Resultat 1 till 14 av 14

Lura Google och tjäna pengar

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om den mörka sidan av SEO finns en intressant ny artikel i IDG.
    Formulering som den här
    En del optimerare har blivit hederligare, andra har gått över helt till den mörka sidan.
    Gör den intressant att läsa. Märks vilken referensbakgrund journalisten har med den formuleringen.
    Det är knappast Nietzsche utan Star Wars.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-10-12 klockan 00:30.

  2. #2
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Det är en intressant artikel. Tycker dock det är skrämmande att man använder sig av hackare i så stor utsträckning, dock mest inom mindre fina branscher, men ändå.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Intressant artikel, helt klart.

    Dock fungerar ju "sblogs" fortfarande extremt bra, och en del "twists" på "sblogs"

    Rätt intressant att det skrivs väldigt mycket om seo helt plötsligt i media ... någon som "föder dem" med information verkar det nästan som

    /Patrik

  4. #4
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Intressant artikel, helt klart.

    Dock fungerar ju "sblogs" fortfarande extremt bra, och en del "twists" på "sblogs"

    Rätt intressant att det skrivs väldigt mycket om seo helt plötsligt i media ... någon som "föder dem" med information verkar det nästan som

    /Patrik
    Man börjar vakna till och inser att SEO är en viktig del i marknadsföringen vilket är väldigt kul för alla oss som jobbar med SEO.

    Måste rätta journalisten lite... Shoemoney är trea från VÄNSTER på bilden. Inte höger.

  5. #5
    basicuss avatar
    basicus basicus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Szczecin, Polen
    Inlägg
    9
    Artikkelen er litt merkelig syns jeg. Hverken Neil, Jeremy eller David er Black hat'ere etter hva jeg vet om. Jeremy jobber ikke engang med SEO. Neil er livredd for alt som er litt på kanten. Det har jeg personlig erfaring med, siden han er webmaster for Guy Kawasaki som vi kjørte et lenkebyggingseksperiment med for et år siden. Da Guy fortalte han om eksperimentet ba han oss om å stoppe det med en gang fordi Neil var redd for konsekvensene.

    Artikkelen bærer preg av at journalisten synes Black Hat'ere og hackere er veldig spennende folk.. De jeg kjenner er i grunn mest nervøse og engstelige av seg
    Bjørn Are Solstad. CTO - Devenia Ltd.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det är ju inte ens avancerade angrepp som normalt krävs. Mer eller mindre varenda anpassat datasystem från några vissa år har ju XSS. Det handlar om mer än att lära sig pröva fram sådant. Något hacker-geni krävs inte.

    För egen del är det viktigt att se till att man inte är känslig för XSS eller något annat som går att missbruka. Och av och till söka allt material efter främmande länkar.

    http://ha.ckers.org/xss.html
    http://www.owasp.org/index.php/Top_10_2007-A1
    http://ciac.llnl.gov/ciac/techbull/CIACTech08-003.shtml
    http://isisblogs.poly.edu/2008/08/16...n-against-xss/ (obs)

    Den nedan är väl en lika bra sammanfattning av detta liksom övrigt vanligt:
    http://www.upenn.edu/computing/secur...Top_Ten_A4.php

    När jag började med säkerhet var DoS nytt och spännande:
    http://web.textfiles.com/hacking/denial.txt

    Mitt intryck är att DoS först nu börjar bli väsentligt och att vi kommer se kraftig tillväxt de kommande åren. Hur det kommer påverka SEO-branschen vet jag inte.

  7. #7
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nej, absolut inte. Men, de flesta som sysslar med SEO "lurar" sökmotorerna på ett eller annat sätt, för att övertyga sökmotorerna om att deras kunders siter är "de bästa och mest relevanta" för diverse sökfraser.

    Det du gjort, Tina, är "guerilla marketing" som jag kallar det, vilket i många fall är MYCKET mer effektivt än vad SEO är

    /Patrik

  9. #9
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Bra att pressen tar upp detta, även om det är IDG. Jag tror att Google får problem med sitt egenmäktiga agerande när det gäller Cutts policy i framtiden. Som sägs så leder det ju till uppsägningar och elände när ett webberoende företag drabbas.

    Igår kastade de ju ut en viss stor svensk jämförelsesajt för länkar som jag - som utomstående - vet köptes in långt innan Google förbjöd köpta länkar, dvs typ 2003.

