Resultat 1 till 5 av 5

Fråga om SEO mot företag

  1. #1
    ylvas avatar
    ylva ylva är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    4
    Hej

    Jag tycker själv jag är rätt duktig på SEO, många företag jag kollat upp lokalt har inte fokuserat på SEO alls så tänkte att det kanske kan vara läge att erbjuda det till lite mindre företag till att börja med men har 2 frågor.

    1. Hur tar ni betalt som jobbar med detta? En engångsavgift vid resultat eller tar ni betalt per månad och placering eller hur skulle man kunna lägga upp det?

    2. Om svaret blir att ni tar betalt per månad, man hjälper företaget och de ligger top 3 på Google sedan vill inte detta företag ha hjälp mer. Eftersom jag tänkte rikta mig till mindre sökord så blir det väl så att sidorna ligger kvar på bra placering.

    Vad händer om man börjar ta bort länkar man byggt till deras sida? Faller de i placeringen då eller är det så att en gång en länk, alltid en länk?

    Tacksam för svar.

    Ylva

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    1) Finns ersättningsvarianter som täcker allt från enbart resultatbaserad betalning till enbart fasta avgifter. Och då blandvarianter däremellan. Inte ovanligt att ett företag kan erbjuda olika debiteringsmodeller. Naturligtvis så hävdar ju ett företag att just deras modell är den bästa.
    2) Om sidorna ligger kvar beror på vilken konkurrens det är. Ibland kan de ligga still om man fått upp dem, men i takt med medvetenheten ökar bland företagen om SEO finns det en stor sannolikhet att konkurrenter till ditt företag börjar med SEO också och knuffar ned sidan.

    Även om det är mycket lätta ord så kan exempelvis en eller flera starka bloggar tränga sig förbi och lägga sig ovanför med inlägg. Och det behöver inte vara att de vill optimera för ordet i sig utan bara skriver allmänt i sitt inlägg.
    Låt säga att du optimerar för ordet vaskrensare åt en kund. Sedan skriver någon i kåseriform om vaskrensare och fler bloggar följer efter med liknande inlägg.

    Tar du bort länkar så klingar länkkraften av efter ett tag och sidan sjunker. Hur mycket och på hur lång tid är olika. Ibland knappt synbart, ibland ordentligt.

  3. #3
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag analyserar kundens sida och estimerar hur mycket jobb som kommer att behövas för att nå önskat resultat, sen tar jag en fast månadsavgift som ska täcka den tiden jag behöver lägga ner. Tillsammans utvärderar vi regelbundet hur det går, och om det behövs läggas mer eller mindre tid på optimeringen. Det är en affärsmodell som passar mig väldigt bra, och de kunder jag har är nöjd med den/mig.
    Senast redigerat av Urban G den 2011-01-23 klockan 22:04. Anledning: mindre redigering enligt regel 7 (egen reklam)

  4. #4
    ylvas avatar
    ylva ylva är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    4
    Tack för svaren!

  5. #5
    Larenholtzs avatar
    Larenholtz Larenholtz är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    14
    Du har ett par alternativ som skiljer sig mest från varandra.

    1. Hyra länkar
    Som syftar till att du får länkar från en leverantörs nätverk. Du får länken så länge du betalar, och när du slutar betala så försvinner länken vilket sedan påverkar ditt resultat.

    2. Organiska länkar
    Det finns ett par leverantörer som tar betalt för nedlagd tid, där man hjälper dig med länkar som finns "forever". Dessa länkar kan dock finnas i en mängd olika forum. Allt ifrån att man registrerar dig i kataloger, till att hjälpa dig med så kallad SEO-PR (länkar i pressmeddelanden idyl). Dessa länkar är dock lite dyrare och tar längre tid innan det ger resultat generellt sätt.

    3. Sociala medier
    Finns med på kartan, och är lite mer komplex måste jag påpeka. Det finns en hel del regler om vad som är godkänt och inte, ett exempel är att om en länk är sponsrad från en blogg så måste det framgå. Men hur många bloggar som får betalt för en länk noterar det. De som inte gör det bryter mot marknadsföringslagen. Jag har dock som företagare endast använd mig utav sociala medier för att synliggöra mig på generella ord som som speglar min verksamhet. Så jag vill påpeka att det fungerar, men jag vet också hur man gör likt som många av mina branschkolleger. Det är dock lite svårare att implementera om man inte har en stor budget för konsulttimmar och eller massor med tid och intresse.

    4. Gör det själv
    En del kan man göra själv faktiskt, men det kräver som sagt tid och tid är pengar. Då kan det vara bättre att betala någon annan några tusen lappar som gör samma jobb betydligt snabbare. I och med det blir det resultat lite fortare dessutom. Göra det själv är att ingå i olika nätverk inom sociala medier, och exempelvis skriva pressmeddelanden där du länkar till dig själv enligt konstens alla regler.

    Observera att köpa/hyra länkar är mot Googles riktlinjer.
    Sökkonsulterna | Sökmotoroptimering

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 13:51
  2. fråga om pagerank
    Av Hertig i forum PageRank
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 08:29
  3. Fråga om domänen
    Av lexander i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 18:32
  4. fråga om nameservers
    Av Sonlard i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 00:01
  5. Fråga om SEO kostnad.
    Av dannel77 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 14:26