Resultat 1 till 3 av 3

Bör jag returnera 404

  1. #1
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    När man besöker en sida som inte finns, hur bör jag hantera detta på bästa sätt? På något vis känns det som att jag borde returnera 404, men gärna med en anpassad felsida.
    När jag i ASP.NET konfigurerar sajten i web.config för att hantera 404-fel med en anpassad sida, så har den ändå status 200, är det bra eller dåligt?

  2. #2
    Joakims avatar
    Joakim Joakim är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    77
    Du kan ju alltid ändra så att den returnerar en 404-header, vilket jag skulle gjort.

    Jag håller för närvarande på att testa om det är positivt eller negativt att ha en 301 till startsidan istället för att skicka ut 404. Återstår att se vad det kan ge.

    (Ur användarsynpunkt kanske det inte är det bäst men återstår att se vad Google säger i det läget)

  3. #3
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Har ett litet verktyg i vårt CMS där vi kan ställa in vilka felkoder som skall returneras.

    Är det en sida som aldrig har funnits så använder vi en 404 och returnerar 404 i headern. Den är dock anpassad i designen med länk till startsidan och snart med en sökfunktion.

    För sidor som har funnits, tagits bort och inte skall pakas om med 301 så gör vi likadant men returnerar koden 410.

    Dessa sidor har försvunnit mycket fort ur Google index.

    Att göra en 301 till startsidan tror jag inte på. Det är inte användarvänligt.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:59