Resultat 1 till 8 av 8

htaccess?

  1. #1
    EvaHs avatar
    EvaH EvaH är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Hej. Jag har öppnat en webbutik mha textalk. se's tjänst och vill länka till den via min domän. Jag har förstått att jag ska använda mig av htaccess filen, men verkar inte 'få till det'. textalk har gett mig en url (http://shop. textalk. se/shop.php?id=xxx) till min butik. Hur bör .htaccess filen under roten i min domän se ut? Behäver jag någon index.html eller index.php i min domän? Kan jag sedan lägga upp kataloger i min domän och där också ha .htaccess filer som länkar vidare till mina artikelgrupper? tex

    mindomän. se/artikelgrupp1 länkar till 'https://shop. textalk. se/se/ artgrp.php?id=XXXX& grp=85297'

    mindomän. se/artikelgrupp2 länkar till 'https://shop. textalk. se/se/ artgrp.php?id=XXXX& grp=85298' osv.?

    Tacksam för svar.

    Hälsningar Eva

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tror man kan säga att din information inte är fullständig Eva.
    Du skall alltså flytta från egendomän till annansdomän/shop/

    Frågan är vad som finns på din egen domän. Ligger hela webbshopen där nu?

    Annars finns en bra guide här på 301 redirect

  3. #3
    EvaHs avatar
    EvaH EvaH är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Hej Urban och tack för ditt svar. Så här är det : Hela websopen ligger på shop. textalks webserver och jag vill ge ett intryck av att webshopen ligger på mindomän.se.

    När användaren skriver ine www.mindomän .se ska alltså webshopen med adress www.shop. textalk .se/ shop.php?id=xxx visas, utan att det syns i URL:en. (om det går).

    Som det är nu kör jag javascript (på textalks inrådan)
    document.location.href = 'http://shop.textalk. se/shop.php?id=xxxx' från www.mindomän. se. Då syns 'min' url i adressfältet.

    Hoppas att jag har förklarat så att ni förstår mig nu

    Hälsningar Eva

  4. #4
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Låter som du är ute efter frame forwarding.... Vilket går ut på att du lägger index fil med ett frameset på dindomän.se och i detta frameset visar du shop.domän.se.

    Detta är icke en bra seo mässigt.... Jag har lite svårt att förstå hur folk kan gå med att lägga sina webbshoppar helt i andras händer...

    Vet inte vad du betalar textalk, men det kostar inte många tusenlappar att få en egen lösning på egen domän...

  5. #5
    EvaHs avatar
    EvaH EvaH är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Hej. Jag hade hoppats att det fanns en bättre (seo-mässigt) lösning istället för frameforwarding.

    Anledningen till att jag använder mig av textalk är helt enkelt att jag inte forskade tillräckligt mycket kring olika lösningar när jag skulle starta upp. Jag inser nu att jag gjort ett misstag. Du pratar om 'lösning på egen domän'. Vad menar du med det? Kan du referera till något företag?

    Hälsningar Eva

  6. #6
    ställans avatar
    ställan ställan är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    114
    Med egen domän menar jag att du och ditt företag har kontroll över domän, databas och kod. Genom att ha detta ökar dina möjligheter att anpassa din shop efter dina egna önskemål, design/seo/funktioner/uppgraderingar/etc...

    Det finns en uppsjö företag som erbjuder detta, jag vet inte vilken budget eller målsättning du har med sidan så svårt att ge tips på företag tyvärr...

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Precis som ställan säger Eva är det svårt att ge ett generellt råd om ett specifikt företag. Vilket vi heller inte skall göra i forumet för övrigt.
    Detta då många här i forumet har sina egna lösningar eller arbetar åt företag som naturligtvis är de ”bästa”.
    Ett sätt är att lägga ut en förfrågan här. Eller kontakta något av de företag som finns representerade här.

    (Skulle dock tro att du lär få en del pm från de som vill erbjuda dig sina tjänster inom den närmaste veckan :-) )

  8. #8
    EvaHs avatar
    EvaH EvaH är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Hur är det med web alias? Skulle det fungera?

    /Eva

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. htaccess
    Av webguide i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 18:40
  2. Redirect på bästa sätt?
    Av goo i forum URL-omskrivning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 12:28