Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 31

KTHNOC Webbkatalogen blir Infoo.se

  1. #1
    Jines avatar
    Jine Jine är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    11
    KTHNOCs webbkatalog, även känd som Sunetkatalogen, har bytt namn, utseende och domän till Infoo.se - Den officiella svenska webbkatalogen. Namnbytet är startskottet för att blåsa ny kraft i katalogen och göra den till det Sunetkatalogen en gång var - en viktig samlingspunkt för information i Sverige. Den officiella svenska webbkatalogen helt enkelt.

    Katalogen, som startades redan 1993, hotades av nedläggning eftersom KTH inte längre har något intresse att driva den vidare på ideell grund. Därför gick entreprenörerna Urban Lindstedt, Magnus Berg och Peter Ekmark in som delägare i Katalogen, den tidigare ägaren KTH finns alltså fortfarande kvar som ägare och har även representanter i styrelsen.

    För att kunna utveckla Infoo.se måste vi få intäkter på katalogen. Därför har vi påbörjat en mild kommersialisering av den. Det kommer att göras varsamt då vi är väl medvetna om att vi fått ett stycke internethistoria att vårda och utveckla. Det handlar om att ta fram nya produkter för dem som är med i katalogen och lägga in en del sponsrade länkar - utan att tumma på de redaktionella kraven på alla sajter som är med.

    Vi vill att ni kontrollerar era uppgifter på sajten så att all information fortfarande är aktuell.

    Alla idéer om hur vi kan utveckla katalogen mottages tacksamt. Det kommer att hända mycket nytt på Infoo.se framöver som alla som söker information med anknytning till Sverige kommer att ha nytta av. Vi har redan flera nyheter på gång men är naturligtvis tacksamma även för dina idéer och synpunkter, skicka gärna ett mejl tilloss på [email protected] eller kommentera Infoo på min blogg Uppkopplat.
    Personligen anser jag domänen vara HEMSK, speciellt med tanke på att info.se är en gratis-domän som finns överallt.
    Vem tusan kom på idéen om att lägga på ett extra "o"?!

    Nya designen var dock snygg
    (EDIT: Jag ändrar mig, startsidan var snygg - resten av sidan va bara rörig)
    http://www.infoo.se

  2. #2
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  3. #3
    Peder Molins avatar
    Peder Molin Peder Molin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    83
    Ganska snygg logo och startsida.

    Men hur är det kraft, har den gamle katalogen mycket till värde kvar efter ägarbyten och namnbyten osv?

  4. #4
    nicklass avatar
    nicklas nicklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Peder Molin
    Ganska snygg logo och startsida.

    Men hur är det kraft, har den gamle katalogen mycket till värde kvar efter ägarbyten och namnbyten osv?
    Jag har funderat på det med. 301:an från sunetdomänen funkar inte längre.
    httx://katalogen.sunet.se/
    Detta borde innebära att mycket av länkkraften är borta.

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Domänenbytet ser jag som deras största miss. Övergången är för snabb och komersiell gjord och jag tvekar på om katalogen är ens i närheten av den kvalitet som den hadde innan (även om den dalat kraftigt de senaste åren). Både ur SEO-perspektiv och i övrigt.

    Om den ursprungliga sidans värde inte lyckats föras över så har vi bara en ny komersiell katalog som lanserats hösten/vintern 2008.

    Jag missunnar inte någon av ägarna något och jag hoppas snarare att de lyckas än misslyckas. Hoppas det blir bra till slut ändå...
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  6. #6
    Madeleines avatar
    Madeleine Madeleine är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Jag är besviken på övertagandet och vidareutvecklingen av gamla Sunetkatalogen. Nu har katalogen tappat sin kraft och rykte, och det verkar som de gjort flera missar vid domänbytet. Trist!

  7. #7
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Clownnivå från början till slut ja. Undrar om inte Google bannar Urban innan han ens hunnit börja?

    http://www.infoo.se/kvalitetsmark.html

    Vilken "smart länkstrategi" á la 2003 :-(

  8. #8
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Varför skulle sidan bannas?

