Resultat 1 till 12 av 12

Dynamiska meta- och titlestaggar?

  1. #1
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Hej!
    Jag har tänkt ha dynamiska meta- och titlestaggar för mina sidor då 1000-tals olika produkter ska presenteras på en och samma sida, fysiskt sett.
    Min fråga är - tappar jag hos sökmotorerna i och med denna lösning? De kan ju inte läsa av vad som finns i databasen?
    Om ja - något annat tips på lösning? Statiska taggar känns ju inte som något alternativ i detta fall.

    Mvh, Lisa

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    På samma sätt som produktinfo etc skrivs ut "statiskt" på respektive URL (via databasen) så kan du skapa statiska meta descriptions etc.

    Kan ha missuppfattat frågan dock...

  3. #3
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Har satt upp en antal webshoppar, där man lagt in generell information (kategori, märke, modell eller så) i meta medans man fokuserar på produktnamnet i själva brödtexten och headers. Ser mycket spammigt ut om du har exakt samma text i meta description, meta keywords, h1, title och url.

  4. #4
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Lisa, du suger väl vad du vill från databasen men väljer den infon som du har givit produkterna och som ger bäst resultat på ett smart sätt som produktnamn och sökorden för densamma. Ett förberedande innna du börjar bygga siten är ju att planera in detta redan vid namngivandet av produkterna med titel och beskrivning så sprarar du massor med tid.

    Se gärna till så du även har sökmmotorvänliga URLer med så får du mycket bättre effekt på sidornas ranking... som en blog helt enkelt...

    Michael

  5. #5
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av LisaT
    Hej!
    Jag har tänkt ha dynamiska meta- och titlestaggar för mina sidor då 1000-tals olika produkter ska presenteras på en och samma sida, fysiskt sett.
    Min fråga är - tappar jag hos sökmotorerna i och med denna lösning? De kan ju inte läsa av vad som finns i databasen?
    Om ja - något annat tips på lösning? Statiska taggar känns ju inte som något alternativ i detta fall.

    Mvh, Lisa
    Verkar inte vara nån som fattat din fråga, ivf:

    Du genererar ju html kod, det är den som sökmotorerna kommer att läsa.

    Så ja, plocka ut titlar, meta med mera från en databas med php eller dylikt, sökmotorn ser ändå bara slutresultatet i form av html.
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av LisaT
    Hej!
    Jag har tänkt ha dynamiska meta- och titlestaggar för mina sidor då 1000-tals olika produkter ska presenteras på en och samma sida, fysiskt sett.
    Min fråga är - tappar jag hos sökmotorerna i och med denna lösning? De kan ju inte läsa av vad som finns i databasen?
    Om ja - något annat tips på lösning? Statiska taggar känns ju inte som något alternativ i detta fall.

    Mvh, Lisa
    Google ser inte skillnad på dynamiska och statiska titeltaggar.

  7. #7
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Tack för alla svar!
    Är helt ny på detta med SEO och läste någonstans att man absolut inte skulle lägga sina metataggar i databasen då sökmotorerna inte kommer åt datat. Kände att jag ville dubbelkolla hur konstigt det än lät, som sagt ovan - det är ju ren HTMLkod som genereras av det hela.

    Men då vet jag och kan fortsätta på det spåret jag tänkt!

    Tack! Mvh, Lisa

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Sökmotorerna kommer ju åt det om du publicerar det på siten, Google kan inte skilja mellan ett htmldokument som du har hårdkodat och ett htmldokument som är uppbyggt av en mall som hämtar innehållet från en databas.

  9. #9
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Sökmotorerna kommer ju åt det om du publicerar det på siten, Google kan inte skilja mellan ett htmldokument som du har hårdkodat och ett htmldokument som är uppbyggt av en mall som hämtar innehållet från en databas.
    Nu kommer jag inte ha "fysiska" sidor för alla mina 1000-tals produkter utan en enda sida ska användas för att, beroende på gjorda menyval, presentera olika data. Men det kanske inte var så du menade heller?

    Mvh, Lisa

  10. #10
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av LisaT
    Nu kommer jag inte ha "fysiska" sidor för alla mina 1000-tals produkter utan en enda sida ska användas för att, beroende på gjorda menyval, presentera olika data. Men det kanske inte var så du menade heller?

    Mvh, Lisa

    Ja, men google ser det ju forfarande som olika sidor?
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  11. #11
    Poppe76s avatar
    Poppe76 Poppe76 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Utanför Lund
    Inlägg
    12
    Som Spagetti nämnde så se till att ha sökmmotorvänliga -och unika - URLer (med tillhörande unika meta taggar, titles, content osv) till varje produkt så bör varje produktsida tolkas av Google som en egen sida.

    Som så många tidigare har sagt "(unique) content is king". Fler sidor med bra relevant innehåll ger mer mat åt Google, så du bör definitivt ha någon form av lösning där sajten läses av som om den har (många) fler sidor än en.

  12. #12
    LisaTs avatar
    LisaT LisaT är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    18
    Absolut!
    Det är ju olika URler till varje produkt.

    Mvh, Lisa

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dynamiska vs. statiska urler
    Av Daniel i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 11:02
  2. Duplicate meta description
    Av backen i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 14:35
  3. Meta tag, nofollow. Är det här rätt?
    Av Optimus i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 00:13
  4. Duplicate content i meta description?
    Av Vindvilja i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:58
  5. Google och dynamiska länkar
    Av Stellan i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 18:16