Resultat 1 till 22 av 22

Hur man bör lägga upp ett länkbete

  1. #1
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Jag var inte säker på var tråden skulle ligga, men eftersom den främst tar upp länkbeten så valde jag att lägga den här. Ni får gärna flytta den om jag tog fel beslut.

    I veckan kommer jag dra igång en tävling där besökarna får chansen att tävla om ett pris. För att vara med i tävlingen så måste deltagarna skriva ett blogginlägg och länka till min sajt med ett specifikt nyckelord i ankartexten.

    Jag har nyligen kört en liknande tävling där jag delade ut inbjudningar till Spotify. Sammanlagt så fick jag in cirka 20-25 inlänkar på det.

    Nu siktar jag mycket större och tror att jag kan få åtminstone 250-300 bloggar att länka till mig. Frågan är hur jag ska lägga upp tävlingsreglerna angående inlänkarna. Jag vet att det finns en risk att man landar i ett filter om man får för många inlänkar med samma ankartext på kort tid, därför vore det kanske dumt att be alla skriva samma nyckelord?

    Ska jag hoppas på det bästa och be alla använda nyckelordet jag vill ranka högst på, eller ska jag välja ut 3-5 nyckelord som användarna kan välja på? På så vis skulle jag kanske få 80 inlänkar med en specifik ankartext, istället för 300.

    Är där något annat jag bör tänka på?

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Varför satsa på så många inlänkar med samma ankartext? Det sökordet du VILL RANKA på ska endast vara 10% av alla ankartexter in mot din webbplats ... de andra 90% bör vara s.k. LSI keywords (Latent Semantic Index) och även ett och annat "klicka här...", typ.

    /Patrik Berggren

  3. #3
    MagnusFs avatar
    MagnusF MagnusF är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    42
    Tycker spontant att det låter riskabelt att bestämma vilket nyckelord bloggarna ska ha när de länkar till dig. Det borde bli mera narturliga inlänkar om de får skriva exakt vad de vill. Självklart ska den som anordnar tävlingen ha ditt nyckelord med.

  4. #4
    Purrens avatar
    Purren Purren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Varför satsa på så många inlänkar med samma ankartext? Det sökordet du VILL RANKA på ska endast vara 10% av alla ankartexter in mot din webbplats ... de andra 90% bör vara s.k. LSI keywords (Latent Semantic Index) och även ett och annat "klicka här...", typ.

    /Patrik Berggren
    Har de siffrorna, dvs 10/90, någon grund eller är de tagna ur luften?

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Inget jag själv testat fullt ut, ännu, men informationen har fåtts från säkra källor.

    Frågan du borde ställa är HUR naturligt är det att ha 100 inlänkar med samma ankartext och 20 st andra inlänkar med "varierande" ankartext?

    /Patrik Berggren

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det med att sätta nofollow på menyn och sedan internlänka för att specificera vad specifika sidor handlar om har gjort att jag gått från en #15 placering till #4 - #5 placeringar, på en rätt konkurrensutsatt 2 ords sökfras

    /Patrik Berggren

  7. #7
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Inget jag själv testat fullt ut, ännu, men informationen har fåtts från säkra källor.

    Frågan du borde ställa är HUR naturligt är det att ha 100 inlänkar med samma ankartext och 20 st andra inlänkar med "varierande" ankartext?

    /Patrik Berggren
    Frågan är högst legitim: vad menar med med "säkra källor" (har du en heta linje till Matt Cutts eller ?)

    Kan du inte svara på den skall du inte slänga ur dig sådana starka påståenden!

  8. #8
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Att alla inlänkar inte ska ha samma text är något som de flesta har koll på, men att slänga ut specifika siffor är bara löjligt imho.
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ok, siffran kommer ifrån John Reese och hans Traffic Secrets 2.0, liknande siffror kommer ifrån STSE 2.0 (Stomping The Search Engines - Andy Jenkings och Brad Fallon).

    Jag håller som sagt på att testa detta och det kommer ta lite tid innan man fått upp antalet länkar med LSI keywords till rätt proportioner. Hittills har det inte gett ökad ranking, ej heller lägre ranking, men ranking på fler relaterade sökord har det blivit.

    /Patrik Berggren

  10. #10
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Det med att sätta nofollow på menyn och sedan internlänka för att specificera vad specifika sidor handlar om har gjort att jag gått från en #15 placering till #4 - #5 placeringar, på en rätt konkurrensutsatt 2 ords sökfras

    /Patrik Berggren
    Kan du helt utesluta andra faktorer som nya externa länkar och det förtroende ålder för med sig? Sånt kan ta tid på sig (per definition vad gäller åldern)

  11. #11
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Det med att sätta nofollow på menyn och sedan internlänka för att specificera vad specifika sidor handlar om har gjort att jag gått från en #15 placering till #4 - #5 placeringar, på en rätt konkurrensutsatt 2 ords sökfras

    /Patrik Berggren
    Går inte att dra några sånna slutsatser när du inte kan kontrollera/mäta alla viktiga faktorer. Du antar att enbart en faktor har ändrats, men i själva verket är troligtvis de aktiva faktorerna månfaldigt fler. Du vet inte heller om en förändring i rankning beror på en eller flera faktorer i kombination. Lite läsning om statistisk försöksplanering rekommenderas
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag vet att inga utomstående faktorer har ändrats, så som inlänkar etc, då det är en site som INTE får naturliga inlänkar. De länkar som är skapade kommer endast utifrån mitt eget länkbyggande.

