Resultat 1 till 4 av 4

Om andra köper länkar till ens hemsida...

  1. #1
    Christianjs avatar
    Christianj Christianj är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    25
    Det diskuteras mycket om köpta länkar och att man riskerar att straffas då som tex folkia som åkte på ett straff. Det lockar många att köpa dessa länkar eftersom att det är oerhört billigt, och eftersom att det är så billigt så finns risken att andra köper länkar till ens site på sin egna nyckelord...

    Hör gärna andras syn och tips på detta ämne/problem.

    Hur ska man gå tillväga om någon går in och köper en massa länkar till sin egen site, på ens egna nyckelord. Och detta resulterar till att man kraftigt tappar platser i serpen.

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jadu Christianj. Det där kan ju jag faktiskt svara på eftersom jag i somras blev utsatt för just det du beskriver:
    http://www.lindqvist.com/b/jag-ar-ut...oogle-bombning

    Det som hände var att någon, via link coop skaffade länkar till förstasidan på lindqvist.com med variaerande fraser som "sämst på SEO", "sämst på sökmotoroptimering", "dålig på internetmarknadsföring" och faktiskt även "sämst i världen".

    Den sista varianten såg jag aldrig någon effekt av, men eftersom alla de andra orden fanns med på min förstasida då och då under perioden så placerade den sig etta på alla övriga fraser. (Jag såg dem prydligt listade i Google Webmastertools.)

    Det jag gjorde var ju naturligtvis först och främst att blogga om det, och att kontakta sajtägare som hade dessa LC-länkar i sidfoten på olika sidor och fråga om de tyckte det var OK. Jag fick aldrig några svar, men länkarna började snart försvinna.

    Mitt problem med det inträffade var att min kategorisida om sökmotorooptimering sjönk som en sten i sökresultaten. Det kan ha berott på två olika saker. Antingen var det de inkommande länkarna med ordet sökmotoroptimering som var riktade till "fel sida" på sajten som ställde till det - eller också hade någon anmält de "köpta länkarna" och på så sätt fått min sajt filtrerad hos Google. Jag lutar åt det senare faktiskt, eftersom positionerna höll sig 10 placeringar sämre än vad jag hade brukat ha tidigare. Ett rent +10-straff med andra ord.

    Jag är ju inte på något sätt beroende av att ligga bra till på ordet sökmotoroptimering, så jag gjorde faktiskt ingenting mer. Jag påtalade aldrig problemet för Google (även om jag vet att andra gjorde det) utan väntade ut dippen. Det tog ett par månader och sedan var jag tillbaka på förstasidan igen - som bäst som tvåa på termen faktiskt.

    Jag är rätt övertygad om att den som köper länkar till någon annans sajt skjuter sig själv i foten. Det kommer initialt innebära en boost för sajten, och även om man blir bestraffad så kommer det inte skada sajten i det långa loppet.

    Mitt råd är därför att hålla koll på inkommande länkar - både via Google Webmaster Tools och via Yahoo Site Explorer. Och börjar man se avvikelser så bör man följa upp dessa. Det bästa sättet måste alltid vara att kontakta de sajter där det dyker upp länkar. De vill inte dra blickarna till sig och hamna i trubbel som länksäljare. Är det äkta länkar kan man ju dessutom alltid begära att de märks upp med "nofollow" vilket borde reta gallfeber på den som har köpt länkarna...

  3. #3
    Christianjs avatar
    Christianj Christianj är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    25
    Jag var inne och kikade på det som hände dig i samband med att när du bloggade om det, får erkänna att det ändå var lite komiskt av de som gjorde det.

    Det som de gjorde var att få dig att klättra hos google på "oönskade" sökbegrepp, vilket i och för sig kan vara tråkigt men inte ofta något som missgynnar än såvida det inte är sökbegrepp som potentiella kunder faktiskt söker på. En tråkigare synergieffekt däremot var att du straffades på ordet "sökmotoroptimering", hur länge varade det straffet?

    Det är här något som kan vara riktigt jobbigt för företag med väldigt få nyckelord om de åker på köpta länkar och sedan straffas på de sökbegrepp som kanske är deras största trafik- & inkomstkälla.

    Så vad är det man kan göra?
    • Kontakta de siter som länkarna ligger på och be dem att ta bort dessa länkar.
    • Anmäla det till google
    • Fortsätta med det vanliga arbetet med en naturlig & relevant länkstruktur och ha bra innehåll på ens hemsida.


    Fyll gärna på med fler tips.

  4. #4
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Christianj
    får erkänna att det ändå var lite komiskt av de som gjorde det.
    word. :]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Äldre kataloglista
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 556
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 19:11
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Hur jag har fått läsare till min hemsida
    Av Peter U Larsson i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:25
  4. Länkbyten: Tips och information från hans99
    Av Jim Westergren i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 02:49
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57