    Tycker det är en smart länkstrategi, och det fungerar faktiskt. Vi som faktiskt jobbar med sånt här nappar kanske inte, men jag gissar att säkert 30% av sajtägarna vill visa en kvalitetsstämpel på sin sida.

    Det fungerar bra med våra återförsäljare faktiskt :P

  9. #9
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Från Googles syn på hur Internet ska anpassas efter dem:

    Vissa webbansvariga tillämpar dock utväxling av länkar i länksystem och bygger partnersidor enbart i detta syfte, utan att ta hänsyn till länkarnas kvalitet, källa och långsiktiga inverkan på deras webbplatser. Detta bryter mot Googles riktlinjer för webbansvariga och kan ha en negativ inverkan på webbplatsens rankning i sökresultaten. Exempel på länksystem:

    * Länkar avsedda att manipulera PageRank
    * Länkar till personer som skickar skräppost eller "dåliga områden" på webben
    * Överdrivna ömsesidiga länksystem eller överdrivet länkutbyte ("om du länkar till mig så länkar jag till dig")
    * Köpa eller sälja länkar som höjer PageRank
    Tydligt att katalogen snarare anpassat sig åt andra hållet. :-)

  10. #10
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    *Host*

    Jag kanske ska rätta mig här. Det jag hade i tankarna var när Google stekte Statcounter.com och liknande för att de inte tillämpade nofollow (det var dessutom innan Google gått ut och rekommenderat det). Läs här, här och här.

    Nu verkar detta ju dock vara återställt. Förmodligen var väl den ursprungliga åtgärden (som så ofta med Google) i huvudsak ägnad att stilla Matt Cutts enorma uppmärksamhetsbehov och inte tänkt att utföras i större skala än så.

    Men det är viktigt att veta att Google är omogna och mycket väl kan ju få för sig liknande nyckfullheter igen. Att det är en riktig sajt spelar som vi sett förr ingen roll...

  11. #11
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  12. #12
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    167
    Tina, http://katalogen.kthnoc.se är 301-ompekad till infoo.se, att PageRank inte uppdateras dag för dag är väl inte direkt obekant för dig?

    Bojkotta all reklam? Det låter vettigt att låta den finansieras genom reklam i mina öron, deras problem blir nog bara att få folk att verkligen använda katalogen, tror tyvärr att deras användarbas är utdöende. Men lycka till!

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  14. #14
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    [QUOTE=Cod]Tina, http://katalogen.kthnoc.se är 301-ompekad till infoo.se, att PageRank inte uppdateras dag för dag är väl inte direkt obekant för dig?
    QUOTE]

    httx://katalogen.sunet.se/
    httx://infoo.se/

  15. #15
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Tina Isola
    Jag gav bort igår adwords kuponger för 2000 kronor,värdelöst.............
    Skulle Adwords vara värdelöst!?
    Och skulle gratiskuponger vara värdelösa!?

  16. #16
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  17. #17
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Ena dagen får man ett mail från Urban Lindstedt där han sågar PR-jagandet och den nästa ett där Infoo skryter om hur hög PR de har....

  18. #18
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Det kan vara så att Urban är medveten både om att PR inte är så viktigt ur SEO-synpunkt, men att det fortfarande är ett viktigt säljargument?

  19. #19
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Nu har den PR7

  20. #20
    Maria Ss avatar
    Maria S Maria S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    106
    Då man läser i Googles riktlinjer (som nyligen även uppdaterats och t.o.m skrivits på svenska) så står det att indexeringen styrs av bl.a länkkraft och PR men många här säger att PR är oviktigt. Varför? Det står ju på Googles egna sidor att PR räknas?

  21. #21
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Jo PR räknas, men den PR vi ser (TBPR) är inte den "verkliga" PR som en sida har (min tolkning), TBPR är sannolikt enbart baserad på den ursprungliga formels för att beräkna PR.

