Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 31

301 redirect: förklaring och guide

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728

    Denna artikel är flyttad till SEO-guide.se:


    Vidarebefordra med 301 redirect





    Men diskutera gärna artikeln i denna tråden.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2009-05-12 klockan 02:46.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Hur vet jag om jag har missat att lägga en 301 redirect för en viss URL?

    Genom att använda Google Analytics (Verifierad webbplatsägare är nödvändigt) kan du se alla de URL:er som Google inte hittar någon sida för (Error 404).

    För att komma dit: Diagnostik (Diagnostics) > Webbsökning (Web crawl) > Hittades inte (Not found)

    Sidan som länkar till den felaktiga URL:en kan vara både intern och extern.

    Intern: Länka om till den nya URL:en (och lägg en 301 redirect till den nya URL:en)

    Extern: Försök att få webbplatsägaren (där länken är placerad) att länka om till den nya URL:en (och lägg en 301 redirect till den nya URL:en)

    --

    Förutom att det har en inverkan på rankingen ska man aldrig glömma att det faktiskt kan ge besökaren något. Den kan ha bokmärkt sidan för ett bra tag sedan och använder det för att besöka sidan igen.

    Sammanfattningsvis: Bryt aldrig en URL!

  3. #3
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    För er som inte kör ASP eller PHP eller liknande.. och dessutom inte har tillgång till en .htaccess-fil iom att ni kör IIS. Går det faktiskt att lösa.

    I IIS, högerklicka på filen du vill köra en 301'a på.
    Välj "Properties" --> File --> A redirection to a URL.
    Fyll i den nya URL'n och bocka i "A permanent redirection for this resource"

    Läs mer här:
    http://www.microsoft.com/technet/pro....mspx?mfr=true

    Kan tilläggas att detta inte alls är smidigt
    Senast redigerat av altgard den 2008-10-18 klockan 13:29.

  4. #4
    Jacobs avatar
    Jacob Jacob är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Öland
    Inlägg
    31
    I IIS kan du även lösa det ifall filerna inte finns kvar genom att skapa virtuella kataloger i IIS:en och sedan göra som altgard skriver.
    Ibland kan det kanske finnas en anledning till att man inte vill att filerna fysiskt ska ligga kvar och då kan det vara bra att göra så. Återigen så är detta väldigt bökigt

    Ett annat alternativ som också finns är att ställa om IIS:en så att den parsar html-filer som asp-filer, då kan du bara lägga in asp-koden för en 301-redirect i html-filen och den redirectar.

  5. #5
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Humm, försöker göra tvärtom som denna:

    Kod:
    RedirectMatch 301 (.*)\.html$ http://www.exampel.se$1.php
    Har testat denna:

    Kod:
    RedirectMatch 301 index.php?hustyp=(.*)$ om-$1.html
    Tanken är att gå från index.php?hustyp=villor till om-villor.html

    Kan jag ha missat något i koden? Har det någon betydelse var i .htaccess som detta ligger, tex har jag följande kod under:

    Kod:
    RewriteRule om-(.*)\.html$ index.php?hustyp=$1
    Och den funkar perfekt. Någon som har något tips?

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Test detta (ersätt dindomän.se med din domän):

    Kod:
    RedirectMatch 301 ^/index.php?hustyp=(.*)$ http://www.dindomän.se/om-$1.html
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hej,

    Om ni inte har upptäckt det ännu så finns det en hel del indikationer på att Google har börjat hantera 301 Redirect på ett nytt sätt som liknar hur 302 hanteras. Det vill säga att sidor som pekas om med 301 redirect inte tas bort ur träfflistan.

    Jag har kontorollerat ett flertal ompekningar, och alla som har legat sedan tidigare ser ut att fungera som de alltid har gjort, medan nya ompekningar som gjorts under de senaste 3 - 4 veckorna verkar hanteras som 302 redirects.

    Någon mer än jag som ser detta?

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Du menar alltså att sidan finns kvar i index och att länkkraften inte överförs?

