Resultat 1 till 22 av 22

Google Keywords

  1. #1
    Purrens avatar
    Purren Purren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Har använt Googles nyckelordsverktyg på

    https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

    Och har nu en fråga.

    Säg att jag har kollat statistiken på frasen

    "i like to laugh", så kommer det upp "i like to laugh" med 1000 sökningar per månad.

    Precis under så kommer det upp ytterligare en liknande fras; t.ex.

    "i like to laugh loud", dvs nästan identisk fast med ytterligare ett ord tillagt.

    Den andra sökfrasen har samma antal sökningar, dvs 1000 sökningar.



    Det jag nu undrar är om Google "blandar" statistiken för dessa nyckelfraser. Alltså är det 1000 sökningar som skett på "i like to laugh" och 1000 sökningar som skett på "i like to laugh loud", eller är de så pass lika att dom "blandats ihop"? En småskum fråga, men frågar man inte får man inte veta.

  2. #2
    Simon Sundens avatar
    Simon Sunden Simon Sunden är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92
    Lite inte allt för blint på Google Keyword Tool. Det är inte exakt utan snarare en liten fingervisning

    Dessutom är det väldigt viktigt när man använder det att kolla att det är rätt landsinställningar samt även ifall det är bred, fras eller exakt matchning.

    Jag får fram följande data på English, All territories
    "i like to laugh" - 320 (bred), 140 (exakt)
    "i like to laugh loud" - not enough data

    Google Keyword Tool är väldigt bra att använda sig av för att jämföra olika begrepp och mäta volym. Dessutom är det väldigt bra för att se skillnader mellan bred, fras & exakt matchning och faktumet att man kan hitta nya begrepp som man inte alltid tänker på.
    Blogg: Joinsimon | Företag: Honesty

  3. #3
    Purrens avatar
    Purren Purren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Tack för svaret Simon, uppskattar det.

    Nu missade jag kanske att skriva ut att det var inte just dessa nyckelord det gällde, men det är samma upplägg.

    Det jag försöker bestämma mig över är nämligen om jag ska köpa domänen iliketolaugh.com, domänen iliketolaughloud.com eller både och.

    Om sökresultaten liksom är "blandade" så är det ju lika bra att bara köpa den kortare varianten, men om 1000 personer söker på vardera ena, så är det smartare att köpa båda två.

    Så resonerar jag ivarjefall. Does it make sense?

  4. #4
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Purren

    Om sökresultaten liksom är "blandade" så är det ju lika bra att bara köpa den kortare varianten, men om 1000 personer söker på vardera ena, så är det smartare att köpa båda två.
    Vad ska du med 2 domäner till? Skall du bygga 2 sajter?

  5. #5
    Purrens avatar
    Purren Purren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Vad ska du med 2 domäner till? Skall du bygga 2 sajter?
    Jag bygger två sajter, varje sajt inriktad mot sina nyckelord. Sedan fungerar sajterna som trafikfunnlar.

  6. #6
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Purren
    Jag bygger två sajter, varje sajt inriktad mot sina nyckelord. Sedan fungerar sajterna som trafikfunnlar.
    Varför göra det så krångligt? Skapa en undersida med ordet "loud" i titeln, H1 och text om detta samt några inlänkar till den med fin ankartext så slipper du administrera 2 sajter som dessutom kommer att slåss mot varandra i serpen. Jaga inlänkar till 2 domäner verkar ju också ganska tröttsamt...

  7. #7
    Purrens avatar
    Purren Purren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Jag tänkte främst försöka dra in på SEO-fördelen att nyckelorden var med i domännamnet, men jag antar att du har en poäng i att det antaligen inte är värt så pass mycket att det rättfärdigar ett dubbelt arbete.

    Jag registrerar nog dock andra domänen iallafall för att plocka in eventuella typeins och stoppa konkurrensen. Tack för hjälpen!