    Problemet är, som sägs i artikeln, inte Googles efterlevande av "policyn" eller inställningen att "policyn är lag". Problemet är att Google straffsanktionerar "i efterhand" så att säga. Att de juridiska konsekvenserna inte blivit värre för Googles räkning är märkligt, men ju fler större bolag de bannar och jävlas med, ju mer sannolikt är det väl att någon tröttnar.

  10. #10
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Tina Isola
    Måste man "lura" google för att tjäna pengar på webben? Jag har ett hotell centralt i åre, inte ens en webbsida, bara lite skvaller på diverse resesidor,forum och vips så var det fulltbelagt denna vinter......(Kvinnor + Skvaller)=Funkar!
    Det handlar inte om "måste", snarare "kan".
    Kan man lura google och tjäna pengar på det kommer folk att göra det.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av head
    Det handlar inte om "måste", snarare "kan".
    Kan man lura google och tjäna pengar på det kommer folk att göra det.
    Sedan har vi alla politiska aktivister som ännu inte ens fått upp ögonen på sådant här. När allt från vänster- till högerextremister + alla andra "ovanligt engagerade" får upp ögonen på möjligheterna lär vi se en stor spamvåg när de prövar på och lär upp sig.

    Jag träffade av en slump på ett riktigt stort bloggnätverk engagerat just i en politisk fråga. Kanske 50 - 100 bloggar stort. Troligen "automatskrivet" (en människa som kan skriva snabbt och som verkar korrekt men som egentligen inte säger något) eller genererat av en riktigt bra algoritm. När man surfade över det såg man dock att det var samma person eller algoritm. Är dock tämligen säker på att det skulle klara manuella kontroller därför att:

    1. Innehållet höll språkligt högre kvalitet än de typer av bloggar som normalt har som ensamt syfte att påverka Google.
    2. Språkligt var nog avseende grammatik o.s.v. nivån högre än bloggosfären generellt.
    3. Bloggarna hade inga av de tecken som är vanliga på seo-bloggar.
    4. Bloggarna var inte engagerade i några av de frågor som normalt engagerar SEO.
    5. Bilder var varierade.
    6. Bloggpostningarna var alla unikt skrivna men tror jag tog ämnet/uppslaget av olika tidningsartiklar.
    7. Alla länkar var varierade och mycket seriösa.
    8. Bloggarna länkade varandra så att det verkade naturligt d.v.s. som att en blogg blivit uppmärsammad kring något.
    9. Bloggarna länkade ut också och av och till såg man att (troligen) riktiga bloggade svarade med att länka.

    Det var just en politisk (och tyckte jag ganska osaklig) kampanj mot regeringen generellt och särskilt FRA-lagstiftningen (själv tycker jag nog det är en icke-fråga för jag tror ju alla möjliga redan avlyssnar oss på nätet så hur det kan göra till eller från att FRA också gör det har jag svårt att se).

    Men det jag tyckte var lite "otäckt" (eller fick en att fundera lite) med det där var att det där nätverket kändes så f******t starkt jämfört med vad jag sett på svenska. "Ovanligt" engagerade kan som klara av vad som helst. Jag vet egentligen inte om jag någonsin sett ett nätverk jag upplevt vara lika elegant byggt.

    Ska bli lite intressant att följa det hur som helst. Men det kommer säkert byggas upp många liknande nätverk av olika intressegrupper. Fast om det egentligen skiljer sig från hur det fungerar med insändare, bjudluncher m.m. är väldigt svårt att bedöma.
    Senast redigerat av hans99 den 2008-10-20 klockan 17:41.

  12. #12
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Bra skrivet! Ja... du skriver att folk är kritiska till FRA, men samtidigt är det legitimt att använda VPN tunnlar i tid och otid. Det är inte alls ifrågasatt, bara sett som en naturlig del i det dagliga (säkerhets-) arbetet.

    I själva verket är all trafik på internet i vykortsformat, öppet för allt och alla...

  13. #13
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Nej, absolut inte. Men, de flesta som sysslar med SEO "lurar" sökmotorerna på ett eller annat sätt, för att övertyga sökmotorerna om att deras kunders siter är "de bästa och mest relevanta" för diverse sökfraser.
    Nej, vi hjälper bara sökmotorerna att hitta rätt!
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    *asg*

    Jo, det beror ju på vilken sida av staketet man står och kikar ...

    /Patrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 02:21
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 22:23
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09