Resultat 1 till 13 av 13

Referenser och duplicate content

  1. #1
    lyxs avatar
    lyx lyx är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Jag har hört att man kan bli straffad om man använder texter från andra sajter. Går det att skriva refereser så att texten blir godkänd? om den andra sajten tillåter såklart.

    Hur utformar man dem isåfall?

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vart har du hört det ifrån?

    /Patrik Berggren

  3. #3
    Magnus Hs avatar
    Magnus H Magnus H är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    Du lär kunna torska på duplicate content. Men det skulle lika gärna kunna bli sidan som du snott texten från som missgynnas.

    Skriv egna texter! Men du kan hämta fakta och inspiration från andra siter.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Skulle gärna vilja ha en källa till det påståendet, att man kan "torska på duplicate content".

    /Patrik Berggren

  5. #5
    Magnus Hs avatar
    Magnus H Magnus H är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    24
    http://www.google.com/support/webmas...y?answer=66359

    Sista stycket.

    Dock måste den som anser sig ha rätt till materialet göra en anmälan till Google. Det sker alltså ingen åtgärd från Google per automatik.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Pratar ni om samma sak här, Patrik och Magnus H?
    Ursprungsfrågan av lyx kan som jag ser nu tolkas på fler sätt.
    Jag förstår lyx fråga som att han vill använda sig av andra webbplatsers texter på sin egen sida.
    Det är om det går över gränsen för citaträtten inte tillåtet att göra utan ägaren till texternas tillstånd.

    Dublicate content i den meningen att man har exakt samma text på flera olika webbplatser är inte riktigt samma sak även om det kan hänga ihop lite om man använder en text rakt av som finns på en annan webbplats.
    Så frågan är vad avses med lyx fråga.

  7. #7
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av lyx
    Jag har hört att man kan bli straffad om man använder texter från andra sajter. Går det att skriva refereser så att texten blir godkänd? om den andra sajten tillåter såklart.

    Hur utformar man dem isåfall?
    Hej,

    Texter, artiklar etc är ju skyddade av Copyright lagar så att bara ta någons text och använda på sin egen hemsida är nog aldrig okay... Däremot skulle de flesta webmasters bara bli glada och godkänna att du använder deras text på din sida om du krediterar dom med en liten text som berättar vem som har skrivit texten, samt en länk som pekar tillbaks till den sidan där du hittade texten... De flesta webmasters vill ju ha fler inlänkar eller hur?

    Däremot ur sökmotoroptimering synpunkt så bör du nog vara lite försiktig med hur pass mycket av någon annans text du lägger till på din sida, då Google som regel bestraffar den sidan som deras algoritm hittade sist som har samma innehåll.

    Om Google hittar exempelvis 2 likadana artiklar på 2 olika sidor så kommer de att belöna den sidan som deras algoritm hittade först och bestraffa den senare. Belöning och bestraffning i form av att den första sidan kommer att få en bättre placering i sökresultaten än den senare sidan för samma nyckelordsfraser.

    Jag har ingen riktig procentuell siffra på hur mycket dublett innehåll du kan ha på en enskild sida på din hemsida utan att bli "straffad" i sökresultaten av google, men det säkraste är nog i alla fall att över 80% av texten på sidan är din egen och unik.

    mvh,

    Henrik

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Pratar ni om samma sak här, Patrik och Magnus H?
    Ursprungsfrågan av lyx kan som jag ser nu tolkas på fler sätt.
    Jag förstår lyx fråga som att han vill använda sig av andra webbplatsers texter på sin egen sida.
    Det är om det går över gränsen för citaträtten inte tillåtet att göra utan ägaren till texternas tillstånd.

    Dublicate content i den meningen att man har exakt samma text på flera olika webbplatser är inte riktigt samma sak även om det kan hänga ihop lite om man använder en text rakt av som finns på en annan webbplats.
    Så frågan är vad avses med lyx fråga.
    Spelar ju ingen roll, om man lägger till en referens om man har tillåtelse att återanvända en text eller inte. "Duplicate Content" blir det ju ändå och man blir "bestraffad" enligt många här på forumet.

    För min del finns det inget "duplicate content" filter, oavsett om det är mina originaltexter eller inte som dupliceras.

    /Patrik Berggren

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Sisu
    Hej,

    Texter, artiklar etc är ju skyddade av Copyright lagar så att bara ta någons text och använda på sin egen hemsida är nog aldrig okay... Däremot skulle de flesta webmasters bara bli glada och godkänna att du använder deras text på din sida om du krediterar dom med en liten text som berättar vem som har skrivit texten, samt en länk som pekar tillbaks till den sidan där du hittade texten... De flesta webmasters vill ju ha fler inlänkar eller hur?
    Copyright är en helt annan fråga än "duplicate content"-bestraffningar.
    Citat Ursprungligen postat av Sisu
    Däremot ur sökmotoroptimering synpunkt så bör du nog vara lite försiktig med hur pass mycket av någon annans text du lägger till på din sida, då Google som regel bestraffar den sidan som deras algoritm hittade sist som har samma innehåll.

