Resultat 1 till 8 av 8

Meta descriptions betydelse för Google?

  1. #1
    jarhammars avatar
    jarhammar jarhammar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    4
    Jag hade workshop med ett SEO-företag som pratade om hur viktigt det är med meta descriptions (MD) ur SEO-synpunkt. Men jag har inte upplevt att MD har någon effekt alls på SEO, det enda det kan öka är klickfrekvensen på sökresultaten.

    SEO-företaget hävdar dock bestämt att de märker av effekten av MD i sitt dagliga arbete, kan det ligga något i det?

    Enligt dessa officiella Google-blogginlägg från 2007 så bryr sig inte Google om MD:

    â€While the use of a description meta tag is optional and will have no effect on your rankings,â€
    http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/12/answering-more-popular-picks-meta-tags.html

    “And it's worth noting that while accurate meta descriptions can improve clickthrough, they won't affect your ranking within search results.â€
    http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2007/09/improve-snippets-with-meta-description.html

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Fast seriöst, vad är en hög ranking värd om ingen klickar?

  3. #3
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nope, det har ingen effekt på rankingen. Skäll på dem och föreslå att de går en utbildning.

  4. #4
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    SEO = Sökmotoroptimering

    Om ingen klickar på din länk som hamnar högst upp i SERP:en så har du ju inte optimerat den. Du har ju bara positionerat den.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  5. #5
    jarhammars avatar
    jarhammar jarhammar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    4
    Tack för snabba svar! Men frågan är alltså inte om jag ska skriva en description eller inte. Frågan är om vad jag skriver i description har någon inverkan på själva sökpositionen? Och i sånt fall: finns det något bevis för detta?

    SEO-företaget vill skriva en description på 200+ characters (max som visas i Google är ju 160) för att "det hjälper sökoptimeringen" att få med många ord. Jag menar att man ska hålla sig under 160 om man ska skriva description så att det blir en fullständig och korrekt mening i sökresultatet (och inte "..." i slutet). Fast egentligen vill jag inte ödsla tid alls på att skriva description eftersom jag hellre låter Google skapa en description av de sökta nyckelorden.

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    SEO = Sökmotoroptimering

    Om ingen klickar på din länk som hamnar högst upp i SERP:en så har du ju inte optimerat den. Du har ju bara positionerat den.
    Man lär inte förlora våldsamt mycket på att inte ha en description, så länge man har text på sidan som innehåller sökorden så fixar det sej rätt bra ändå. Visst är det smart att skriva en snygg description, men det finns betydligt viktigare saker att fokusera på.

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av jarhammar
    Tack för snabba svar! Men frågan är alltså inte om jag ska skriva en description eller inte. Frågan är om vad jag skriver i description har någon inverkan på själva sökpositionen? Och i sånt fall: finns det något bevis för detta?

    SEO-företaget vill skriva en description på 200+ characters (max som visas i Google är ju 160) för att "det hjälper sökoptimeringen" att få med många ord. Jag menar att man ska hålla sig under 160 om man ska skriva description så att det blir en fullständig och korrekt mening i sökresultatet (och inte "..." i slutet). Fast egentligen vill jag inte ödsla tid alls på att skriva description eftersom jag hellre låter Google skapa en description av de sökta nyckelorden.
    Det hjälper inte, beläggen för detta är bland annat Google själva som ju själva säger detta och det är de och ingen annan som bestämmer vad som funkar och inte. Jag vet det själv eftersom det inte påverkar mina placeringar. Jag använder dock description eftersom det är snyggt att kunna styra den.

    Google kommer att visa dina descriptions förutsatt att den innehåller de sökord som sidan träffar på och de är ju oftast begränsade till de ord som du återfinner i titeltaggen. Descriptiontaggen skall vara catchy, den skall ju uppmuntra besökaren till att klicka på just din länk. Den skall alltså absolut inte vara stuffad med keywords utan med utgångspunkt från din titeltagg vara en beskrivande och lockande text om din sida...

    Ett SEO-bolag som gör ovanstående påståenden skulle jag säga upp avtalet med, rakt av! Och uppmana dem att gå en kurs i grundläggande SEO innan de försöker sälja något

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Klart att du ska använda description-texter!

    Jag tillhör dem som envetet hävdar att description-texten visst har en inverkan.

    Jag har till och med bevisat det några gånger. Testa att använda en ankartext i en intern eller i inkommande externa länkar till en sida där du nogsamt har sett till att nyckelordet du använder som ankartext enbart finns i meta description-texten.

    Googles snippet kommer, förutsatt att du har hållit description-textn kring 150 tecken bestå av den description-text du har skrivit på sidan.

    Förutsatt att du vet vilka nyckelord som är viktiga för sidan, kan du alltså alltid styra hur Google presenterar din sida. Utnyttja det med en text som är klickvänlig och innehåller en call-to-action så ger det resultat!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Moderna myter inom SEO
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:13
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 08:09
  5. Domänens betydelse hos Google i Firefox
    Av Kocken i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 20:51