Resultat 1 till 14 av 14

Var börjar ni? Hur tänker ni?

  1. #1
    SimonSays avatar
    SimonSay SimonSay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    20
    Måste börja med att tacka för alla finfina inlägg och guldkorn jag hittar på den här siten.

    Bakgrund: Jag har läst boken 169 superenkla saker som tar din sajt till toppen hos sökmotorerna Sett olika SEO videor och naturligtvis läst en del här på detta finfina forum.

    Saker jag upptäckt är att:
    • EN Bra Innehållsrik sida.
    • Bra med länkar till min sida. Olika sätt att få in länkar = info mm.
    • Bra text på sin sida , meta taggar, brödtext, rubriker, använda H1 H2 osv. Bra text alltså gissa vad människor söker på som jag har. Eller snarare det som De vill ha OCH ge dem det.
    • Och säkert något annat som jag missat...


    De första tre sakerna, och hur man uppnår dem, Verkar vara ganska viktigt. Rätta mig om jag har fel.

    Hur Tänker ni?!?

    Ni får har en färsk sida som ni vill få mer trafik till:
    Vad är steg 1?
    Stormar ni massa nyckel ord och fraser som människor kan tänkas söka på och pusslar in dem i meningar?
    Det verkar som det kan ta ganska lång tid om man ens kommer på en trevlig plats på sökmotorn. Vad kan man räkna med för tids rymd?
    Hur ser ni på traditionell markanföring, Tv, Tidning, Radio?

    Ber om ursäkt om detta har frågats tidigare (Vilket det borde för vi flyger på jätte hög höjd, informationen är på långt håll = brett perspektiv).
    Jag uppskattar alla konstruktiva råd och förslag, nytänkta tankar och sarkasmer

    Vänligen,
    Simon

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    I början gjorde jag:
    Först content sen (system)design/layout och sist SEO.

    Nu börjar jag med "SEO" från dag 1, se till att innehållet är rätt formaterar att sidan är bra uppbyggd, och när den är "klart" anmäla den till lite länkkataloget (tack Tina för alla fina) och se till att på div sätt skaffa inlänkar... Ser man till att göra en sida med bra info kommer länkarna och besökarna av sig självt, men med SEO kan man snabba på den processen lite.

  4. #4
    Poppe76s avatar
    Poppe76 Poppe76 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Utanför Lund
    Inlägg
    12
    Det har diskuterats här tidigare på forumet har jag sett, att länkar in på sidan från dag ett kan hjälpa att komma upp lite snabbare, så länge det inte är en helt onormal mängd inlänkar och ökningen av inlänkar görs i 'naturligt' tempo.
    Skulle vara intressant att i detta sammanhang höra vad uppfattningen är om hur pass mkt det kan snabba på stigningen på SERPen.

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    1. on-page = att se till att sidor innehåller de element som skall finnas

    2. content = skriva texter och lägga in bilder

    3. off-page = skaffa lite inlänkar från relevanta sidor

    Sen fortsätter man i ekorrhjulet
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    SimonSays avatar
    SimonSay SimonSay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    20
    Tack!
    Många fina svar..
    *tar ett ur högen*

    innehållet är rätt formaterar
    Menas det Texten. Att rätt ord (ord många söker på) finns med?
    sidan är bra uppbyggd,
    Menas det XHTML Css, byggstenarna är korrekt placerade?
    anmäla den till lite länkkataloget
    Tack, hade jag nästan missat helt.. Jag ska söka efter några bra.
    Det har diskuterats här tidigare på forumet har jag sett, att länkar in på sidan från dag ett kan hjälpa att komma upp lite snabbare, så länge det inte är en helt onormal mängd inlänkar och ökningen av inlänkar görs i 'naturligt' tempo.
    Från dag ett? Hur blir man länkad till så snabbt? Från egna sidor då, eller? Låter som att inlänkar är pice of cake för er... Hur bär ni er åt?

