Resultat 1 till 9 av 9

Vad hände med er ranking när ni gick ifrån frames?

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Nu har jag bestämt mig för att våga ta steget. Jag ska skrota frames för min viktigaste e-butik och uppdatera designen för hela sidan. Projektet har varit klart sedan länge och har hundratals med utvecklingstimmar bakom sig. Jag har bara inte vågat lägga uppdateringarna online ännu.

    Vad jag är rädd för är att detta ska påverka min ranking negativt i Google. Butiken rankar nämligen orimligt bra på många sökord. Jag arbetar inte längre aktivt med att skaffa inlänkar och trots detta så har butiken rankat bra på mycket svåra sökord i snart tre år. Eftersom butiken är byggd i frames så pekar de flesta externa inlänkarna till förstasidan. Det är även förstasidan som rankar starkt i Google.

    De flesta gick ifrån frames för 2-3 år sedan. Jag skulle vilja höra lite erfarenheter och kommentarer från folk som har moderniserat gamla sidor i frames. Det som intresserar mig mest är att få lite input från folk som har uppdaterat 3-6 år gamla domäner med frames relativt nyligen. Vad hände med er ranking i Google?

    Att frames överlag är negativt ur SEO-synpunkt är ingen nyhet. Men jag är trots detta rädd för att förstöra en domän som idag är mycket stark i Google. Framför allt så är jag rädd för att förstasidan ska droppa. Eftersom jag har frames idag så finns det inga interna länkar på förstasidan ur Googles synvinkel. Därför fördelas inte heller någon länkkraft från förstasidan till undersidorna. När jag nu går ifrån frames så kommer det helt plötsligt att finnas en mängd interna länkar på förstasidan för Google att följa. Jag är livrädd för att länkkraften helt enkelt ska rinna ur förstasidan, till förmån för mindre viktiga undersidor. Jag funderar därför på att lägga nofollow på samtliga länkar på förstasidan när jag går ifrån mina frames.

    Lite kommentarer och åsikter från folk med egna erfarenheter skulle vara guld värda. Under alla mina år som SEO konsult så har jag aldrig känt mig så här osäker. Butikens nuvarande placeringar i Google ger en omsättning på flera miljoner årligen. Gör jag något dumt nu?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Har gjort om några frames-sidor för något/några år sedan.
    Visserligen inte fullt så betydelsefulla i omsättning, ej heller i omfång som jag misstänker att din butik är. Min största var på runt 180 sidor för så många 301 redirects fick jag anpassa individuellt.
    Den webbplatsen gick ned lite på en del sökord under några veckor och kom sedan tillbaka.
    Ok inte den allra värsta konkurrensen på sökorden, men viktiga för kunden.

    Nu byggde jag iof frames på ett litet annat sätt än vad som kanske var det vanliga.
    Om webbplatsen bestod av en huvudsida och, låt säga, fem undersidor.
    Så var uppbyggnaden så att den bestod av sex frameset totalt. Dessutom var varje del i framesetet optimerad individuellt. Vilket för exempelsidan (en huvudsida, fem undersidor) gav totalt runt drygt 20 individuellt indexerade sidor, körde dubbla frameset på en del undersidor för att täcka alla nyckelorden.
    Eftersom länkar i noframes följdes på den tiden gick det bra.
    Nåja en liten utvikning.

    Känns lite vanskligt att bygga om allt på en gång är min spontana tanke.
    Speciellt med den omsättningen. Om du bara tappar i några veckor blir det stora pengar snabbt.
    Kan du inte börja med att konvertera några grupper av webbhoppen först och inte ta allt på en gång?
    Jag brukar ogärna börja med att ändra indexsidan när det är större ändringar på gång utan börjar med undersidor.

  3. #3
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Jag sitter i exakt samma sits som dig och har funderat mycket på detta.
    Jag ansvarar för en site som rankar orimligt högt på vissa sökord som nu ska göras om utan frames.

    Texten nedan är endast mina tankar och funderingar och innehåller ingen fakta:

    Google arbetar 100% med att försöka leverera så relevanta resultat som möjligt, så högt upp som möjligt i serpen. Google har redan kategoriserat din site och har en viss uppfattning om vad den handlar om. Dock finns det mycket som är orsäkert kring din site eftersom inte google kan läsa hela.
    Nu får google istället förlita sig på andra saker som meta-taggarna, page-title, länkande siter, ankar-texter i inlänkar osv. Eftersom du har (antagande) en relativt gammal domän, får du automatiskt en rätt hög trust. Därför "vågar" google lite mer på dina meta-keywords (har egentligen inget alternativ). Google vill ju som sagt leverera så relevanta resultat som möjligt och eftersom du har ett naturligt flöde av inlänkar betyder det ju att du tydligen har ett innehåll av värde som måste synas i serpen.

    Om du ser till att ditt nya innehåll speglar de keywords som du rankar högt på. Kommer du antagligen inte att tappa så många positioner. På sikt kommer du antagligen att klättra istället. Google fyller ut sina tomma luckor men behöver inte "kategorisera om" dig.

    Sånna här förändringar är självklara (alla siter designas om då och då) och borde ses som positivt för Google. Dels visar det att sidan lever och uppdateras och dels öppnar du upp för google. Ser du bara till att göra det rätt och inte förändra googles uppfattning av dig och sköta din 301'or ordentligt är det nog inga problem.

    Dock skulle jag för säkerhets skull se till att sidan har samma IP-adress innan och efter.

