Resultat 1 till 6 av 6

Hur analysera konkurrenter

  1. #1
    hObbEs avatar
    hObbE hObbE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    9
    Jag har under hösten jobbat med att optimera min site och skaffa lite trevliga inlänkar. Arbetet har gått bra och vi ligger nu på plats 18 i serpen för vår valda sökfras. Målet är givetvis att komma med på förstasidan.

    Google rapporterar ca 11 000 000 träffar för detta sökbegrepp så jag antar att det der är hyffsat att ligga på 18 plats. Innan optimeringen började så fanns vi inte med på kartan ens

    Så det börjar nu bli dags att jobba mer med den externa optimeringen. Jag tänkte börja med att undersöka konkurrenterna och undrar därför om någon har några tips vid en dylik analys. Vad ska man fokusera på när man undersöker sina konkurrenter?

    En sak jag noterat är att de som har kasst innehåll i form av annonser och affiliate-innehåll ofta har ett väl utbyggt länksamarbete. Det vill säga de har ofta flera sidor med massor av länkar till andra siter inom samma område. Kan detta verkligen vara nåt att satsa på?

    Tacksam för alla råd och tips kring detta!
    Senast redigerat av hObbE den 2008-11-03 klockan 22:23.

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Det är svårt att ge några generella råd, det finns så många olika scenario. Personligen tycker jag överlägsna branschledare och seo-medvetna webmasters är de svåraste konkurrenterna.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    hObbEs avatar
    hObbE hObbE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    9
    Hmm ja... för den sökfras vi jobbar med så finns det ju helt klart ett par riktigt bra siter som absolut ska vara med i top tio. Dock så finns det också ett antal, i min mening, ganska värdelösa siter där också av någon anledning...

    Frågan är lite om och i så fall hur man ska kunna analysera konkurrenterna och använda deras egna tekniker.

    Är det brukligt i SEO sammanhang att titta mycket på konkurrenternas metoder att hamna högt i serpen?

  4. #4
    Magnus Hs avatar
    Magnus H Magnus H är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Jag tycker att man ska fokusera på sin egen site. Om man tittar på hur andra gör så kommer man även att göra om deras misstag. Möjligen kan man titta på vilka inlänkar konkurrenterna har. Hittar man något matnyttigt så ska man naturligtvis försöka få en länk till sin egen sida. Men det kan vara tidskrävande och nyttan står inte alltid i relation till arbetsinsatsen. (Iaf inte med mina sökord)

    Om man ändå väljer att fokusera på konkurrenterna så är min uppfattning att det bara är de allra bästa man ska titta på. Ungefär som om man vill lära sig att spela tennis. Vem pratar man med då, Björn Borg eller sin fete granne som är bra på att laga gräsklippare?

    Om man kan tillgodogöra sig all information om SEO som finns på SEO-Forum så kommer man också att lyckas. Det borde rimligtvis vara lättare att läsa sig till information än att gissa hur andra har gjort.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om det är hyfsat att ligga på plats 18 av de antalet webbplatser är kanske inte så intressant.
    Du kan ligga på topp ett av 160 miljoner webbplatser, men om ingen söker på frasen är det ointressant.

    Men vi utgår ifrån att det är en relevant sökfras som ger trafik du pratar om. Är det relevant lär det redan på plats 18 ge en viss, om än inte så stor, trafik.

    Visst kan man titta lite på hur konkurrenterna har gjort.
    Tror dock att det varierar en del hur mycket tid man lägger ned på konkurrerande webbplatser för oss som sysslar med optimering. Det är trots allt din egen eller kundens webbplats som skall upp på de metoder som passar den webbplatsen.
    Och eftersom du ”lär dig SEO” och redan kommit upp till plats 18 på en konkurrentutsatt (?) sökfras skulle jag nog föreslå att du tar Magnus H råd till dig.
    Senast redigerat av Urban G den 2008-11-04 klockan 02:14.

  6. #6
    hObbEs avatar
    hObbE hObbE är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    9
    Tack för era svar.

    Jag anser helt klar att jag är nybörjare på seo, eller kanske möjligtvis en glad amatör

    Det är ju inte heller så att jag tänker jobba med seo eller har det som huvudsyssla. Dock har jag sett en rapport som ett välkänt seo-företag tagit fram för dyra pengar och det var ungefär vad man kan snappa upp genom att läsa vilken nybörjarguide som helst. De mest basala grejjerna kan man ju fixa ganska enkelt själv...

    Dock har jag kankse börjat inse att jag inte kommer så mycket längre på egen hand, utan det börjar kanske bli dags att se sig om efter professionell hjälp

    Men jag tänker nog göra som föreslagits och satsa på att bygga upp mer innehåll samt utveckla våra produkter.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Analysera länkprofil
    Av floodis i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:34
  2. Fy *f.... för illvilliga konkurrenter
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 14:21