    Om Google hittar exempelvis 2 likadana artiklar på 2 olika sidor så kommer de att belöna den sidan som deras algoritm hittade först och bestraffa den senare. Belöning och bestraffning i form av att den första sidan kommer att få en bättre placering i sökresultaten än den senare sidan för samma nyckelordsfraser.
    Fortfarande. Har du några bevis för att det är så? Att en av sidorna blir bestraffad för att använda samma text, eller går du på vad alla "gurus" säger om "duplicate content"?
    Citat Ursprungligen postat av Sisu
    Jag har ingen riktig procentuell siffra på hur mycket dublett innehåll du kan ha på en enskild sida på din hemsida utan att bli "straffad" i sökresultaten av google, men det säkraste är nog i alla fall att över 80% av texten på sidan är din egen och unik.

    mvh,

    Henrik
    Ha, ha ... du kan använda 100% av andras texter, eller dina egna originaltexter flera gånger, UTAN att bli bestraffad.

    /Patrik Berggren

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Ha, ha ... du kan använda 100% av andras texter, eller dina egna originaltexter flera gånger, UTAN att bli bestraffad.
    Heh, ganska starkt uttalande.

    Jag har fått flera testsidor bortfiltrerade under 2005-2006 på grund av duplicate content och har själv sett det fungera. Var bra lärdom.

    1,2 miljoner resultat i Google om duplicate content (nästan en halv miljon under 2008) och mycket där är läsvärt.

    Bara för att Google missat att göra någon åtgärd i just ditt fall betyder det inte att Google inte gör något.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    inte bara i mitt fall. Jag har sett det flera gånger, utan några problem.

    Typexempel är ju Howie Schwartz produkter www.conversationdomination.com och www.blackhatisback.com

    När man hört honom och fått hans strategier förklarade för sig och sedan testat dessa strategier så inser man att "duplicate content" inte existerar ... i den omfattning "ni" gör gällande, oavsett hur många som skrivit om detta magiska filter om "duplicate content" som google har

    /Patrik Berggren

  12. #12
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Copyright är en helt annan fråga än "duplicate content"-bestraffningar.

    Fortfarande. Har du några bevis för att det är så? Att en av sidorna blir bestraffad för att använda samma text, eller går du på vad alla "gurus" säger om "duplicate content"?

    Ha, ha ... du kan använda 100% av andras texter, eller dina egna originaltexter flera gånger, UTAN att bli bestraffad.

    /Patrik Berggren
    Hej Patrik,

    Det är sant att det är två helt skilda saker, men även om trådens namn är "Referenser och Duplicate Content", så precis som Urban G också poängterar så kan man tolka LYX fråga på olika sätt när han säger:

    Ursprungligen postat av lyx
    Jag har hört att man kan bli straffad om man använder texter från andra sajter. Går det att skriva refereser så att texten blir godkänd? om den andra sajten tillåter såklart.


    Hur utformar man dem isåfall?

    Nej, det har aldrig hänt mig personligen... Men precis som du också anar Patrik så har jag hört detta påstående många gånger från flera olika "SEO Gurus" som jag förutsätter vet mer om SEO än vad jag personligen vet... Det kan ju i och för sig vara dumt att "blint" lita på vad andra säger ibland... Jag menar, det är ju alltid bäst att också ha egna erfarenheter.

    Grattis till dig angående dina personliga erfarenheter omkring detta... Men, även om det aldrig har hänt dig själv personligen, så verkar det faktiskt som att det har hänt många andra.

    mvh,

    Henrik
    Senast redigerat av Sisu den 2009-01-04 klockan 17:30.

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Sisu
    Hej Patrik,

    Det är sant att det är två helt skilda saker, men även om trådens namn är "Referenser och Duplicate Content", så precis som Urban G också poängterar så kan man tolka LYX fråga på olika sätt när han säger:

    Ursprungligen postat av lyx
    Jag har hört att man kan bli straffad om man använder texter från andra sajter. Går det att skriva refereser så att texten blir godkänd? om den andra sajten tillåter såklart.


    Hur utformar man dem isåfall?

    Nej, det har aldrig hänt mig personligen... Men precis som du också anar Patrik så har jag hört detta påstående många gånger från flera olika "SEO Gurus" som jag förutsätter vet mer om SEO än vad jag personligen vet... Det kan ju i och för sig vara dumt att "blint" lita på vad andra säger ibland... Jag menar, det är ju alltid bäst att också ha egna erfarenheter.

    Grattis till dig angående dina personliga erfarenheter omkring detta... Men, även om det aldrig har hänt dig själv personligen, så verkar det faktiskt som att det har hänt många andra.

    mvh,

    Henrik
    Det har du rätt i, att man kan tolka lyx fråga på flera olika sätt. Men, faktum kvarstår. OM "duplicate content"-filtret existerar så spelar det ingen roll OM man har tillåtelse att publicera texten, oavsett hur många "referenser" man lägger till. Tror inte Google skulle kontrollera "alla nya sidor" som kommer ut, med "duplicate content" och "källhänvisningar".

    Visst kan det hända, men min erfarenhet är att det händer väldigt sällan. Är du rädd för "duplicate content", SPINN IT!

    Oavsett hur många "gurus" som säger en sak, gillar jag alltid att testa saker och ting, och utifrån det dra egna slutsatser ihop med vad andra säger. Allt beror sedan på HUR man använder informationen, och det går alltid att "komma runt" ett problem ... frågan är bara om det är värt tiden man behöver lägga ned ..

    En annan sak som är rätt intressant är att de "allra flesta" följer en "guru", speciellt sådana som syns, vilket gör att du ALDRIG kommer få bättre resultat än andra, för ni gör "samma saker".

    Think outside the box, think different than everybody and do the opposit

    /Patrik Berggren

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Straffade i Google nyligen?
    Av Anton Johansson i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 09:33