    Gjorde 301 senast i förra veckan och de pekades om på gammalt sätt.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    JSitess avatar
    JSites JSites är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    4
    Tja

    Det som man kan se är att sidor kan ligga kvar under "omitted results" dock så är det inte de "vanliga" sidorna där du har ditt content utan det är ofta andra typer av sidor (vilka behöver jag inte gå in på här).

    Orsaken har ofta med din htaccess/robots.txt att göra men är inget att oroa sig för, det ger sig med tiden.

    Men iaf, att flytta en domän med 301 redirect fungerar precis som tidigare, tro mig jag vet. Gjorde en i förra veckan på en "större" site och vi hade endast ett trafikbortfall under 2-3 dagar

    Felet som de flesta gör med en 301 redirect är att de inte "förbereder" flytten på rätt sätt. Gör du fel så förvillar du Google och du kan i värsta fall förlora veckor/månader av trafik - gör du rätt, är allt okej inom några dagar.

    Mvh Jonas

  10. #10
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson

    Jag har kontorollerat ett flertal ompekningar, och alla som har legat sedan tidigare ser ut att fungera som de alltid har gjort, medan nya ompekningar som gjorts under de senaste 3 - 4 veckorna verkar hanteras som 302 redirects.

    Någon mer än jag som ser detta?
    Både och skulle jag vilja säga. Vi lanserade en ny sajt till en kund för ca 10 dagar sedan. Vissa 301 har redan slagit igenom och tack vara ny sajt som var mycket bättre byggd steg kunden från 6:a till 1:a på ett viktigt nyckelord. Men å andra sidan finns fortfarande sidor kvar som är ompekade från den gamla sajten. Dvs. blandat resultat... Sedan tar det ju alltid ett litet tag men som sagt. Några sidor bara small till.

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Var det sidor med trafik från sökmotorn?
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ja det var det. Men nu har Google till sist snappat upp och hanterat 301:an som vanligt igen.

  13. #13
    Ken Månssons avatar
    Ken Månsson Ken Månsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    9
    Eftersom detta i grunden är en guide (och det frågas efter synpunkter) så är ett tips att allra först i guiden förklara vad ".htaccess" är för något. Att det är en fil, var den ska ligga, om den normalt finns som standard, osv.
    Senast redigerat av Ken Månsson den 2009-03-18 klockan 10:06.
    Kayem Kommunikation - www.kayem.se

  14. #14
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Test detta (ersätt dindomän.se med din domän):

    Kod:
    RedirectMatch 301 ^/index.php?hustyp=(.*)$ http://www.dindomän.se/om-$1.html
    Jag får inte detta att fungera, men jag kanske har missförstått en sak, visst är det så att om jag gör en RedirectMatch i .htaccess så skall adressen i adressfältet ändras?

    Dvs: ett anrop till www . exempel . com/index.php?hustyp=villa då skrivs adressen i adressfältet om till www . exempel.com/om-villa.html eller är RedirectMatch bara en signal till sökmotorn att det är samma sida? Jag vill få bort alla www . exempel . com/index.php?hustyp=villa i google-index utan att Google tror att tidigare sida har försvunnit.

  15. #15
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Har noterat det som Bernt nämner för drygt en vecka sedan. Känns lite märkligt..

  16. #16
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Det är ju uppenbart att nyckelord i domännamnet har stor relevans vid ranking i serpen. Så låt säga att vi har ett toppbra domännamn i ett konkurrensutsatt segment - "Bilar.se" (hypotetiskt).
    Domänen är aktiv, men på sidan finns inte mycket info, bara några få undersidor och ett hundratal utlänkar. Trots det rankar den bra på nyckelordet "bilar" (för sannolikhetens skull kan vi också anta att den varit aktiv i några år, men har få inlänkar och bara PR3).