    PR begreppet kanske skall benas ut egentligen, strikt tolkat så är PR ett värde som baseras på Larry Page´s formel som baseras sej på antalet länkar till (eller från beroende på hur man vill se det) en sida (inte webbplats). Men eftersom PR var så viktigt för positioneringen i Googles serpar förut, har det på sätt och vis blivit synonymt med page ranking alltså hur en sida är rankad i en serp. Om man tolkar PR på det sättet (vilket jag göra i början på inlägget) så saknar TBPR i sej egentlig betydelse eftersom man måste väga in andra faktorer i PR-värdet. Med verklig PR menar jag det betyg som en sida får baserad på det resultat alla Googles algoritmer ger när den behandlas av dem. Detta värde talar sedan om vilket position sidan får i en serp.

  22. #22
    Maria Ss avatar
    Maria S Maria S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    106
    Enligt google själva så ÄR den Pagerank vi ser i deras Toolbar densamma som den som de använder och enligt dem så RÄKNAS den pageranken

    Om de själva skriver att page-ranken räknas så kan den ju inte vara betydelselös, annars skulle de ju inte ha den?

  23. #23
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    PRecis, det du ser i toolbaren är TBPR (ToolaBar Page Rank) och den räknas som sagt. Men Google säger ju ingenting om allt annat de väger in i det som till slut gör att en sida rankar högre än en annan i en serp.

    Det finns massor av exempel på sidor som rankar högre än sidor med högre PR. I exemplet har Badrumsportalen PR 5 medan de som ligger ovanför har PR på mellan 3 och 4, den site som ligger på 3:e plats har PR 3 och de under har PR 4.

  24. #24
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Var inne och kollade på väntetiden till infoo:
    Äldsta obehandlade nyanmälan: Thu Aug 28 02:53:54 2008
    Äldsta obehandlade ändringsanmälan *: Mon Jul 28 20:36:46 2008

    Fast det går tydligen lite snabbare om man är villig att betala.. Känns lite som dmoz tycker jag.

  25. #25
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ja det har blivit klart dåligt. Jag har försökt att regga/ändringsanmäla en webbplats, om jag försöker nyregistrera den så får jag ett mail där det står att jag skall ändringsanmäla den. Men sen är det stopp, händer ingenting.

  26. #26
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Maria S
    Då man läser i Googles riktlinjer (som nyligen även uppdaterats och t.o.m skrivits på svenska) så står det att indexeringen styrs av bl.a länkkraft och PR men många här säger att PR är oviktigt. Varför? Det står ju på Googles egna sidor att PR räknas?
    PR är endast ett mått på ett värde, låt oss kalla det länkkraft. Länkkraft är viktigt för att du skall ranka högt, men det är många andra saker också. Och hur vet du vad ditt eller någon annans PR egentligen är? (toolbaren är i högsta grad approximativ). Och hur vet du egentligen hur mycket länkkraft en enskilda sida på en sajt skickar vidare. Inte mycket.

  27. #27
    Maria Ss avatar
    Maria S Maria S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    106
    Citat Ursprungligen postat av Waldo
    Var inne och kollade på väntetiden till infoo:
    Äldsta obehandlade nyanmälan: Thu Aug 28 02:53:54 2008
    Äldsta obehandlade ändringsanmälan *: Mon Jul 28 20:36:46 2008

    Fast det går tydligen lite snabbare om man är villig att betala.. Känns lite som dmoz tycker jag.
    "Offtopic" Kan man betala för att komma med i DMOZ? Hittar ingenting om det på sajten...

  28. #28
    rikfreds avatar
    rikfred rikfred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av Maria S
    "Offtopic" Kan man betala för att komma med i DMOZ? Hittar ingenting om det på sajten...
    Du måste gå in på en kategori för att lägga till din webbplats. DMOZ är gratis.

  29. #29
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Maria S
    "Offtopic" Kan man betala för att komma med i DMOZ? Hittar ingenting om det på sajten...
    Det är nästan omöjligt att bli listad under vissa kategorier, DMOZ sköts helt enkelt inte som det skall. I vissa kategorier går det förmodligen att betala genom att erbjuda redaktören för den kategorin pengar.

  30. #30
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Alla dessa trådar om vad PR (PageRank) egentligen är... Det är samma sak som det alltid har vairt och det har inte förändrats. Den enda skillnaden är att sökresultatet förlitar sig mindre på PR nu än tidigare.

    Egentligen håller jag bara delvis med om vad jag själv skrev ovan, men jag har inget belägg för något annat.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)