Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 59

Google rullar ut nya filter och straff

  1. #1
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    från ett annat forum: "A set of holiday season penalties and filters just rolled out."

    märkte det på en av mina sajter, mycket konstiga och helt ologiska resultat. Förhoppningsvis fixar de detta snabbt.

    Ett par exempel på hur fel det kan bli:

    http://www.google.se/search?q=chique...ient=firefox-a

    http://www.google.se/search?q=v%C3%A...ient=firefox-a

    Har ni andra märkt av något?

  2. #2
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35

  3. #3
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Ursäkta, men jag fattar inte.... Vad är det som är så konstigt med sökresultaten ni länkar till?

  4. #4
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    sökning på chique som sajtnamn ger en produkt och en underkat från shoppen och inte startsidan

    sökning på zoovillage ger miashopping som #1

    ser du annorlunda?

  5. #5
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    skumt! Har inte märkt det själv än, på mina sajter.

    När upptäckte du det? Idag eller?

  6. #6
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    ja vid 15-tiden

  7. #7
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Haha, wow! Här händer det saker kan man säga, hoppade ner från förstaplaceringen på ett nyckelord som jag legat 1:a på sedan 2006. Undrar hur detta slutar

    Rent spontant ser det ut som man sänkt värdet för nyckelord i domännamnet. Det är på sådana sidor jag ser grova förändringar.

  8. #8
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Märkte själv stor skillnad från 18 tiden idag. Flera av mina sidor i hotell branchshen tappade i värde. Gäller faktiskt de som har mest inlänkar.
    Övriga delar på siten ligger dock kvar eller har ökat något så det verkar bara vara enskilda undersidor som drabbas än så länge.

    Har också noterat att flera bloggar som är MFA sidor också tappat mycket i ranking inom det området. Eller tappat ranking är fel ord...de finns inte kvar i indexet helt enkelt. Hur man än söker.

  9. #9
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Verkligen höststädning från Googles sida. Dessvärre har jag ju en hel del sajter som har tappat rejält.

    Mina viktigaste sajter verkar dock ligga kvar på sina normala placeringar än så länge.

  10. #10
    backens avatar
    backen backen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    16
    Helskummt!

    Mitt på mitt vanligaste sökord har jag fallit från en stabil 6'e plats till plats 40.
    Knepigt är att igår femdubblade jag besöksantalet från sökordet jag antar att jag låg nr 1.

    Om man gör en väldigt specifik sökning (online fractal generator) som jag alltid legat nr 1 på så slås jag numera tex av ett inlägg på digg.com om min site. (skrivet av mig själv förövrigt).

  11. #11
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Det är väl väldigt intressant!

    En av mina sajter etade ner en sida som hade sitelinks till andra plats för det viktigaste sökordet för den sidan.

    Nu väntar det svåra jobbet, analysen!

    EDIT: Det verkar vara väldigt många sajter som har tappat sitelinks.
    Senast redigerat av Joakim den 2008-11-01 klockan 13:41.

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det ser onekligen ut att vara en hel del på gång hos Google. Återstår att se om det står sig över helgen.

  13. #13
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Har sedan morgonen idag 31/10 -08 sett hur Google börjat omindexera ordentligt i stil med övriga inlägg i denna tråd.

    Min sida droppade på några viktiga sökord från t.ex. en dubbel (plats 2+3)
    till plats 12+43. Nu ikväll ligger det ordet på plats 8+41.

    De extra webbplatslänkarna under index har försvunnit. Detsamma gäller
    för en annan sida vars skapare jag har kontakt med (inga länkar mellan våra sidor).

    Vid Google-sökning på sitens namn så kommer inte index upp alls, vilket det gjorde innan, med webbplatslänkar. Endast en dåligt optimerad undersida kommer upp följd av en annan undersida.

    Vid sökning på den andra sidans namn kommer de inte ens upp på förstaplatsen utan ligger längre ner på sidan 1. De har också tappat indexsidan vid just sökning på deras sitenamn.

    Vad som händer exakt och vart det kommer at mynna ut vet jag ej men håller tummarna för att det blir någe bra.

    Frågan är om Google spelar "nollkolleyboll", d.v.s. spelar volleyboll med svart påse över huvudet. Hoppas de kan sålla agnarna från vetet. Det har de inte gjort än så länge under dagen utan skickat upp vissa ej relevanta sidor på förstasidan gällande de sökord jag har koll på.

