Resultat 1 till 22 av 22

köp sälj avdelning?

  1. #1
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Vore trevligt med någon mer form av köp och sälj, kanske en allmänn eller en för domäner och webbplatser.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Låter intressant.

    Vi får se vad andra tycker.

    Regler för denna sektion?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Jag håller med Macke.. Som det är nu så startas ju en massa köp/sälj trådar lite här och där i forumet..

  4. #4
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Låter som en bra ide´.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag vill försöka hålla detta till ett renodlat SEO-forum där man diskuterar SEO.

    Jag får se vad andra tycker.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag instämmer med dig där Jim att vi försöker hålla oss till optimering. Köpa och sälja finns ju redan i en form här på forument i form av köp och sälj länkar. Att släppa in domäner och webbplatser skulle nog lätt kunna gå överstyr, det räcker med att titta på andra forum i det fallet.
    Hur många av oss vill ha inlägg som "Jag har köpt det här namnet vet inte vad jag skall göra med det men säljer det jättedyrt..."

  7. #7
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Jag har köpt det här namnet vet inte vad jag skall göra med det men säljer det jättedyrt...
    Sån´t kan väl IOFS lätt filtreras bort.
    Det är väl ingen som är intresserad av sånt?
    Köper du en domän skiter jag i varför!

    Det som verkligen vore intressant är väl om "Fluffy56" har en site till salu som han/hon tar 2500:- när det ingår några medlemmar i ett forum.

    EV, finns diverse länkar som kommer att peka mot domänen även efter försäljning.

    Säljaren måste visa upp någon form av inkomst från sidan och köparen får information, eller?

    Låter nästan som i vanliga livet....?

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag kan tänka mig att starta en sådan sektion men vill då först ha:

    1. Formulerade regler för detta som vi kommer fram till.
    2. Någon frivillig som kan ansvara och moderera i denna sektion. (blir då moderator för denna sektion)
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Som initiativtagare kan jag också tänka mig att moderera denna del!

    Mitt förslag på regler: Tycker man ska kunna sälja både domäner och webbplatser.

    Varför?
    För att börja med domäner. Dem är en grundläggande del i marknadsföring via Internet och dessa kan mer eller mindre kraftigt påverka sökmotorrankingen. Detta kan läsas i googles egna patent och ifall ni kommer i träfflistan i msn.se så ser ni nog att domännamn har en väsentlig betydelse. En domän är ju som en lokal för en butik. Så, här säljer vi lokaler för Internet-business

    Webbplatser: Länkar är grundläggande för sökmotoroptimering. Länkar kommer från webbplatser. SEO's har ofta många olika webbplatser och att köpa och sälja sådana känns väldigt naturligt. Kolla på DP t. ex.

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Mycket bra Maccke och detta blir nog bra. Du blir mod för denna sektion.

    Angående regler, hur ska det vara? Budgivning, via PM, fasta priser? f-skattsedel krav? Ska man ha länk till sidan man säljer eller ska den gå genom PM? Ska man skriva domänerna eller det också via PM?

    Vad ska hända om det är någon som inte sköter sig? Typ inte skickar pengarna, fel info vid köp av webbplats etc. ? Ska personen få minus i rykte, bannas för ett tag eller bannas för evigt?

    Ska poster i denna sektion räknas på post-count?

    Ska man få lov att diskutera produkten i en säljares tråd? Sitepoint förbjuder det men det är ok på digitalpoint.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Tillåt bara frågor och svar mellan köpare och säljare. Det urartar ofta helt på DP i jätteonödiga diskussioner om huruvida en produkt är bra eller dålig.

  12. #12
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Sen ställer jag mig som vanligt lite frågande till domännamnsförsäljning. Ha ordentliga regler som efterföljs (reglerna på WN för domännamn är bra, men de efterlevs inte). Det finns inget jag hatar mera i branschen än alla idioter som nöter på med sina pump'n'dump-schemes med domäner. Även riktlinjer för hur en försäljning av en site skall se ut bör göras, allt för att slippa oseriösa säljare (det hjälper ju både säljaren och köparen att ha en tydlig mall att utgå från).

