Resultat 1 till 6 av 6

stockholm inte med i google suggest

  1. #1
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Hejhej,

    När jag har sökt har jag märkt att google ofta föreslår geografiska placeringar, men att de inte alltid är de mest logiska. Om man t.ex. söker på ett ord som pianostämmare, så föreslås t.ex. göteborg, malmö, linköping, skåne osv, men inte stockholm. Detta går att hitta för betydligt fler ord.

    Är det så att stockholm "borde" visas men inte gör det, eller är det så att stockholmarna räknar med att allt ändå finns i stockholm så att de faktiskt inte söker på keyword + stockholm?

    Mvh Erik

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Med tanke på att Stockholmare lämnar telefonnummer utan riktnummer så är det ju mycket möjligt.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Ja jag håller det inte heller omöjligt. Dock har den med minst antal sökningar i exemplet nedan 1770, och det borde väl stockholm få ändå? Göteborg har ju 8000...

    /red. Det är ju antalet resultat, inte antalet sökningar. Det missade jag, men frågan kvarstår...
    Senast redigerat av erison den 2008-12-24 klockan 01:49.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    de serper jag håller koll på där man kan dela in det i geografiska zoner finns stockholm med, som andra val i "Google Suggest".

    Det kan nog bero på marknad, att det finns fler pianointresserade nere i Gbg, Malmö etc

    /Patrik

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    En annan sak kan vara att OM man själv bor i "zonen", t ex Stockholm och det är en pianostämmare man vill ha, tror jag risken är större att man börjar med att skriva stockholm +pianostämmare

    Den andra typen, pianostämmare +<lokal_zon> tror jag mer är "utsocknes" som gör. Då vet man först att man ska ha <sökordet>, men inte riktigt vad (browsing keyword level), för att sedan "gräva djupare" med fler urskiljare

    Bara en tanke, tänkte på hur jag själv söker när jag vet att jag vill ha något lokalt, då börjar jag alltid med västerås +<sökord_orden>

    /Patrik

  6. #6
    erisons avatar
    erison erison är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    97
    Google borde väl kunna invertera orden? Fast det verkar ju faktiskt som om dom inte gör det...

    Jag såg att "pianostämmare stockholm" gav ca 20k resultat, så konstigt att den inte är med.

    Finns det några gissningar på hur google väljer sina suggestions? Jag kontrollerade en av mina sidor, där jag rankar top1-2 på många av deras suggestions. Ändå har jag inte några klick alls från dessa "suggestion-fraser" (enl. analytics). Måste inte detta betyda att dessa suggestions är väldigt oträffsäkra? (Enl. logik: Om någon faktiskt hade sökt på dessa fraser hade jag märkt det. Alltså är det ingen alls som söker på dessa fraser, varvid jag inte förstår varför dessa suggestions kommer upp.)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Moderna myter inom SEO
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-05-21, 01:13
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Google indexerar inte ändrade sidor
    Av JohanY i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 11:45
  4. Metoder för länkbygge
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 23:28
  5. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:49