  14. #14
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Här är en ganska intressant post på topic:
    http://www.seoibiza.com/blog/2008/10...update-coming/

    Men, alla strävar i ovissheten om vad som sker med Googles index. Verkar verkligen vara radikala förändringar och vad jag kan se så är det inte bara kopplat till domännamn+nyckelord, vilket jag trodde tidigare.

  15. #15
    Magnus Hs avatar
    Magnus H Magnus H är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Trick or Treat?

  16. #16
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Flera datacenter är inte uppdaterade ännu, bland annat:
    64.233.187.99,
    64.233.187.104,
    64.233.179.99,
    64.233.161.104

    Gamla resultatet på "chique":
    Gamla resultatet

    Nya resultatet på "chique":
    Nya resultatet

    Om du vill söka på ditt gamla resultat och kolla skillnaden:
    http://64.233.161.147/search?&q=chiq...UTF-8&oe=UTF-8

    Byta ut chique mot ditt nyckelord i URLen.


    Vääldigt stor skillnad!
    Senast redigerat av monkey business den 2008-11-01 klockan 00:23.

  17. #17
    Boivins avatar
    Boivin Boivin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    39
    Är ju väldigt mysko resultat för mig.

    De sidor som rasat mest är de som jag köpt länkar till. Det följer alltså mönstret om man ska tro alla rykten etc som talar om att straffa paid links. Men jag har ytterst få köpta länkar till dessa sidor, endast 1-2 per undersida så det argumentet känns inte så bra uppbackat.

    Å andra sidan har några sidor ökat i ranking som också har exakt samma köpta länkar. Hmmm.

    Generellt sett verkar google inte längre indexera mina undersidor utan rankar nu istället första sidan. Det gäller dock bara de ord som tappat i värde så klart. Och placeringen är mycket ämre på dessa ord när nu första sidan rankas.

    Men, på de mest generella sökorden där förstasidan även rankades tidigare har den nu fått högre ranking.

  18. #18
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Det rapporteras nu över hela världen om denna "Google Shaker" som görs.

    http://www.sandossu.com/2008/10/31/r...s-of-keywords/

  19. #19
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Crap!! Jag hoppade ner från 1:a plats till 34:e på ett av våra viktigare sökord och försvan helt på ett annat.. Fast för de övriga orden är det i princip oförändrat.. hmm..

  20. #20
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    I talked a lot about this today with a lot of people and we didn’t manage to get to a conclusion, because if the SERP remains like this, Google’s relevancy ends today. There are many querys where all quality websites went down and new, spam, and irrelevant websites took their place. (http://www.sandossu.com/2008/10/31/radical-serp-changes-on-lots-of-keywords/)
    Den uppfattningen har jag också just nu. Ska bli spännande att se hur det ser ut på måndag.

  21. #21
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    Citat Ursprungligen postat av monkey business
    Flera datacenter är inte uppdaterade ännu, bland annat:
    64.233.187.99,
    64.233.187.104,
    64.233.179.99,
    64.233.161.104

    Gamla resultatet på "chique":
    Gamla resultatet

    Nya resultatet på "chique":
    Nya resultatet

    Om du vill söka på ditt gamla resultat och kolla skillnaden:
    http://64.233.161.147/search?&q=chiq...UTF-8&oe=UTF-8

    Byta ut chique mot ditt nyckelord i URLen.


    Vääldigt stor skillnad!
    jag föredrar gamla

    Google ger nu väldigt dåliga (orelevanta och ologiska) resultat på mycket. Det är nog inte deras mål med denna update, inbillar jag mig.

    Ser ut som om de fått authority/ägandebiten om bakfoten, eftersom många sajters / är helt borta och istället ger en konstiga undersidor eller helt andra sajter.

  22. #22
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av J-M
    jag föredrar gamla

    Google ger nu väldigt dåliga (orelevanta och ologiska) resultat på mycket. Det är nog inte deras mål med denna update, inbillar jag mig.

    Ser ut som om de fått authority/ägandebiten om bakfoten, eftersom många sajters / är helt borta och istället ger en konstiga undersidor eller helt andra sajter.
    Absolut, SERPen ser rent ut sagt, förjävlig ut. Ingen relevans alls, och det kan knappast vara Googles syfte med uppdateringen.

  23. #23
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Boivin
    Är ju väldigt mysko resultat för mig.

    De sidor som rasat mest är de som jag köpt länkar till. Det följer alltså mönstret om man ska tro alla rykten etc som talar om att straffa paid links. Men jag har ytterst få köpta länkar till dessa sidor, endast 1-2 per undersida så det argumentet känns inte så bra uppbackat.