  8. #8
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Simon Sunden
    Lite inte allt för blint på Google Keyword Tool. Det är inte exakt utan snarare en liten fingervisning

    Dessutom är det väldigt viktigt när man använder det att kolla att det är rätt landsinställningar samt även ifall det är bred, fras eller exakt matchning.

    Google Keyword Tool är väldigt bra att använda sig av för att jämföra olika begrepp och mäta volym. Dessutom är det väldigt bra för att se skillnader mellan bred, fras & exakt matchning och faktumet att man kan hitta nya begrepp som man inte alltid tänker på.
    Dessutom är det väldigt viktigt att kolla så att det ordet man söker på inte används på en massa andra språk, för då rörs de ihop. Det märkar man tydligt om man söker på namn på personer, städer varumärken etc - de "svenska" siffrorna blir alldeles för höga.

    Det där verktyget är väldigt vanskligt att lita på. Ibland tycks det stämma ganska bra, men jag har sett siffror som ligger 2-300 % över de faktiska (vilket jag kan veta p.g.a min position i serpen), utan att jag kan förklara det.

  9. #9
    Angelicas avatar
    Angelica Angelica är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    12
    Man kan ha två domäner för samma sak och hos samma webbhotell och det fungerar bra i SEO-sammanhang och det är samtidigt lite förvånade för det borde ju inte funka. Men sidor som vi har gjort har det fungerat.

    Men viktigt är att sidorna givetvis inte får vara identiska, även om de kanske kan innehålla samma saker...

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Keywords tool är ganska meningslösa i min mening.

    Man vet din targetgroup och kan göra förslag på relaterade sökord som fungerar, jag har aldrig använt ett sökordeverktyg och jag har egentligne aldrig haft problem med någon ranking eller positionering av webbsidor.

    Tänk till så är det ganska enkelt att ta hänsyn till varje sidan optimering för att göra ett ba jobb.

    Michael

  11. #11
    Purrens avatar
    Purren Purren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Keywords tool är ganska meningslösa i min mening.

    Man vet din targetgroup och kan göra förslag på relaterade sökord som fungerar, jag har aldrig använt ett sökordeverktyg och jag har egentligne aldrig haft problem med någon ranking eller positionering av webbsidor.

    Tänk till så är det ganska enkelt att ta hänsyn till varje sidan optimering för att göra ett ba jobb.

    Michael
    Keyword tool är bara ett sätt att mäta av en marknad för att bedöma om den är värd att gå in i.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Varför göra det så krångligt? Skapa en undersida med ordet "loud" i titeln, H1 och text om detta samt några inlänkar till den med fin ankartext så slipper du administrera 2 sajter som dessutom kommer att slåss mot varandra i serpen. Jaga inlänkar till 2 domäner verkar ju också ganska tröttsamt...
    Beror väl på vad man är ute efter ...

    Jag rankar flera olika domäner på samma sökord, då de är relaterade nischer ...

    Frågan man kan ställa sig:

    Vill du ha 1 av 10 positioner (med indrag 2) eller 10 av 10 positioner på första sidan? Vad skulle du tjäna på att ha det så? Mycket i vissa branscher, då alla klick på första sidan skulle innebära att alla kom till dina siter och du tvingar konkurrenterna att köpa sponsrade länkar för att synas på första sidan i Google

    /Patrik Berggren

  13. #13
    Angelicas avatar
    Angelica Angelica är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    12
    Keyword tool är bara ett sätt att mäta av en marknad för att bedöma om den är värd att gå in i.
    Hur tänker du?

  14. #14
    Purrens avatar
    Purren Purren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Angelica
    Hur tänker du?
    Det ger en fingervisning om det det finns en tillräckligt stor publik inom området man tänker gå in i. Säg till exempel att jag plötsligt får för mig att ryska valrossar är en sjukt bra marknad. Men vad har jag för bevis för det?

    Ska jag följa min magkänsla, lägga ner flera månaders arbete i det och sen sen hoppas att det går bra?