    1. on-page
    Vilka är dessa element? Tänker du meta tägs? eller el, varmatten?
    2. content
    I see.. Skriva en bra "copy". För gäster och sökmotorer.. Antar jag?
    3. off-page
    Hur skaffar man sig inlänkar från relevanta sidor? Man kan ju ha en skål godis.. Eller finns det några andra sätt? Hot och mutor..?

    Målet sen då..
    Jag antar att man har en önskan om.. något.. Kanske är det slantar i grisen..
    Har man en affär på internet så är det ju klart att man vill att folk ska komma och köpa = tjock gris. Sen kanske man kan sälja reklam? Någon som har erfarenhet av något sådant här?.. Ledsen att behöva låta som att det kommer lite dregel ur min mungipa men Finns det pengar att tjäna?

    Hittat till Wordpress. Och den verkar ju vara väldigt trevlig och lätt använd.
    Någon som vill dela med sig av sina positiva erfarenheter om blog och wordpress.

    Ledsen att det blev lite spretigt. Hoppas ni Förlåter.

    Vänligen,
    Simon

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Beror helt och hållet på syftet med siten. Ibland är det för att man vill komma ut med information inom ett specifikt ämne eller så kan det helt enkelt handla om att man vill "tappa marknaden" på pengar ... dvs, tjäna pengar på sin webbplats.

    Beroende på vilket syfte så börjar jag olika.

    /Patrik Berggren

  8. #8
    SimonSays avatar
    SimonSay SimonSay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    20
    Vad bra. Ni verkar vara överens
    Ni börjar olika beroende på vad ni tänker göra...

    Låt säga att man vill tjäna pengar. Det är ju inte så tokigt.
    Har fått nys på Adsense som verkar trevligt.
    Ska man då se vilka ord människor söker på = se vilka ämnen som är intressanta för folk, och sedan göra en sida där man behandlar ett "hett" ämne? Smeta in adsense annonser. luta sig tillbaka och tjäna pengar.

    Verkar det vara en bra strategi?

    Vänligen,
    Simon

  9. #9
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av SimonSay
    Vad bra. Ni verkar vara överens
    Ni börjar olika beroende på vad ni tänker göra...

    Låt säga att man vill tjäna pengar. Det är ju inte så tokigt.
    Har fått nys på Adsense som verkar trevligt.
    Ska man då se vilka ord människor söker på = se vilka ämnen som är intressanta för folk, och sedan göra en sida där man behandlar ett "hett" ämne? Smeta in adsense annonser. luta sig tillbaka och tjäna pengar.

    Verkar det vara en bra strategi?

    Vänligen,
    Simon
    Det tycker jag inte.
    Gör istället en sida om ett ämne du gillar så ska du se att pengarna kommer efter ett tag.

  10. #10
    SimonSays avatar
    SimonSay SimonSay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    20
    Tack Ara!
    Låter som ett bra råd.

    Det finns ju en uppsjö av ämnen att välja emellan. Mycket som man är intresserad av. Förhoppningsvis andra också.. Så det kanske bara är att välja och vraka..

    Vad blir skillnaden om man vänder sig till sverige (=på svenska) mot att skriva på engelska? Borde väl vara en större markand/konkurrens på engelska?

    Hur tänker ni där?

  11. #11
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Har du inga resurser skall du inte börja med engelska. Även om hög volym kan leda till stora intäkter så är konkurrensen tusen gånger värre än Sverige.

    Ersättning i Sverige är mindre, men det jämnar upp sig eftersom du i stort sett känner alla dina konkurrenter...
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  12. #12
    SimonSays avatar
    SimonSay SimonSay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    20
    Tack för svaret.. Och bloggen. Jag visste väl att jag ville. Intressant.

    Sverige till att börja med då så erövrar man världen sen.
    Jag skriver lite dumheter på min nyligen påbörjade blogg. Kåseri och satirer om samhällshändelser.

    På vilka sätt går det att omvandla en sådan till klirr i kassan?
    Eller bör man skriva om lite mer almännyttiga saker och inte bara trams?

