Resultat 1 till 3 av 3

Problem med ombyggnation av webbplats och 301

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Vi byggde nyligen om en större webbplats. I samband med ombyggnationen så gick vi ifrån frames. Vi skrev även om urlérna för i stort sett samtliga undersidor. Alla gamla urlér fick en 301 redirect till sin nya motsvarighet.

    Google upptäckte ganska snabbt att det hade hänt stora saker på webbplatsen och började indexera de â€nya†sidorna. Problemet är alltså inte att mina nya undersidor inte blivit indexerade. De finns alla i index. Problemet är att Google vägrar att släppa de gamla sidorna. De gamla sidorna rankade tidigare helt ok (inte fantastiskt bra, men ofta på plats 3-7 för respektive sökord i serpsen). De gamla sidorna finns fortfarande kvar i index, men har nu trillat ner till 15-30 i serpsen. På plats 50-100 hittar jag sedan de nya sidorna.

    Kan någon ge en teori om varför Google vägrar att släppa de gamla sidorna ur sitt index och varför den dumma sökmotorn har valt att visa både de gamla och nya sidorna i serpsen?

    Kan det vara så att det är en särskild crawler som tar hand om 301ór och att den ännu inte varit på besök? Det har bara gått en dryg månad sedan ombyggnationen genomfördes, så det är fortfarande troligt att problemen löser sig med tiden. Men jag vill ändå höra vad andra tror om saken, eftersom Google inte riktigt uppför sig som jag är van vid. Google verkar helt ignorera våra 301ór. I Google Webmaster Tools så har den dumma sökmotorn även börjat klaga på att vi har dubbletter av metataggar. De gamla och nya urlérna har nämligen samma metataggar och eftersom Google ignorerar våra 301ór så tror sökmotorn att vi har dubbelt så många sidor som tidigare och att hälften av dessa är dubbletter.

  2. #2
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Har upplevt samma sak, det löser sig med tiden.
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  3. #3
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Du kan inte skriva lite om hur det gått nu efter ett tag?
    Hur raknar dina sidor idag?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Problem med svenska tecken phplinkdirectory
    Av craj i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 17:28
  2. Problem ang sidas storlek i olika upplösningar.
    Av lexander i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 14:21
  3. Problem med sidor och titlar (wordpress)
    Av godpuppet i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-26, 00:46
  4. Nyligen uppkomna problem med metataggar
    Av Gustav i forum Optimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 09:10
  5. Problem med databaskoppling?
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 14:22