    Istället kan man använda keyword tool för att få en fingervisning på ungefär hur många som söker efter ens intresseområde, dvs hur stor publiken är på den arenan. Det kan spara en många timmars arbete.

  15. #15
    Angelicas avatar
    Angelica Angelica är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    12
    För all del.

    Men vilket är syftet?

    Din magkänsla kanske inte är så dum!?

    Om det är många som söker på ett visst område, borde din inställning vara att vara bättre än alla andra. Om du hittar ett område som ingen söker på kan det ge en antydan om att det är nya domäner.

    Jag förstår fortfarande inte hur du tänker!

    Varför ska man "gå in på en marknad"?

    Antingen är det väl ett uppdrag av en kund, eller så är det ett ämne som du brinner för?

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Angelica
    För all del.

    Men vilket är syftet?
    Alla sysslar inte med SEO ur ett "seo-företags" synsätt utan ENKOM för att tjäna pengar. Finns många, inklusive jag själv, som tar sig in på en marknad för att TJÄNA PENGAR!
    Citat Ursprungligen postat av Angelica
    Din magkänsla kanske inte är så dum!?
    Magkänslan sätter inte mat på mitt bord
    Citat Ursprungligen postat av Angelica
    Om det är många som söker på ett visst område, borde din inställning vara att vara bättre än alla andra. Om du hittar ett område som ingen söker på kan det ge en antydan om att det är nya domäner.
    Oavsett om det är många eller inte som söker på ett område eller inte så kan det finnas "pengar som spenderas" i marknaden. OCH, det gäller fortfarande att vara bättre än sina konkurrenter i sökmotorerna OCH skapa trafik på andra sätt.
    Citat Ursprungligen postat av Angelica
    Jag förstår fortfarande inte hur du tänker!

    Varför ska man "gå in på en marknad"?

    Antingen är det väl ett uppdrag av en kund, eller så är det ett ämne som du brinner för?
    Som jag skrev tidigare. Man tar sig in på en marknad där det spenderas pengar, bara för att "stoppa fram sin egen hand" och få "en näve" av pengarna som flödar förbi. ALLA här inne sysslar inte med kunduppdrag eller för att man "brinner för ett ämne".

    /Patrik Berggren

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att enbart förlita sig på sin magkänsla när man skall optimera är synnerligen oansvarigt när det gäller ett kunduppdrag.
    En del information om vad som konverterar har man givet från början, en del kan man lista ut (magkänslan då) och en del måste man ta rätt på. Keyword Tool är ett sätt, en Adwordskampanj är ett annat sätt etc.
    Dessutom förändras både sökmönster och eventuellt det som skall optimeras på webbplatsen över tid. Det innebär att man oftast inte kan slå dig till ro när grundarbetet är gjort.
    Utan optimering är i de allra flesta fall en aktiv pågående process.

    Googles Keyword Tool ger en viss fingervisning, inte alltid helt korrekta siffror det stämmer. Går att kontrollera med en Adwordskampanj till exempel. Men som sagt en fingervisning och man kan få nya infallsvinklar på en del saker som Simon nämner tidigare i tråden.

    Gå in på en marknad är väl rätt så naturligt att göra. Behöver inte vara ett brinnande intresse för en sak om man pratar egna webbplatser.
    Låt säga att jag får för mig att skapa en virtuell tur med foton över den by jag bor i, Vollsjö,
    som Google och hitta.se har med sina rundvandringar.
    Det kommer knappast intressera någon även om jag kanske skulle tycka det vore kul att göra.
    Men om vi lägger till funktioner som hitta hotellrum, vandrarhem, utflyktsmål, naturupplevelser, matställen i den närliggande trakten med foton, matsedlar, öppettider osv
    kommer det ge en betydligt större respons.

    Att lägga ned tid på en webbplats som maximalt har chansen att dra in runt 50 besökare per månad med en förtjänstmöjlighet på 5:- är kanske inte så lockande för alla.