    Sedan gör vi en om retorik och kommunikation. Där har vi börjat med Adsense anonnser. ca 1000 ska ha varit och kikat på sidan sen vi började med anonserna men inte ett endaste litet klick har det blivit. Är det som det brukar? Finns det något man kan göra? Gör vi fel? Tacksam för kommentarer och synpunkter.

    Vänligen,
    Simon

  13. #13
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag har sett denna tråd aktiv nu ett tag och funderat över hur jag kan bidra.

    I min värld handlar det väldigt mycket om att bygga sajter för besökaren. Och tänker man på det ett tag inser man att bygga för besökaren också innebär att bygga för SEO. Och jag vet att det låter som en klyscha, men det är ju sant!

    I min värld är alltid första steget att analysera sökbeteendet. Om jag vill bygga en bra sajt för besökaren måste jag först förstå vad mina potentiella besökare är intresserade av, och sökbeteendeanalysen ger en väldigt bra inblick i detta.

    När jag har en klar bild av hur min potentiella besökare söker lägger jag grunden till webbplatsens arkitektur, svål innehåll som navigering. Tanken är att innehållsarkitekturen ska synkroniseras med sökbeteendet i så stor grad som är möjligt utan att göra avkall på användbarhet och kvalitet. I alla fall inte i allt för stor utsträckning. Med undantag för MFA sajter så är det ingen vits med att leda in massvis med besökare till en sida som inte ger dem en bra upplevelse.

    För att säga det enkelt: Skapar jag bra, kvalitativa landningssidor för så många sökord som möjligt?

    Ett viktigt tips är att använda en navigeringsstruktur som innebär att man skapar många bra länkar med "rätt" länktexter till de viktiga landningssidorna. Taggning så som i bloggar är ett bra exempel, och brödsmulelänkar är helt enkelt enormt bra om de implementeras på rätt sätt.

    De av er som har testat mycket vet kanske redan hur viktigt det är att den första förekomsten av en länk till en specifik sida, på en specifik sida är den som överför mest länkkraft och relevans via ankartexten. Därför fungerar brödsmulor allt som oftast väldigt bra. I alla fall är detta den slutsats som jag har dragit baserat på mina tester och erfarenheter. Som med det mesta inom SEO finns det säkert andra som kan sprida mer ljus i denna fråga, och säkert även ett antal som har en helt annan uppfattning.

    En fråga som jag även tycker att man ska ställa sig är varför någon ska länka till din viktiga landningssida med ditt viktigaste sökord om du inte internt på webbplatsen gör det?

    Så tänker och börjar i alla fall jag.

  14. #14
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Personligen så tar jag också liknande steg som Bernt när jag startar en ny sida. Det vill säga, först så analyserar jag vad marknaden vill ha och tar fram de nyckelorden som har mycket efterfrågan. Sedan så försöker jag också att analysera hur mycket konkurrens det är omkring de här olika nyckelorden så att jag kan få en inblick i om hur mycket tid och arbete det kommer krävas av mig för att ranka i toppen på google.

    När jag har valt ut mina nyckelord så bygger jag sedan hemsidan omkring de utvalda nyckelorden och försöker att få den att växa och bli bättre och bättre för bokstavligen varje dag som går. Däremot så börjar jag snabbt med att skaffa inlänkar även fast sidan kanske innehåller en del fel i form av intern länkstruktur, etc... Dvs, mitt motto är att få upp en sida snabbt och försöka få trafik till den, och de eventuella felen kan jag fixa till senare.
    Skapa Hemsida Snabbt! 590+ olika designer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Konvertering - hur jag tänker
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 11:08
  2. Seat24 börjar använda länkbeten/länkmutning
    Av Webmoney i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 23:40
  3. börjar bli konfunderad..
    Av Jacob Jarnvall i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 12:15
  4. åäö = ae osv?
    Av Pat i forum Domänen
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 01:38
  5. Gmail visar hur Google tänker i framtiden?
    Av Anton Johansson i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 21:00