    Men så kommer vi på att "bilar.se" inte passar in i vår varumärkesportfölj. Vi skulle hellre ha en domän som heter "Bilsidan.se", men som helst rankar lika bra på ordet "bilar". Så - vi redirectar bilar.se till bilsidan.se.
    Vad kan förväntas hända? Kommer den att överta position på nyckelordet i serpen? Hur lång tid tar det isåfall?

  17. #17
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag kan ju förstås inte garantera nåt, men jag har varit med om exakt samma utmaning som dig, men för ett betydligt mindre konkurrensutsatt ord än bilar. Vi bytte domännamn helt och hållet och satte 301 redirect från det gamla. Detta var för ca 3 år sedan. Vad som hände var att det tog ca 2 veckor, sedan hade den nya domänen övertagit samtliga placeringar i SERP från den gamla, detta trots att vissa av sökorden som den gamla sajten rankade för inte fanns med över huvud taget på den nya sajten.

    Detta håll i sig i ca 18 månader, sedan började den nya sajten så sakteliga att tappa ranking. I dag har den dåvarande ägaren av domännamnet släppt domännamnet helt och det verkar vara ledigt att registrera...

  18. #18
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Tack för infon Bernt. Några följdfrågor dyker upp:
    1) Satte nu redirect på varenda undersida?
    2) Hur länge hade den gamla sajten varit uppe?

  19. #19
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Den gamla sajten hade ca 3 år på nacken, och vi satte redirect på alla sidor till den nya domänens startsida.

  20. #20
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag undrar i vilken utsträckning det går att använda sig av ett ursprungligt domännamn, mycket bra ur synpunkt till nyckelordet, för att få upp en annan sajt/domän.
    Låt säga att man tar sätter upp sajt med ett mycket välvalt domännamn, helt från scratch, men som inom 6 månader ändå börjar ranka mycket bra på just det nyckelordet. Kan man då nästan riskfritt byta domännamn, d.v.s ersätta det välvalda nyckelordsanpassade med ett som är bättre ur varumärkessynpunkt? Var kan gränsen gå för att detta skall vara möjligt - 2 veckor, 10 veckor, 6 månader?

  21. #21
    jschvilis avatar
    jschvili jschvili är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    1
    Hej alla kloka SEO:are,
    Jag har läst en del av vad som skrivits här och tyckte artikeln om vidarebefordran med 301 var mycket intressant.

    Vi har följande problem som jag hoppas kunna lösas med 301 Redirect och er.

    Här är vår webbshop:
    modererat enl regel 1

    Problem 1 - produktvisningen
    På grund av "slaskparametrar" som inte längre används har varje produktvisning fått två url:er, en med de gamla slaskparametrarna och en utan. Se skärmdump från Webmaster Tool nedan.



    Hur kan vi med 301 Redirect få bort de gamla url:ern och peka dem till de nya "rena"?

    Parametern category_id är dynamisk medan search_page alltid är tom.

    Problem 2 - Kategorivisning
    Vi erbjuder ett filter som besökaren kan använda för filtrera visning av produkter och kategoriträdet. Detta är en uppskattad och nödvändig tjänst med tanke på antalet produkter vi har.
    MEN, filtret lägger till parametrarna b_id och model i url. Detta skapar ett otalt varianter av samma kategori i googles index. Se t.ex. kategori "Utomhusbelysning" nedan.
    Modererat enl regel 1

    Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp med dessa problemen som jag tror ställer till stora problem för vår SEO.
    Senast redigerat av Magnus den 2009-05-24 klockan 07:31.

  22. #22
    pokerlifes avatar
    pokerlife pokerlife är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    8
    En fråga till om 301-redirect, vet inte om den passar in här, men kan man ur ren användarvänlighet skapa 301 sidor som förenklar navigationen på en sajt eller tycker sökmotorerna illa om det?