    Förresten du har en egen tråd här â€Angelicaâ€

  18. #18
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Alla sysslar inte med SEO ur ett "seo-företags" synsätt utan ENKOM för att tjäna pengar. Finns många, inklusive jag själv, som tar sig in på en marknad för att TJÄNA PENGAR!

    Magkänslan sätter inte mat på mitt bord

    Oavsett om det är många eller inte som söker på ett område eller inte så kan det finnas "pengar som spenderas" i marknaden. OCH, det gäller fortfarande att vara bättre än sina konkurrenter i sökmotorerna OCH skapa trafik på andra sätt.

    Som jag skrev tidigare. Man tar sig in på en marknad där det spenderas pengar, bara för att "stoppa fram sin egen hand" och få "en näve" av pengarna som flödar förbi. ALLA här inne sysslar inte med kunduppdrag eller för att man "brinner för ett ämne".

    /Patrik Berggren

    Jag anser nog att man ska använda sig av de verktygen som sökarna använder och inte gå in i ett keyword search tool. Är för mig inte alls relevant när jag gör en analys av marknaden eller kundens marknad.

    I sökmotorn får man relevant information och det är det man jobbar mot när man optimerar, INTE googles keyword tool.

    Detta enkom för kundernas webbsida och planering för webbsidans publicering, INTE för att göra pengar på SEO alltså.

    Michael

  19. #19
    Angelicas avatar
    Angelica Angelica är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    12
    Det känns ju hedrande med en egen tråd, tack för det! Jag äger inget eget Internet abonnemang. Jag kan skriva från olika IPnummer, om det nu är det som är problemet...

    Jag tycker diskussionen på forumet är sjukt tråkig, men jag får skylla mig själv. Förlåt.

    Jag har diskuterat detta med min vän och hon skriver:

    Hej!
    Det som du efterfrågar blir svårt att hitta i Sverige och även i andra länder , det är det som jag försökt att säga till dig
    men som du inte riktigt lyssnar på De tycker att du blir arrogant i forumet för de förstår inte vad du pratar om , det kan jag förstå.
    De tycker att du pratar konstigt och sedan inte visar vad du pratar om, vill du ha förståelse och en diskussion får du lämna ut fakta ex. testa mina sökord på ------------ . Men jag vet inte om det är rätt forum, det får du avgöra.
    Nej, detta är inte rätt forum.

    Haken är att vi har mjukvara som gör ALLT som diskuteras på detta och alla andra forum. Det är viktigt med sökord, analyser, konkurrenter, placeringar, html, kod, med mera.... bla, bla, bla...

    Men vår mjukvara sköter allt det där åt oss. Inget behöver vi göra på egen hand.

    När jag läser om seo-proffs som kliar sig i huvudet efter den optimala sökfrasen ... ja, jag vet inte vad jag ska tänka. Jag fick faktiskt en mindre chock i höstas när jag upptäckte att det finns en kategori på detta forumet som behandlar detta ämne...

    Vi arbetar inte så. Eller, för att vara mer exakt, det är precis så vi också arbetar, men vi har mjukvara som sköter hela kedjan, hela arbetssättet, åt oss...

    Samma med nya eller befintliga sökord eller sökfraser. Mjukvaran letar reda på detta och optimerar sidan.

    I princip alla dessa hamnar på förstasidan av Google. Det är intressant för det är nämligen nästan ingen besökare som orkar klicka på en länk på sidan 2 eller mer i ett sökresultat.

    Av 2.500 besökare var det EN besökare som kom till sidan från en annan sida än förstasidan. Sån information ger oss också vårt verktyg. Det är alltså helt meningslöst att räkna andra sidor än sidan ett.

    Verktyget är heltäckande. Det är från detta läge vi arbetar med förbättringar.

    ***
    Jag har spenderat alldeles för mycket tid på forum som detta. Fast det har kanske behövts, vad vet jag!? Mitt nyårslöfte, främst för mig själv, blir att sluta skriva (här, i andra forum och till min kollega) och i stället producera och leverera.

