Resultat 1 till 7 av 7

Lek med ord...

  1. #1
    SimonSays avatar
    SimonSay SimonSay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    20
    Hej!

    Vi ska alldeles snart få upp en e-handelssida som vänder sig till endel länder i europa.
    Namnet som vi valt är en blandning mellan franska och engelska.
    början är det franska couleur och slutet blir slutet på brittiska colourful alltså ful. Summasumarum couleurful.

    Perfekt tycke vi (i början) då vi har varor från frankrike. Och en lek med ord som fastnar.
    Vid närmare eftertanke så kanske det inte alls är bra. Då människor försöker nå sidan och stavar på brittiska.

    Vad anser ni proffs om en sådan sak?
    Hur mycket förstör ett sådant domännamn?
    Är det bättre att kanske ta initialerna CF?

    Btw. Det brittiska namnet är upptaget.

    Är tacksam för tips och råd!

    Vänligen,
    SimonSay

  2. #2
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Nog så många är förvirrade över brittisk och amerikansk stavning av color, colour. Tror inte en couleur gör saken bättre

  3. #3
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    I SERP:en gör det inte särskilt mycket vad du har för domännamn, men det du tänker på är om besökarna kommer komma ihåg ditt domännamn nästa gång de ska handla.

    Med tanke på att det skiljer sig ganska mycket från color och colour så anser iallafall jag att det är utmärkande på ett sätt som man kanske lägger på minnet. Du kan också göra en logotype som förtydligar på ett eller annat sätt. Jag tycker namnet i övrigt är rätt bra.

  4. #4
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Jag tycker inte att det är något vidare namn, nu kan jag inte någon franska men jag hade nog provat en hel del stavningar innan jag kommit fram till den rätta. Problemet blir ännu större om adressen förmedlas muntligt.

    Om liknande adresser är upptagna och dessutom innehas av konkurrenter så är det stor risk att era kunder inte ens uppfattar att de kommit fel, inte så bra.

    Jag tycker att det är bra att ta ett namn som är lite roligare än tuffabilar.tld men om ni ändå ska starta ett varumärke så ta lite mer tid och hitta på något som är lätt att stava och uttala och dessutom är ledigt att regga på ett flertal tlder.

    När webbhotellet aleborg bytte namn till Binero hade de en tävling om namnförslag där ett att kraven var att det skulle vara ledigt att regga som .se, com samt .nu. Resultatet blev ett namn som de flesta har lätt att lägga på minnet och stava till. Jag hade antagligen kört säkert och även reggat binnero-alternativen för de som trots allt stavar fel.

    Ju lättare namn desto mindre chans att man missar att registrera ett alternativ som senare blir till ett problem (se t.ex. vad som hände när läkemedelsverket reggade crimemedicin.com men inte alternativen.. http://www.seotaktik.com/2008/10/cri...lsverket.html).

    Lycka till!

    PS Om ni hittar ett namn som ni gillar, regga det INNAN ni börjar posta om det i forum, bra namn går snabbt..

  5. #5
    Madeleines avatar
    Madeleine Madeleine är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Jag tycker couleurful är riktigt fyndigt Sökmotorvänligt eller ej...

  6. #6
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    namnet är bra, men regga flera domäner och peka om dem för säkerhets skull

  7. #7
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Namnet är bra, kort och lätt att komma ihåg (i huvudet, men svårt att stava till). Att många kanske kommer stava fel är ju inte så bra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)