    Skulle i det här exemplet ha tex
    resa.com/sas (301 redirect till resa.com/flygbolag/internationella/sas
    resa.com/finnair (301 redirect till resa.com/flygbolag/internationella/finnair

  23. #23
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Fråga om redirect av hel sajt:

    Är det smartast att först 301-redirecta alla artiklar till sina respektive på den nya sajten och vänta på att detta skall cachas av Google, för att därefter redirecta själva sajten (genom webmastertools)

    eller skall man sonika strunta i enskilda artiklar, redirecta hela sajten med en gång och lita på att Google "hittar" artiklarna på den nya sajten och låter dem överta positionerna av artiklarna hos den gamla

    ??

  24. #24
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag hade litat på Google och följt de 4 stegen de har inne på webmaster tools under "Change of address" i den sekvens de skriver.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  25. #25
    Fredrik Lundahls avatar
    Fredrik Lundahl Fredrik Lundahl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    368
    Det är enkelt med .htaccess att fixa olika saker. Problemet som jag har är att jag endast kan skriva in ett argument. Jag vill kunna använda mig av att alltid visa www samt att index.html redirect till domän.com samt att ibland redirecta enskilda filer. Tar jag kod exempel som finns för dessa ändamål så fungerar de var för sig min inte tillsammans. Hur gör jag?

  26. #26
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Hej,

    Jag tänkte ta och köra en 301 redirect från min exempel.com till exempel.se men förstår inte riktigt var jag ska lägga kod snutten:

    Redirect 301 / http:// www .ny-domän .se/ (utan mellanslag så klart)

    Som det står i guiden. Jag har riktat om exempel.com DNS till samma sen då? Jag kan ju inte lägga den där koden i .htaccess filen på exempel.se ju?

  27. #27
    adamsdotters avatar
    adamsdotter adamsdotter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    32
    Ska man använda sig av 301 även om mydomain.no som ska redirectas till mydomian.se kan komma att få eget norskt innehåll om ett år?
    Borde man istället använda 302 eftersom att man inte är säker på att det är en permanent ompekning?

  28. #28
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Har lite frågor och funderingar angående 301 redirect. Har provat mig fram lite med lite fel i redirect.
    ex: gammaldomänadress.se/blogg/bilar (nya domänadress) nydomänadress.se/textil/tyger
    när jag kör redirect använde jag mig av den enkla metoden av domän redirect.
    Det fungerar inte direkt så bra. Jag skrev in följande i htaccess
    Redirect 301 /gammaldomän.se/test /en/nydomänadress.se/test/tyg
    När sedan resultatet blir: nydomänadress.se/testtyg istället för att jag vill att det ska bli nydomänadress.se/test/tyg
    Är det fel metod jag använder mig av?

    tacksam för alla svar

  29. #29
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Hm..
    Kod:
    Redirect 301 /gammaldomän.se/test /en/nydomänadress.se/test/tyg
    Varför /en/?
    Testa skriv:
    Kod:
    Redirect 301 /gammaldomän.se/test nydomänadress.se/test/tyg
    Då ska det fungera.. Annars får du kolla om du har andra redirects som verkar. Kolla i .htaccess och i din källkod.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

  30. #30
    Bonnevilles avatar
    Bonneville Bonneville är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Norrköping, Sverige
    Inlägg
    35
    Tackar Tobias för ditt svar... Ja det undrar jag också vad (en) är,,, jag missa s´larvigt då jag kopiera av redirect kommando in i .htaccess filen..
    jag gjorde ändring men fick error 500, måste kontrollera noggrannare ifall det står något i källkoden på index.php för templates, ska provköra och felsöka ifall jag hittar vad det är. Däremot blev det effekt då ja peta bort /en/ som jag av slarv fick med.
    Så det är nog något i joomla template eller liknande som ligger redirect på....som tar över
    ska skriva hur jag löstet om jag nu gör det vill säga...

    tack igen för svar....

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Redirect wordpress
    Av Magnus-SEO i forum URL-omskrivning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 12:59
  2. Redirect 301 fungerar inte
    Av Alfons74 i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 21:56
  3. Redirect 301 på Windows server
    Av emma i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 16:58
  4. C-panel och 301 redirect
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 18:53
  5. 301 redirect fråga
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 12:07