    Men, visst kanske åldern har "gett något", men siten "lanserades" i maj 2008, senaste 3 månaderna har inte en endaste inlänk tillkommit. Enda förändringen som gjorts är nofollow på menylänkarna, ändra "start"-ankartexten till "rätt sökord" och utan nofollow.

    Så, relativt säker är jag på den saken, och om ni läst noga i forumet de senaste dagarna finns det andra som "upptäckt"/"antar" att första träffen av en länk har STÖRST värde, precis som den information jag själv tillförskaffat mig de senaste månaderna.

    /Patrik Berggren

  13. #13
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Jag vet att inga utomstående faktorer har ändrats, så som inlänkar etc, då det är en site som INTE får naturliga inlänkar. De länkar som är skapade kommer endast utifrån mitt eget länkbyggande.

    Men, visst kanske åldern har "gett något", men siten "lanserades" i maj 2008, senaste 3 månaderna har inte en endaste inlänk tillkommit. Enda förändringen som gjorts är nofollow på menylänkarna, ändra "start"-ankartexten till "rätt sökord" och utan nofollow.

    Så, relativt säker är jag på den saken, och om ni läst noga i forumet de senaste dagarna finns det andra som "upptäckt"/"antar" att första träffen av en länk har STÖRST värde, precis som den information jag själv tillförskaffat mig de senaste månaderna.

    /Patrik Berggren
    Du har koll på om dina sida ändras och om den fått nya inlänkar. Du vet inte om konkurrenterna fått eller förlorat inlänkar eller ändrat kontent, om google har ned/uppvärderat några av sidorna som länkar till dig, om nån förändring i algoritmen har skett, tidseffekter osv osv.

    Men visst, man ska såklart hjälpa google tolka sajten.
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det problemet har man ju alltid, när man försöker fastställa en teori om VAD som fungerar i Google och inte fungerar. Så har det alltid varit och kommer alltid vara, dvs kvalificerade gissningar. Det är ju inget specifikt i just "denna fråga" som nu kommit upp ...

    /Patrik Berggren

  15. #15
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Javisst, det är det jag menar. Därav kan man direkt säga att alla specifika siffror som anges avseende keywordförhållande, inlänkar, utlänkar osv är antigen skitsnack (oftast) eller gissningar/uppskattningar och bör tas med en nypa salt.
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

  16. #16
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  17. #17
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Tina Isola
    Hur länge kan en inlänk via ett "länkbete" hålla??
    Hur menar du nu Tina? Vanligtvis går ett länkbete ut på att bloggar ska skriva om händelsen och inte många vill plocka bort sina blogginlägg. Så länken finns uppe tills bloggen försvinner.

  18. #18
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  19. #19
    Kaaris avatar
    Kaari Kaari är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    5
    10/90 jag har hört att det ska vara 60/40 alltså 60% av länkarna ska länka till din huvudsida och 40% till sidor på din site. Eller var det tvärt om.....

  20. #20
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Kaari
    10/90 jag har hört att det ska vara 60/40 alltså 60% av länkarna ska länka till din huvudsida och 40% till sidor på din site. Eller var det tvärt om.....
    Det han menar är att själva ankartexten på inlänkarna bör inte innehålla det nyckelordet som du riktar in dig på för ofta, utan bara cirka 10% av gångerna... Och att de övriga (90%) inlänkarna bör innehålla relaterade nyckelord, eller som det kallas: LSI keywords (Latent Semantic Index).
    Senast redigerat av Sisu den 2009-01-22 klockan 21:32.
    Skapa Hemsida Snabbt! 590+ olika designer.

  21. #21
    Kaaris avatar
    Kaari Kaari är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    5
    Tack för ditt svar Sisu,

    Jag komr precis på att jag totalt har "spammat" min egen affiliate sida med samma nyckelord om om och om igen. Och att jag dessutom lagt in detta i ankartexten i länkarna också... Omstrukturering alltså. Jag undrade varför jag inte låg högre upp... (omkring plats 25 på en "broad match") min sida har starka backlinks och är fullproppad med keywords - men det kanske är för mycket då alltså...

  22. #22
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Kaari
    Tack för ditt svar Sisu,

    Jag komr precis på att jag totalt har "spammat" min egen affiliate sida med samma nyckelord om om och om igen. Och att jag dessutom lagt in detta i ankartexten i länkarna också... Omstrukturering alltså. Jag undrade varför jag inte låg högre upp... (omkring plats 25 på en "broad match") min sida har starka backlinks och är fullproppad med keywords - men det kanske är för mycket då alltså...
    Ja, kanske att google ser det som "keyword stuffing" om du upprepar ditt primära nyckelord för ofta i innehållet på själva sidan och i ankartexterna. Det är viktigt att du påminner dig själv om att både din hemsida och inlänkarna ska vara så naturliga som möjligt, och det är inte naturligt att ha samma ankartext på inlänkarna hela tiden.
    Skapa Hemsida Snabbt! 590+ olika designer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkbete: förklaring och guide
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-12-01, 15:21
  2. Lägga blogg på undersida eller subdomän?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 00:48
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 14:54
  4. Lägga till i Svenska Kataloger
    Av JED i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 22:19
  5. Skall jag lägga bloggen på första sidan eller RSS
    Av the-million-dollar-man i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 19:50