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ok bra. Skulle du Hjalmar kunna skriva ett förslag på regler? Så har vi något att utgå ifrån. Om du vill förstås.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #14
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag har lite svårt för att göra ordentlig research på hur andra forum sköter det där då jag har så hopplöst dålig uppkoppling just nu (3g som kopplar ner hela tiden).

    Om jag inte minns fel så har Sitepoint en mall för försäljning av sajter, det är som sagt bra, antalet besökare (ange vilket mätprogram man använder), inkomst per månad, historiska data av samma typ. Vad ingår i försäljningen? Siten, domänen, rättigheter till koden? Design? Är siten självgående? Vad krävs för kunskaper för att kunna driva den. Ingår webbhotell/server?

    Jag tror det är en mall man får jobba bolla lite med. Titta gärna på sitepoints marketplace för mallar. Maccke har säkert synpunkter också eftersom han har mera erfarenhet av att köpa/sälja siter och domäner än mig.

  15. #15
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Jag har lite svårt för att göra ordentlig research på hur andra forum sköter det där då jag har så hopplöst dålig uppkoppling just nu (3g som kopplar ner hela tiden).

    Om jag inte minns fel så har Sitepoint en mall för försäljning av sajter, det är som sagt bra, antalet besökare (ange vilket mätprogram man använder), inkomst per månad, historiska data av samma typ. Vad ingår i försäljningen? Siten, domänen, rättigheter till koden? Design? Är siten självgående? Vad krävs för kunskaper för att kunna driva den. Ingår webbhotell/server?

    Jag tror det är en mall man får jobba bolla lite med. Titta gärna på sitepoints marketplace för mallar. Maccke har säkert synpunkter också eftersom han har mera erfarenhet av att köpa/sälja siter och domäner än mig.
    Dina synpunkter låter bra. Ett förslag på hur man ska skriva vid:

    a) Domänförsäljning
    -Antal besökare? (Om domänen är aktiv)
    -Inkomst per månad?

    b) Webbplats
    -Antal besökare
    -Inkomst per månad
    -Intäktskällor
    -Ingår kod och rättigheter till design?

    Tycker det är synd att ha allt för många regler. Det blir lätt att folk glömmer skriva saker då, eller struntar i att skriva ner alla punkter. Dessa räcker nog gott och väl.

  16. #16
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Att diskutera produkten ja, då blir det lättare att uppmärksamma folk som inte säljer en helt godkänd produkt.

    Domännamn ska man ha haft i 1 år för att få sälja, så slipper vi snabb byteshandel. Annars ett bra förslag.

  17. #17
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Ok, det är nu uppsatt här. Det behövs inga undersektioner nu i början.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  18. #18
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Jättebra JIM! Kommer att bli min favvo sektion.

  19. #19
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Kanon, nu kan man komma till SEO-forum ifall man söker en ny hemsida eller domän också

  20. #20
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Japp, ser mycket bra ut. Kul med lite inlägg också.

  21. #21
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Japp, jag glömde skicka PM till dig Maccke men nu har du sett det. Jag tror det ska funka att du kan redigera andras inlägg i den sektionen, jag skulle vilja att du redigerade reglerna jag skrev upp efterhand som de utvecklas eller behöver ändras. EDIT: PS: Om du redigerar andras inlägg måste du skriva detta och varför så att folk vet. DS
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  22. #22
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    F-skattesedel ska väl inte begäras om det är ett köp mellan privatpersoner. Alla jobbar ju inte med SEO professionellt än.

    Budgivning via pm, ja, eller om säljaren vill så kan man ju ta det på annat sätt. Domänen ska inte skrivas i inlägget, men man kan få skriva om man skriver t.ex. doman dot com.

    Viktigt är också att budgivningen har fast datum m.m. så att alla har samma chans.

    Ärligt talat vore det bättre med en ny site bara inriktat på just detta men sammankopplad på SEO-forum eller oss medlemmar här på något annat sätt. Vore smartare tror jag, det blir så krångligt och konstigt annars...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21