    Som sagt detta är mina teorier. Så fort jag har tid, kommer jag att designa om siten i fråga. Eftersom det är en väldigt intressant frågeställning vill jag göra detta så fort som möjligt och sedan skriva en rapport om det. Fast om jag ska vara ärligt kommer det antagligen inte bli inom 6 mån. Har andra viktigare projekt som måste gå före.

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    För några år sedan var jag anställd på ett företag som säljer saker på internet. Hemsidan var byggd i frames från början, och jag byggde om utan frames. Jag hade dålig koll på SEO, så det var inte av den anledningen sidan byggdes om.
    Inga redirects från gamla URLer gjordes, inga nofollow. Däremot lades sk brödsmulor in, vilket saknades innan. Detta gjordes inte alls med tanke på SEO, utan på kunden.
    Företaget omsatte då runt 50 miljoner om året, och vi såg inga som helst nedgångar på ordrar när nya sajten släpptes. Tvärt om, eftersom den nya sajten marknadsfördes, och fick en del uppmärksamhet i media.

    Det som gör att det är svårt att jämföra är att företaget säljer varor man köper ofta, dvs en stor andel återkommande kunder. Dessutom är leveransområdet geografiskt avgränsat, så mycket av marknadsföringen är i det området. Jag vet inte ännu hur stor del av besökarna som kommer från Google.

  5. #5
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Tack för svaren. Vi borde egentligen ha gått ifrån frames för länge sedan. Det bästa argumentet för att göra det nu är väl att förr eller senare så måste vi göra det i vilket fall. Det är alltid problematiskt att arbeta med gammal och förlegad teknik och det kommer naturligtvis inte att bli lättare med åren.

    Vad tror ni om att placera nofollow på i stort sett samtliga länkar på förstasidan för att inte "läcka" länkkraft till svaga undersidor? Jag är inte så orolig för att mina undersidor ska droppa i Google. De har aldrig rankat särskilt bra från första början (mycket pga våra frames). Det är förstasidan (index) som rankar starkt på svåra sökord och vars ranking jag oroar mig för när vi går ifrån våra frames.

    Urban, du har helt rätt i att vi borde ta det stegvis. Men nu är den nya strukturen helt klart. Det skulle bara innebära ytterligare jobb att bryta ner den igen och ta det bit för bit. Jag ska dock överväga om jag ska låta förstasidan behålla sina frames under en tid i början (även om designen uppdateras rent grafiskt).

  6. #6
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Jag tycker inte du ska skjuta det mer på framtiden. Er förhoppning är väl en ökad omsättning och det kommer säkerligen bara slå hårdare desto längre bort ni förskjuter problemet. Därför tycker jag att du kör en fullständig ombyggnation, inkluderat huvudsidan och räknar istället på eventuella förluster i värsta scenariot.

    Analysera läget och se hur du kan kompensera för uteblivna placeringar. T ex genom AdWords och att du placerar övergången vid en tidpunkt på året där ni har minst försäljning. Kanske till och med buffra upp ett litet länknätverk med bra länkar som kan puffa på placeringen.

    Egentligen tror jag du är väldigt medveten om att det kan bli lite problematik med övergången, och du eller någon annan vet egentligen inte vad som kan hända. Men om du utgår från det värsta som kan hända så är du alltid lite förberedd.

    Förövrigt som du säkert vet, behåll så mycket av den gamla texten som möjligt. Kompensera med H1:a för viktiga sökord kanske, men annars är det väl bara att köra hårt

  7. #7
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av monkey business
    Jag tycker inte du ska skjuta det mer på framtiden. Er förhoppning är väl en ökad omsättning och det kommer säkerligen bara slå hårdare desto längre bort ni förskjuter problemet. Därför tycker jag att du kör en fullständig ombyggnation, inkluderat huvudsidan och räknar istället på eventuella förluster i värsta scenariot.

    Analysera läget och se hur du kan kompensera för uteblivna placeringar. T ex genom AdWords och att du placerar övergången vid en tidpunkt på året där ni har minst försäljning. Kanske till och med buffra upp ett litet länknätverk med bra länkar som kan puffa på placeringen.

    Egentligen tror jag du är väldigt medveten om att det kan bli lite problematik med övergången, och du eller någon annan vet egentligen inte vad som kan hända. Men om du utgår från det värsta som kan hända så är du alltid lite förberedd.

    Förövrigt som du säkert vet, behåll så mycket av den gamla texten som möjligt. Kompensera med H1:a för viktiga sökord kanske, men annars är det väl bara att köra hårt
    Jo. Jag tackar för de uppmuntrande orden och det kommer säkert gå bra. Jag klarar mig alltid och har råd med julskinka oavsett placeringar i Google. Men i värsta fall så hamnar jag i en situation där jag måste sparka personal. Och det är en risk som jag ogärna tar.

  8. #8
    Samuel Sylvanders avatar
    Samuel Sylvander Samuel Sylvander är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    65
    Jag är på monkey business linje. Kör allt på en gång. Det normala är att Google avindexerar en massa för att sedan maxindexera och sedan minska något i antalet indexerade sidor igen och stabilisera sig.

    Vi på Jajja har gjort mängder av ombyggnationer av hemsidor med frames och det ger i 100% av fallen positiva resultat om man kan en del om SEO och du kan ju en del så det är bara å köra på!

  9. #9
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Räkna med en liten dipp i början. Men i det långa loppet kommer du tjäna på det.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Riskera mycket för att vinna mer (frames)
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-04, 20:59