Resultat 1 till 11 av 11

Från statisk till Wordpress -> Google strul

  1. #1
    dat98cbrs avatar
    dat98cbr dat98cbr är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    4
    För några månader sedan gick vi från en statiskt site till Wordpress för att lättare kunna administrera innehåll. Faktum med att halva siten fortfarande är statisk (för just seo-orsaker) med andra halvan (startsidan, nyheter, rösta, blogginlägg osv.) publiceras genom Wordpress.

    Innan övergången låg vi oftast bland top tio på söktermen "folkhögskola" i Google. Nu pendlar vi från vecka till vecka. Ibland ligger vi på ca 50:e plats och ibland på 450:e plats. Märkligt nog ger "foklhögskola Göteborg" en 7:e plats.

    Något, som Google hänger upp sig på, måste ha blivit fundamentalt fel! Kan inte se vad det är. Funderar på ett å, ä, ö problem men tror inte. Funderar vidare på om något WP plugin (tex wp-poll) strular till. Har någon där ute en anning eller ledtråd vad det kan vara?



    Tack hälsar,
    Krille
    Senast redigerat av Urban G den 2008-10-21 klockan 15:54. Anledning: Redigerad enligt regel 1

  2. #2
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Med tanke på hur många det är som använder WordPress i SEO-syfte är jag inte alls förvånad. Det är ju spamvarning på WordPress och om sidor gjorda i WordPress inte rankar sämre idag så är det bara en tidsfråga innan dom gör det.

  3. #3
    dat98cbrs avatar
    dat98cbr dat98cbr är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    4
    Intressant. Men jag är inte säker på att det är sant i mitt fall. Jag har helt enkelt problem att felsöka.

  4. #4
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Jag har fått liknande hopp i sökresultaten sedan jag börjat bygga om en stor site baserad på postnuke. Bland annat bytte jag ut anchor text i alla interna footerlänkar. Jag erindrar mig att jag har läst någonstans att Google har sökt patent på teknik kring att nedvärdera länkar som just bytt text. Har även lagt till hundratals dynamiskt genererade sidor som sökmotorerna inte kom åt tidigare. Har försökt läsa på en hel del om trust och hur det påverkar sidor när de byggs om och det verkar som att Google har ett filter som puttar bort siter som just har ändrats mycket. Det verkar dock som att Google börjar lita på siten igen efter några månader. Bara man inte har lagt till hundratals utgående länkar, helt bytt ämne på siten eller gjort andra saker som en spammare skulle kunna tänkas göra när de sätter klorna i en gammal etablerad websida så bör den klättra tillbaka och stabilisera sig.

    Vore jag dig så skulle jag bygga om lite i wordpress-templaten så att google inte ser wordpress-version, wordpressfooters och liknande. Jag skulle även se till att redirecta sidor som inte fungerar längre och ha fungerande 404 reporting. Men jag är å andra sidan paranoid.
    Senast redigerat av David Olofsson den 2008-10-27 klockan 17:03.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  5. #5
    dat98cbrs avatar
    dat98cbr dat98cbr är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    4
    Ok. Tack. Jag använder Google webmaster tools frekvent samt WP redirect plugin för att lösa brutna linkar etc. Så det borde inte vara något problem.

    Men menar du att Google skulle reager och straffa ut siten pga av tagen:
    <meta name="generator" content="WordPress 2.6.3" />

    Jag tror det är något annat som strular till Googleplaceringen. Möjligen beror det på att halva siten är statisk och halva ligger i WP.

  6. #6
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Nja det är nog mest att jag är paranoid. Min poäng är väl mest att så länge du har vettigt innehåll och inte håller på med något konstigt så bör hela sidan lägga sig på plats i deras index, utdaterade sidor plockas bort och de interna länkarnas värde kommer på plats så småningom. Då detta skett bör du klättra tillbaka i rankingen.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  7. #7
    godpuppets avatar
    godpuppet godpuppet är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Eclipse
    Med tanke på hur många det är som använder WordPress i SEO-syfte är jag inte alls förvånad. Det är ju spamvarning på WordPress och om sidor gjorda i WordPress inte rankar sämre idag så är det bara en tidsfråga innan dom gör det.
    Kan du förklara dig mer utförligt, varför skulle jag som användare av wordpress som plattform bli stämplad som "spammare". Kan ju knappast bero på verktyget eller?

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Att bli straffad för att man använder Wordpress är nog något av det mest långsökta jag har hört.

    Jag tror att man kan bli straffad för att man använder fel teman. Alltså teman som någon har spammat ner med konstiga länkar och så vidare. Men ingen vettig person kör med sådana teman.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    dat98cbrs avatar
    dat98cbr dat98cbr är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    4
    Du blir inte straffad av att du använder Wordpress. Tvärtom verkar Matt Cutts på Google tvärtom dela ut viss creed till Wordpress.

    Men. Om Wordpress är felkonfigurerat får du massa duplicate content eftersom det kan bli multipla url:er till samma innehåll (tex genom arkiv och taggar).

    Har fortfarande inte löst mitt grundproblem. På vissa sökord placerar vi oss bra. Men just på order folkhögskola hoppar vi ordentligt i listorna. Ena vecka på plats 500 andra veckan inte med, tredje veckan på plats 150. Det känns grymt skumt. Varför hoppar en site så mycket och inte "fastnar"?

  10. #10
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Kan det vara så att du har flera sidor som skulle kunna ranka på detta sökord?

    Försök att med interna länkar att peka ut den sida du vill skall ranka.

    Har själv fått väldigt mycket hopp innan Google har förstått vilken sida den skall ranka från sajten.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  11. #11
    Mats Hellstadiuss avatar
    Mats Hellstadius Mats Hellstadius är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    15
    Har precis samma problem. Låg på tredje plats med en sajt och efter att använda WP som CMS så backade den till plats 161. Jag var noga med att allt var på samma sätt som tidigare länkar text mm. Temat är nytt och eget. Det här med att skulle straffas bara för att man använder WP verkar vara den enda kvarvarnde orsak. Detta verkar dock vara långsökt, men jag prövar med att ta bort allt om att det är WP.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Moderna myter inom SEO
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:13
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 00:54
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 23:00