detta sänker förtroendet för många kataloger (om det inte handlar om tydligt avskilda annonsblock).

  13. #13
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det kan inte vara så att du dels listas i katalogen, och utöver det blir det annonser för din sajt? Isåfall kan jag inte riktigt se problemet.

    Är det så att din kataloglistning ska ersättas med en affiliate-länk så är det katastrof.

  14. #14
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Tror verkligen inte det är tanken att vanliga länkar ska bli affiliate-länkar, det låter ju helt befängt. Gäller nog snarast annonser vid sidan om listningarna.

    Vore bra om Urban berättar lite mer själv..

  15. #15
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Fick precis ett förvånande svar av Urban:

    'De som finns med i de vanliga affiliateprogrammen får räkna med att få sina länkar utbytta mot affiliatelänkar. Det kan ju kanske handla om några hundra länkar av 60 000.
    /urban'

  16. #16
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det är ju en bra grej för katalogägarens ekonomi, men en katastrof för katalogens trovärdighet och användare.

  17. #17
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Det är ju en bra grej för katalogägarens ekonomi, men en katastrof för katalogens trovärdighet och användare.
    Jo, han är ju verkligen kreativ Urban. Det ska han ha kredd för. Men jag tror mindre och mindre på katalogens trovärdighet kan bibehållas.

  18. #18
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Så man ska bli "bestraffad" för att man har ett affiliate-program? Låter inte helt bra, enligt mig.

    Dels så förlorar man länkkraft och sen får man betala för kunder som man annars hade fått gratis. Det blir en orättvis fördelning då de webbutiker som inte har affiliate-program fortfarande kommer få "gratis" kunder medan de som har kommer få betala. Det sänker helt klart trovärdigheten hos katalogen.

  19. #19
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av monkey business
    Så man ska bli "bestraffad" för att man har ett affiliate-program? Låter inte helt bra, enligt mig.

    Dels så förlorar man länkkraft och sen får man betala för kunder som man annars hade fått gratis. Det blir en orättvis fördelning då de webbutiker som inte har affiliate-program fortfarande kommer få "gratis" kunder medan de som har kommer få betala. Det sänker helt klart trovärdigheten hos katalogen.
    Det suger verkligen. Eftersom vi inte får besökare därifrån så kommer jag avslå ansökan om så är fallet. Förlorar ingenting ekonomiskt på det ju. Genom att godkänna ansökan så ger jag ju mer tyngd åt katalogen (om än en fis i rymden). Hoppas fler tänker som jag...

    Nu kom jag på nåt mer. Genom att låta alla SEO-kunder (tänker på ägarens nära anknytning till ett visst företag) ligga med gratis med en vanlig länk samtidigt som alla deras konkurrenter tvingas ut, eller blir av med länkkraft, så förbättrar man ju läget för sina kunder. Tror ni att Google reagerar på om en länk tas bort ur KTHNOC?

    Hoppas verkligen att jag övervärderar KTHNOCs betydelse...
    Hoppas att Google inser vad som händer och nedvärderar den.

  20. #20
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag har fått intrycket av att katalogen sedan några år tillbaka successivt tappat sin kraft.
    Märks framför allt när man söker på ett företagsnamn. Tidigare brukade den placera sig rätt så högt upp om webbplats fanns med i den. Numera verkar den ha sjunkit rätt så ordentligt.

    Effekten av en länk där verkar även det ha minskat i betydelse. Om en länk tas bort lär det ta ett antal månader före en eventuell effekt överhuvudtaget märks. Länkkraft brukar klinga av mycket långsamt.
    Vilket innebär att det är gott om tid att kompensera en borttagen länk där.
    Dessutom är jag säker på att det inte krävs mycket för att kompensera det.

    Så vill nog säga att katalogen är övervärderad numera. Tidigare för ett antal år sedan var det annorlunda.

  21. #21
    Artamuss avatar
    Artamus Artamus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    64
    Jag avråder mina kunder att godkänna KTHNOC i sina affiliateprogram tills vi får klarhet upplägget ser ut för att tjäna pengar på katalogen. Jag håller med Marcus att det är helt absurt att byta ut länkar.