    Å andra sidan har några sidor ökat i ranking som också har exakt samma köpta länkar. Hmmm.

    Generellt sett verkar google inte längre indexera mina undersidor utan rankar nu istället första sidan. Det gäller dock bara de ord som tappat i värde så klart. Och placeringen är mycket ämre på dessa ord när nu första sidan rankas.

    Men, på de mest generella sökorden där förstasidan även rankades tidigare har den nu fått högre ranking.
    Har inte en enda köpt inlänk och det rasar nedåt ändå. Tvärtom indexerar Google nu ner min indexsida och några undersidor medan andra undersidor åker uppåt. De undersidor som åker uppåt har de senaste två veckorna pendlat upp och tillbaka kraftigt. Samtidigt har Google vid sökningar på min och andra sidor (sidornas namn) de senaste veckorna inte varit konsekvent i antalet träffar. Antalet träffar har varierat från 300 upp till över 3.000. gällande min. Denna typen av "inkonsekvens" står det också mycket omtalat om på nätet. Den har tydligen varat sedan början av oktober -08

  24. #24
    Jalles avatar
    Jalle Jalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    15
    Wikipedia och Pricerunner som toppat gällande en del av de sökord jag optimerar, har åkt kana rejält nedåt i serp. Mer än min sida. Wikipedia har jag tidigare inte kunnat lägga mig över mer än några veckor detta året.

  25. #25
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Hur är det med era site-länkar i serpen...?
    Mina har försvunnit och jag har läst om fler som råkat ut för samma sak.

  26. #26
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Före vi får inlägg där varje medlem måste rapportera sina lägesförändringar kan vi tänka på det här.
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Det ser onekligen ut att vara en hel del på gång hos Google. Återstår att se om det står sig över helgen.

  27. #27
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Före vi får inlägg där varje medlem måste rapportera sina lägesförändringar kan vi tänka på det här.

    Jo det är sant, det vore förödande om en tråd växte och diskuterades kring helt i onödan..

    Oavsätt vad som händer, lär man sig alltid av varandras reflektioner och upptäckter. Ser saker från andra synvinklar, kommer på saker man inte tänkt på osv osv.

    Folk får gärna posta och säga vad som hänt med deras sidor så att man kanske kan komma till en gemensam slutsatts även om slutsattsen är att allt lugnat ned sig till efter helgen.

    EDIT: Jag vill inte verka allt för spydig i min första mening, mer ironisk med humor.

  28. #28
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det har du rätt i altgard att man lär sig av andra. Det är en av meningarna med det här forumet.

    Men att rapportera av vad som hänt med placeringarna av sidor man bevakar är kanske inte så intressant för utbyte av reflektioner och tankar. De webbplatser jag bevakar/arbetar med, där har en del gått upp, en del gått ned, en del inte rört sig alls.
    Men optimering, som forumet handlar om, är inte som aktiemarknaden att följa dagskursen.

    Det långsiktiga resultatet över tid är det som är intressant. Inte vilken plats sidan har på nyckelorden den 31/10.
    Ditt inlägg här är däremot intressant altgard.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-11-01 klockan 03:06.

  29. #29
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Det här var sannerligen att driva "ingen ska tjäna pengar på webben utom oss"-policyn lite väl långt.

    Zoovillage t.ex. saknar ju helt köpta länkar eller någon SEO över huvud taget. Bra bannat av Cutts där.

    Noteras kan att även att hockeyfrillans sajt har problem.

    Yahoos resultat har inte varit mer relevanta än Googles på flera år, men nu har det uppenbarligen hänt!

  30. #30
    impresos avatar
    impreso impreso är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    104
    Nu är allting back to normal. Alla de jag känner har hämtat tillbaka sina första placeringar.
    Det drabbade både hemsidor med och utan köpta länkar. Ingen annan slutsats går att dra ännu, mer än att Google fick lite tuppjuck under en uppdatering.

    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Det här var sannerligen att driva "ingen ska tjäna pengar på webben utom oss"-policyn lite väl långt.

    Zoovillage t.ex. saknar ju helt köpta länkar eller någon SEO över huvud taget. Bra bannat av Cutts där.

    Noteras kan att även att hockeyfrillans sajt har problem.

    Yahoos resultat har inte varit mer relevanta än Googles på flera år, men nu har det uppenbarligen hänt!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Moderna myter inom SEO
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:13
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22