Resultat 1 till 6 av 6

.htaccess hur ändra i den?

  1. #1
    Francs avatar
    Franc Franc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    8
    Hej,
    Har en webbplats gjord efter en mall på webbhotellet. Skall mig till att försöka ändra i .htaccess-filen (se tråden â€Namnge adresser/flera varianterâ€).

    Då jag inte såg .htaccess-filen bland mina andra filer i filhanteraren som webbhotellet har så frågade jag dem och de svarade att man kan se de om man går via ett FTP program. Jag laddade då ner ett program (FTP Surfer 1.0.7). Men jag kan inte se .htaccess-filen där (ser dock alla andra filer jag har). Dock så hittade jag en länk i webbhotellets kontrollpanel där man kunde starta upp webbläsarens FTP och där så kunde jag se .htaccess-filen! Någon som har en aning varför det är såhär? Var det ett dåligt FTP-program jag valt? Är det någon inställning som skall ändras?

    Nu till några frågor hur man gör själva ändringen går till. Förutsatt att jag kan se .htaccess-filen i FTP-programmet: öppnar jag det där och skriver in mina ändringar? Eller tar jag bort den gamla och laddar upp en ny som jag skrivit i tex Anteckningar?

    Som ni förstår är jag helt ny och okunnig i allt detta och är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

    Med vänlig hälsning,
    Franc

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Jag vet inte varför du har svårt att se den, har aldrig råkat ut för det problemet själv, vilket webhotell har du?

    .htaccess filen ändrar du enkelt med en textredigerare som t.ex. anteckningar, jag brukar redigera i den gamla filen men det går lika bra att ladda upp en ny, det kan dock vara idé att spara den gamla som backup. Lycka till.

  3. #3
    Francs avatar
    Franc Franc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    8
    Hej,
    Jag har One som webbhotell. Detta är svaret jag fick när jag frågade om filen:

    "det finns en .htaccess-fil redan.

    Den är dock osynlig i FileManager för att det är en systemfil, men finns att se om du går in via ett FTP-program."

    Hur ändrar du med textredigerare? Öppnar du filen via ditt FTP-program och sedan kopierar över till textredigeraren?
    - - - - - - - - - - -
    Edit: Det har löst sig. Jag laddade ner ett annat FTP-program och med den såg jag filen.
    Senast redigerat av Franc den 2008-12-07 klockan 17:52.

  4. #4
    Koraks avatar
    Korak Korak är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    14
    FIlens namn börjar med en (.) och är således en dold fil, vissa FTP program visar inte dessa som default. Inget konstigare än så.

    //KRK

  5. #5
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    FTP-programmet är ju bara för själva överföringen, för över filen till din dator och öppna den med textredigeraren. När du är klar laddar du upp den nya och skriver över den gamla.

  6. #6
    Francs avatar
    Franc Franc är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    8
    Jo, jag insåg det till slut. Hade först förstått ditt inlägg fel, som om att du ändrade den med enbart texthanteraren. Men jag förstod inte hur du lyckades göra det. När jag inte heller såg filen i det första FTP-programmet så blev jag lite stressad men allt klarnade sedan jag såg den i det andra FTP-programmet och jag kunde lugna ner mig och tänka efter vad jag höll på med!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. a a o eller aa ae oe istället för Åäö?
    Av Obbe i forum Optimering
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 17:13
  2. Ändra bakomkulisserna
    Av hans99 i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 23:23
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 22:18
  4. Att ändra "site info"
    Av muffinman i forum Google
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 11:47
  5. Inlänkar med variabler. Bör jag ändra?
    Av Christian i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 17:46