Resultat 1 till 5 av 5

En till kommer ut ur garderoben

  1. #1
    mindphasers avatar
    mindphaser mindphaser är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    54
    Eftersom det börjar bli väldigt trångt i garderoben där alla SEO-amatörer sitter och trycker så tänkte även jag ta steget ut och presentera mig lite kortfattat. (EDIT: det blev långfattat)

    Jag är en 37 årig 2-barnspappa som har webbutveckling som ett av sina fritidsintressen - kommer sig naturligt då jag sedan tonåring sysslat med programmering på ett eller annat vis. I början kodade jag BASIC på A4-papper och cyklade till polaren, vars farsa jobbade på Facit och hade en ABC800 hemma. -"Sluta spela, jag vill koda" lät det när jag dök upp. Numera har jag systemutveckling inom som mitt "daytime job" och har arbetat som systemutvecklare omkring 12 år.

    2005 fick jag upp intresset för webbutveckling - minns inte riktigt vad som var anledningen, men kan anta att jag läste artiklar om hur många tjänat stora pengar på enklare egenutvecklade tjänster och sajter. Klart man vill vara med lite på ett hörn. Jag började leta efter någon unik och cool ide att implementera, men det kändes ganska hopplöst. Hmm, vad kan man utveckla då som både driver trafik och underhåller sitt innehåll till stor del självt? En katalog så klart. Så jag funderade några dagar på ett hyfsat namn, vilket resulterade i min första webbsida: Webbfavoriter.se - en egenkodad katalog från rad 1, som jag inte hunnit uppdatera senaste året typ. Redan från början var SEO mycket intressant då jag förstod att det var nyckeln till att få trafik. Jag har sedan dess försökt lära mig så mycket som möjligt om detta ämne.

    Jag har tittat in på SEO-forum till och från och känner väl nu att det verkar mycket seriösare och trevligare än andra forum. Ofta om man lägger in en fråga eller kommentar på andra forum får man flera meningslösa "påhoppskommentarer" på små detaljer eller annat trams. Ser fram emot att lära mig och kanske så småningom hjälpa till att sprida kunskap på forumet. Känner mig grön trots jag hållt ett öga på SEO sedan 2005.

    Under december 2007 hade bl.a. Loopia rea på .se domäner och då resonerade jag så att jag borde passa på att "bunkra" domänadresser som hade minsta chans att bli självförsörjande, dvs kunde täcka sin egen registreringskostnad efter 1:a året. Så mitt fokus 2008 har varit att leta domäner medans det kan finnas några värda att köpa kvar, samt mini-utveckla dom för att dom ska kunna "försörja" sig själva. Så nu sitter jag med 170+ domäner som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med till jul...

    I början av 2008 startade jag en enskild firma som fick namnet Eversoft (www. eversoft.se) - den registrerades med en FA-skattsedel då företaget drivs på hobby-basis och jag ser mig själv som en hobby-entreprenör just nu. Registreringen gjordes mest för att öka min motivation och mitt engagemang.

    Mina webbprojekt drivs ganska iterativt vilket resulterar i många halvdana sidor, men vissa av dom börjar bli ganska okej. Just nu jobbar jag en del med b lekingeforum.se som jag gjort om från en phpBBPortal-sida till en WordpressCMS blog med ett Coppermine inkopplat (från och med igår).

    Tidsmässigt hinner jag lägga 1-2h om dagen på denna hobby - barn & hus tar en hel del tid, för att inte tala om det "riktiga" jobbet. Hade jag haft lite mera mod hade jag kört eget fullt ut - konsultat några dagar i veckan och utvecklat webbprojekt resten av tiden. Men den dagen kanske kommer.

    Jag skulle kunna mala på i alla evighet här känner jag...fråga om ni undrar något, så avslutar jag här.

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Välkommen hit! Tror att du har det ganska bra som ändå har fokuserat på SEO från början. När jag började (första halvan av -90 talet) så var det ingen som hade hört talas om det.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej och välkommen till forumet. Trevligt att du tar steget från läsare till medlem.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  5. #5
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Jag I början kodade jag BASIC på A4-papper och cyklade till polaren, vars farsa jobbade på Facit och hade en ABC800 hemma.
    Man säger att det går snabbt i itbransch, men det va inte så längesedan man fick skriva programeringstentor på papper....

    Vad är det senaste nu? Fixa inlänkar på papper?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Äldre kataloglista
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 556
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 19:11
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Nu kommer jag ut ur garderoben!
    Av Aron L i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 11:31
  4. Hur jag har fått läsare till min hemsida
    Av Peter U Larsson i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:25
  5. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13