    Ni får gärna stänga av mitt konto. Det går bra. Nu kunde jag logga in idag, men av diskussionen att döma är det bara en tidsfråga.

    Hösten har visat att jag inte har något att tillföra. Jag vet inte hur många år före jag ligger många av er (alla av er???), men det är faktiskt inte roligt. Varken för er eller för mig.

    Jag får be om ursäkt att jag rör till det för er.

  20. #20
    Purrens avatar
    Purren Purren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Angelica
    Det känns ju hedrande med en egen tråd, tack för det! Jag äger inget eget Internet abonnemang. Jag kan skriva från olika IPnummer, om det nu är det som är problemet...

    Jag tycker diskussionen på forumet är sjukt tråkig, men jag får skylla mig själv. Förlåt.

    Jag har diskuterat detta med min vän och hon skriver:



    Nej, detta är inte rätt forum.

    Haken är att vi har mjukvara som gör ALLT som diskuteras på detta och alla andra forum. Det är viktigt med sökord, analyser, konkurrenter, placeringar, html, kod, med mera.... bla, bla, bla...

    Men vår mjukvara sköter allt det där åt oss. Inget behöver vi göra på egen hand.

    När jag läser om seo-proffs som kliar sig i huvudet efter den optimala sökfrasen ... ja, jag vet inte vad jag ska tänka. Jag fick faktiskt en mindre chock i höstas när jag upptäckte att det finns en kategori på detta forumet som behandlar detta ämne...

    Vi arbetar inte så. Eller, för att vara mer exakt, det är precis så vi också arbetar, men vi har mjukvara som sköter hela kedjan, hela arbetssättet, åt oss...

    Samma med nya eller befintliga sökord eller sökfraser. Mjukvaran letar reda på detta och optimerar sidan.

    I princip alla dessa hamnar på förstasidan av Google. Det är intressant för det är nämligen nästan ingen besökare som orkar klicka på en länk på sidan 2 eller mer i ett sökresultat.

    Av 2.500 besökare var det EN besökare som kom till sidan från en annan sida än förstasidan. Sån information ger oss också vårt verktyg. Det är alltså helt meningslöst att räkna andra sidor än sidan ett.

    Verktyget är heltäckande. Det är från detta läge vi arbetar med förbättringar.

    ***
    Jag har spenderat alldeles för mycket tid på forum som detta. Fast det har kanske behövts, vad vet jag!? Mitt nyårslöfte, främst för mig själv, blir att sluta skriva (här, i andra forum och till min kollega) och i stället producera och leverera.

    Ni får gärna stänga av mitt konto. Det går bra. Nu kunde jag logga in idag, men av diskussionen att döma är det bara en tidsfråga.

    Hösten har visat att jag inte har något att tillföra. Jag vet inte hur många år före jag ligger många av er (alla av er???), men det är faktiskt inte roligt. Varken för er eller för mig.

    Jag får be om ursäkt att jag rör till det för er.
    Var det någon som sa "Troll"?

  21. #21
    Angelicas avatar
    Angelica Angelica är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    12
    Ja, det får stå för dig.

    ***
    Många kan vittna om att det är förknippat med många och stora problem att ligga i teknikens framkant. Håkan Lans, för att ta ett känt och omskrivet exempel.

    Jag kan tyvärr inte ta mig tid att berätta om mitt arbete i ett öppet forum för jag betraktar er som konkurrenter. Men hade det inte varit för denna detalj hade det givetvis inte varit något problem...

    Haken är "what's in it for me"?

    Ingenting.

    Google har förstått mig i flera år, och sedan i somras, även min kollega. Det är ju tacksamt, för all del, men det är givetvis inget optimalt eller önskvärt scenario!

    Kommer tid, kommer råd.

  22. #22
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Troll är sagt och troll är det
    Och jag föreslår att du â€Angelica†håller ditt ord här
    Mitt nyårslöfte, främst för mig själv, blir att sluta skriva…

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Moderna myter inom SEO
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:13
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 14:22