Resultat 1 till 7 av 7

Textalk URL-struktur

  1. #1
    EvaHs avatar
    EvaH EvaH är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Hej. Jag har öppnat en webbutik mha textalk .se's tjänst. Jag inser nu att det inte fungerar bra ur seo perspektiv. Jag har en egen domän där jag länkar till min webbshop som har url typ: shop. textalk. se/ shop.php?id=xxxx och liknande url:er för artikelgrupper och artiklar.

    Finns det något jag kan göra för att göra det hela mer sökvänligt för sökmotorerna?

    Eftersom jag är helt novis inom området mottages ALLA förslag tacksamt

    Hälsningar Eva Hamberg

  2. #2
    Madeleines avatar
    Madeleine Madeleine är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Tror det blir svårt utan en egen domän för webshopen. Om inte Textalk har möjligheten att lägga webshopen under din domän. Jag vet att denna möjlighet finns hos E-butiken.

  3. #3
    EvaHs avatar
    EvaH EvaH är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Hej och tack för ditt svar. Textalk säger att jag har möjlighet att styra om dns'en till min butik som fysiskt ligger hos dom. Hur är detta ur seo perspektiv? Vad händer om jag byter ehadelsystem? Kan jag redirecta mina sidor från textalk till mitt nya system (tex i textalk med dns omstyrning får jag en url www. minomän.se/min_första_artikel.php som egentligen visar www. shop.textalk .se/shop.php?id=xxxx /arikel_nummer_ett.php. Om jag sedan byter system kan jag då själv styra om www. minomän.se/min_första_artikel.php till min artikel i mitt nya ehandelssystem?

    Mvh Eva

  4. #4
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Att byta E-handelssystem är ett väldigt omfattande uppdrag, även utan att tänka på länkar och nya URLer och liknande. Det är klart det går att lösa.
    Jag skulle absolut ha pekat domänen till deras system om de kan hantera det.

    Sen skulle jag noga överväga vilket system jag använde från början, för det är som sagt ganska mycket jobb att byta.

  5. #5
    Magnus Hs avatar
    Magnus H Magnus H är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Men om man vet att man ska byta. Då borde det vara bättre att göra det i början. Håller själv på att byta ut mina två webbshoppar och det hade varit betydligt enklare att göra det på den tiden när jag bara hade 100 produkter och få kunder. Nu har jag ca 3500 produkter och en ansenlig skara kunder. Blir liksom mer pyssel då! Nu konverterar jag iofs från kod som jag äger till egenproducerad kod så det kanske inte är helt jämförbart.

  6. #6
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    När man har ett befintligt system som rullar, så är det ju inte bara kostnaden för ett nytt system, utan även en kostnad för att flytta, kostnad för eventuella driftsstörningar osv.
    Man byter när man tycker att det är värt det.

  7. #7
    Madeleines avatar
    Madeleine Madeleine är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Innan man väljer e-handelslösning, så kan man göra en checklista över det som webshopen måste innehålla (bl.a sökmotorvänlighet, domänpekning m.m). Då slipper man att byta efter ett tag igen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jag behöver tips för struktur vid url-omskrivning
    Av olmatte i forum URL-omskrivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 14:57
  2. URL struktur
    Av fishking i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 11:49
  3. Optimeringen vid ändrat struktur
    Av BraMarknadsföring i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 15:34
  4. struktur i kod
    Av Solutions i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 11:21
  5. CNN Ny Struktur
    Av Elias KAI i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 19:46