Resultat 1 till 4 av 4

Kan tidigare inlänkar störa Google's analys

  1. #1
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Köpte en domän via snapback. Denna domän var ganska gammal, ett datakonsultföretag som hade gått i konkurs. Domänen har ett antal starka inlänkar, med länktexter som handlar om det tidigare företagets verksamhet. De flesta inlänkar är dock endast domännamnet.

    Jag har nu bytt innehåll totalt, sidan handlar om något helt annat. Har fixat lite nya inlänkar som är mer inriktade på den nya verksamheten. Man jag har efter några månader av testning haft svårt att rikta om sajten i serpen. Min fundering är då om de tidigare inlänkarna är så starka att Google inte vill ändra inriktning, jag är fortfarannde högt på gamla sökord, men den nya inriktning vill inte riktigt slå igenom. Vad tror ni?

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Om den rankar bra på de gamla termerna:
    Nej, då är det du som har för lite länkar från innehåll som inkluderar de nya termerna. Det ska dock inte ses "relativt" mot den gamla inlänkstrukturen utan de gamla länkarna hjälper sannolikt till även fast de inte är helt relevanta.

    Om domänen inte rankar alls:
    Om de gamla länkarna straffar sajten så gör en reinclustion/reconsideration request. Google är rätt tydliga vad gäller övertagna domäner:

    "Om du dessutom nyligen har köpt en domän som du tror kan ha brutit mot våra riktlinjer innan du ägde den, kan du använda omprövningsformuläret för att informera oss om att du nyligen har köpt webbplatsen och att den nu följer våra riktlinjer. "

    http://www.google.com/support/webmas...v&answer=35843
    Senast redigerat av Nord den 2008-11-30 klockan 17:34.

  4. #4
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Hej,

    Nej, de gamla länkarna bör inte störa din rankning för de nya nyckelordsfraserna som du vill optimera din sida omkring. Tex, i princip allt vad en "fiende" kan försöka göra för att skada din rankning på google i form av inlänkar bör inte skada din rankning.. Det vill säga, om andra människor skulle registrera helt orelevanta inlänkar som pekar mot din sida så ska inte det skada din rankning på Google för de nyckelordsfraserna som du egentligen optimerar din sida för.

    mvh,

    Henrik

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 19:48
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 00:20
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35