  22. #22
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  23. #23
    jakes avatar
    jake jake är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Det är ju en bra grej för katalogägarens ekonomi, men en katastrof för katalogens trovärdighet och användare.
    Om katalogen är skapad att användas av människor (och inte för seo) och kraven för att komma med är detsamma oavsett om man har ett affiliateprogram eller inte (och folk litar på detta) så är det ju inte ett problem för trovärdigheten, men det får ju konsekvenser för de som har ett affiliateprogram iallafall.

  24. #24
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det här såg jag häromdagen:
    http://internetworld.idg.se/2.1006/1.183623

    De skriver bl.a. så här:

    "Journalisten och internetkonsulten Urban Lindstedt har bevakat utvecklingen på nätet professionellt sedan år 2000, bland annat för Internetworlds räkning.

    Nu köper han tillsammans med entreprenörerna Peter Ekmark och Magnus Berg 51 procent av aktierna i den länkkatalog som Internetsverige känner som Sunet."

    Följande är väl också lite lustigt:
    "– Vi vill kommersialisera Sunet, men göra det varsamt. Det kan handla om att man ska kunna köpa till sig bättre synlighet: att köpa sig till en bättre position i respektive kategori eller möjlighet att köpa till extra länkar och så vidare."

    Det är ju svårt att säga något om det där när man inte vet vilka pengar som investerat. Men allmänt tror jag att det är svårt att inte hamna där trafiken kontinuerligt minskar. Någon poäng för själva besökaren har jag egentligen svårt att se som inte bättre har ersatts av annat. Ett undantag är möjligen sajtägare som letar andra relevanta webbsajter om tipsa om deras sajt (för att få länkar för att ranka) där jag nog tror att KTH är bättre än att göra nyckelordssökningar.

    Att köpa något sådant som KTH tror jag är helt rätt om man har en väldigt bra nyskapande idé där man behöver trafiken och databasen. Men visst det går säkert att bygga en kommersiell katalog av det också. Gissningsvis handlar det då mycket om "bra" försäljning mot webbplatser snarare än att katalogen just tillför så något för ev. besökare
    Senast redigerat av hans99 den 2008-10-20 klockan 14:41.

  25. #25
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Så vill nog säga att katalogen är övervärderad numera. Tidigare för ett antal år sedan var det annorlunda.
    Jag delar din uppfattning. Varken KTH eller DMOZ eller någon katalog har numera sådant värde att jag kan särskilja dem.

    Jag tycker det är bra. Det var värre förr när det räckte att en gammal skit sida som inte hade uppdaterats på evigheter var registrerade på både DMOZ och KTH och hade nyckelordet i domänen för att man skulle behöva arbeta ihjäl sig för att gå förbi dem.

    Sedan tror jag nog både de och andra seriösa kataloger ger lite.

  26. #26
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Även jag har valt att inte godkänna KTNOC i mina affiliateprogram eftersom jag läst att de tänker byta ut sökmotorvänliga länkar mot affiliatelänkar. Det är inte så att jag motsätter mig någon kommersialisering av katalogen. Men jag vägrar att delta med en affiliatelänk så länge mina konkurrenter får ligga med gratis med en sökmotorvänlig länk.

    Jag betalar gärna för att få finnas med i katalogen, men endast om mina länkar är sökmotorvänliga. Den trafiken som KTNOC skickar är försvinnande liten, så det finns inget värde i att betala för click och sales. Jag tycker dock att länkkraften som katalogen ger är värd besväret att betala en faktura till eller att knappa in mitt kortnummer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. KTHNOCs webbkatalog, börjar de bli oseriösa?!
    Av seattlegrunge i forum Kataloger
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 11:47
  2. Webbkatalog som är straffad av google.
    Av nicklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 16:54
  3. Engelska delen av mitt företag sålt
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 00:43
  4. länkbyte med webbkatalog PR4
    Av John Ivarsson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 17:11
  5. Altus sålt till Notabene i Danmark
    Av SEOhans i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 15:18