Resultat 1 till 10 av 10

Gerillakampanj i GBG

  1. #1
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    I samband med att första frosten kom i Göteborg i lördags körde vi igång en gerillagrej som vi planerat ett tag. Isskrapor med budskapet "i love GBG" samt www. lokalpatriot .se placerades på isiga rutor runt omkring i Göteborg.

    Nu på måndagen fortsatte kampanjen och ett PM skickades ut till lite olika tidningar och bloggare så nu återstår det bara att se om det resulterar i några fler besökare och inlänkar. Om någon här är sugen på att plocka upp det i sin blogg eller bara vill ha en skrapa går det givetvis alldeles utmärkt! Skicka ett PM med adress så kommer den med posten.

    Pressmeddelandet:

    Göteborgs första frost motades av gerillakampanj!

    God morgon!

    På lördagen möttes göteborgarna av en strålande kall vintermorgon, och med den årets första frost i centrala Göteborg. För de bilägare som ännu ej sett över vinterns biltillbehör fanns dock ett antal som slapp skrapa med cdfodral och kreditkort - Lokalpatriot.se hade tidigt på morgonen genomfört en gerillakampanj och placerat ett hundratal isskrapor på gatuparkerade bilar i centrum. Lokalpatriot.se erbjuder kläder med Sveriges alla ortsnamn tryckta eller broderade och hade inväntat den första frosten med isskrapor med budskapet "I love GBG".

    "Visst hade det varit bättre om första frosten hade kommit en vardag då folk har bråttom till jobbet men nu kom den på en lördag och då är det bara att göra det bästa av situationen. Vi kommer att fortsätta kampanjen även under måndag och tisdag så det är egentligen inga större problem." säger Waldemar Hansson, grundare av lokalpatriot.se och ansvarig för kampanjen. "De personer vi mött under utplaceringen har varit tacksamma och folk har även frågat efter extra skrapor till bekanta vilket måste vara ett bra betyg. Isskrapor är egentligen en ganska klassisk giveaway men när man får den i handen precis när man behöver den är den väldigt uppskattad. Nu återstår det bara att se om det leder till ökad trafik men oavsett utfallet så ser jag det som en lyckad kampanj, vi har fått många leenden idag."

    För mer information, isskrapor eller bilder,
    kontakta XXXXX
    XXXXX
    XXXXX

    Högupplösta bilder går även att hämta på nedan adresser:
    http:// lokalpatriot.se/images/lokalpatriot_is_raw.jpg
    http:// lokalpatriot.se/images/lokalpatriot_is2_raw.jpg
    http:// lokalpatriot.se/images/lokalpatriot_is3_raw.jpg
    http:// lokalpatriot.se/images/lokalpatriot_is4_raw.jpg
    http:// lokalpatriot.se/images/lokalpatriot_isskrapa_raw.jpg



  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Uppdatering: Dagensmedia.se har nappat och exponerade adressen på förstasidan, close-up på skrapan och ytterligare angivna adresser i artikeln men tyvärr ingen länk. dagensmedia.se

  3. #3
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Bra och skoj idé

  4. #4
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Jättekul idé, vore super om du kan posta besökartrender.

  5. #5
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Mycket bra gjort, tack för att du delar med dig.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Nice Waldo.

    Mycket bra att du delar med dig av detta.

    Meddela gärna synliga effekter när det har gått en tid.

  7. #7
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Tack! Jag kommer att summera ev. resultat när det gått några veckor. Om någon ser det omskrivet eller länkat så får ni gärna meddela mig via PM.

  8. #8
    Madeleines avatar
    Madeleine Madeleine är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Jag är impad! Önskar jag var så kreativ, önskar också att mina drömmar om en webshop blev verklighet - nån gång...

    Väntar på spänning på resultat av kampanjen

  9. #9
    claeslunds avatar
    claeslund claeslund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Älskar gerillamarknadsföring! Härligt med människor som bryter från trenden och gör något originellt. Är inte bara roligt för företaget utan även för mottagaren som uppskattar det mer än traditionell reklam.

    Hoppas det blir skitbra!

  10. #10
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Lite uppföljning på kampanjen:

    Nu har det gått över en månad sedan genomförandet så det är dags för en lite utvärdering. Jag har tyvärr inte kunnat säkerställa någon ökning i varken besökare eller inlänkar. Många har tyckt att det har varit en kul grej men det har inte resulterat i någon större uppmärksamhet hos varken media eller bloggare. Artikeln i dagens media gav ett litet uppsving i besökare under någon dag men inte mer än en ett omnämnande från en nöjd kund med någorlunda välbesökt blogg.

    Jag tror att kommunicerandet av kampanjen egentligen är viktigare än kampanjen i sig vilket har varit en bra lärdom inför nästa kampanj. I dagsläget har lokalpatriot varken blogg eller nyhetsbrev vilket givetvis är både pinsamt och dumt och jag är själv förvånad över hur mycket som kan skyllas på tidsbrist.. Att få igång denna kommunikation med kunder och andra intresserade är ett krav innan nästa kampanj.

    Trots att resultatet i mätbara termer blev magert så är jag själv jättenöjd (mycket för att jag älskar gerilla och hela gör-det-själv-grejen) och kommer absolut att satsa mer på den här typen av marknadsföring i framtiden.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)