Resultat 1 till 6 av 6

Internationell ehandel

  1. #1
    SimonSays avatar
    SimonSay SimonSay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    20
    Hejsan!

    Fundering på internationell e-handel.
    Bygger en site på, låt säga svenska. Sedan på engelska, franska, spanska osv.

    Bör man skaffa ett domännamn till varje språk eller kan man framgångsrikt köra med ett domännamn på engelska? Hur bör man ha ändelsen? .com? .biz? eller .se i sverige, .uk i GB, osv?

    Tacksam för tankar och synpunkter!

    Vänligen,
    SimonSay

  2. #2
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av SimonSay
    Hejsan!

    Fundering på internationell e-handel.
    Bygger en site på, låt säga svenska. Sedan på engelska, franska, spanska osv.

    Bör man skaffa ett domännamn till varje språk eller kan man framgångsrikt köra med ett domännamn på engelska? Hur bör man ha ändelsen? .com? .biz? eller .se i sverige, .uk i GB, osv?

    Tacksam för tankar och synpunkter!

    Vänligen,
    SimonSay
    Det absolut bästa alternativet ur seo synpunkt (enligt mig) är att du köper domännamnen på respektive lands språk med ändelsen .com för USA, .se för Sverige, etc, och sedan skapar och optimerar sidorna på de olika språken, plus att du ser till att skaffa inlänkar till de olika sidorna från sidor på respektive lands språk. Det vill säga, en svensk sida ska helst ha inlänkar från andra svenska sidor, etc.

    Ett annat enklare tillvägagångssätt är det som du nämner att du väljer att ha ett enda domännamn på ett internationellt språk som engelska med ändelsen .com... Och sedan att besökarna kan välja språk när de anländer till sidan.

    mvh,

    Henrik
    Senast redigerat av Sisu den 2009-01-09 klockan 01:39.

  3. #3
    SimonSays avatar
    SimonSay SimonSay är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    20
    Tack!

    Mycket bra insikter. Det börjar klarna upp mer och mer för mig.

    Jag tror jag gör som så att jag börjar med engelsk.com. Sen går jag till specifikare svensk.se britt.uk und so wiether.

    Då blir det en ny sida för varje land, ny affär för varje land.. som man får dra in länkar från det specifika landet.

    Hur mycket kan man tänkas vinna på det i förhållande till det utökade jobbet med det (om det blir jobbigare)?

    Hade det varit bäst att lägga upp sidan på inhemska servrar i frankrike, britt, osv. eller är det överkurs?

    Ha en riktigt trevlig helg!

    SimonSay

  4. #4
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av SimonSay
    Tack!

    Mycket bra insikter. Det börjar klarna upp mer och mer för mig.

    Jag tror jag gör som så att jag börjar med engelsk.com. Sen går jag till specifikare svensk.se britt.uk und so wiether.

    Då blir det en ny sida för varje land, ny affär för varje land.. som man får dra in länkar från det specifika landet.

    Hur mycket kan man tänkas vinna på det i förhållande till det utökade jobbet med det (om det blir jobbigare)?

    Hade det varit bäst att lägga upp sidan på inhemska servrar i frankrike, britt, osv. eller är det överkurs?

    Ha en riktigt trevlig helg!

    SimonSay
    Som regel så brukar googles algoritm belöna sidor där domännamnet inkluderar nyckelordet (keywordrich) på rätt språk. En annan faktor är också att generellt så litar människor i Sverige mer på .se, och människor i
    Spanien .es, etc.

    Hur mycket du kan tänkas vinna (kontra tid och jobb) i förtroende hos besökarna på att i ett senare läge ha domänadresserna på respektive lands språk... Och också ur seo synpunkt att ditt viktigaste nyckelord är inkluderat är nog nästan omöjligt att svara på, men kanske att någon annan på forumet kan svara dig bättre på den frågan.

    Utändska servrar? Ja, en del experter som jag har pratat med säger att det kan vara en liten fördel, dvs att det kan gå lite snabbare för svenska besökare på en svensk server, etc, och personligen så tror jag att det ligger en liten sanning i det... Men jag tror inte det är något som du eller någon annan kommer egentligen märka så vida du inte har väldigt mycket trafik på dina hemsidor.

    Observera också att du löper en risk att fastna i googles duplicate content filter om du byter adress på sidorna senare. Anledningen till det är ju att du på en senare tidpunkt planerar att byta domänadresser, dvs först så är exempelvis adresserna yourbusiness.com/sweden, /france, etc... Och senare DittFöretag.se, etc.

    Det är även skilda meningar angående googles duplicate content filter, men det är många som har har råkat ut för det då googles algoritm kanske inte förstår att du i ett senare läge har tagit bort yourbusiness.com/sweden, och flyttat sidan till en annan adress som dittföretag.se.

    Så, det som kan hända är att algoritmen hittar 2 olika sidor med samma innehåll och då kommer som regel den sidan som du har tagit bort yourbusiness.com/sweden att få en högre rankning för samma nyckelord för det var ju den sidan som google indexerade först.

    Visst så skulle du i och för sig kunna ha kvar sidan yourbusiness.com/sweden på Internet också utan att du länkar till den från yourbusiness.com men i det läget så skulle jag i alla fall skriva om mycket av texterna (rewrite) på de nya sidorna (DittFöretag.se, etc), så att alla sidorna fortfarande är unika för googles algoritm.

    En annan sak du bör tänka på är att du bestämmer dig innan hur du ska gå tillväga så att du inte lägger ner en massa tid på att skaffa inlänkar, etc, till olika domänadresser som du ändå ska ändra på senare.


    /Henrik
    Senast redigerat av Sisu den 2009-01-11 klockan 00:59.

  5. #5
    altgards avatar
    altgard altgard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    104
    Nu vet jag inte vad du ska sälja och i vilken skala men tänk på att i vissa länder är man väldigt patriotiska. Vi svenskar t ex, vi skryter inte med att vi är patriotiska men ändå köper vi bara svenskt kött och svenska bilar och tror att allt svenskt innebär kvalité.

    Så det du gör på din/dina sidor ska inte enbart vara i SEO-syfte.
    Som Sisu skriver, en .se domän i sverige med korrekt skrivet språk gör så att man känner större förtroende för företaget. Har du dessutom en svensk adress och en svensk slogan är du hemma

    Och ja, jag anser att svenska sidor rankar betydligt bättre i sverige och italienska i italien. Detta av den simpla anledningen att Google försöker ge sökaren ett sånt personligt resultat som möjligt. Sen hur mycket vikt som ligger i själva domänändelsen vet jag inte eftersom det går att specificera land i webmaster-tools. Men jag kan tänka mig att det ligger en viss vikt i det då du ibland måste vara medborgare eller ha ett registerarat företag i respektive land för att kunna hyra ett domän. Har du ett .NO vet Google alltså att du har ett registrerat företag där.

    Sen finns det vissa domän som google bryr sig mindre om, eller till och med kan vara dåliga (?). Ett exempel är .EU som det talats mycket om då detta domän missbrukades en del när det släptes.

    EDIT: Fixat lite stav/grammatiska fel, var nog trött när jag skrev detta.
    Senast redigerat av altgard den 2009-01-13 klockan 08:42.

  6. #6
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Jo, det ligger mycket sanning i det altgard säger, och om målet är att tjäna så mycket pengar som möjligt från de här sidorna så gäller det att hitta en balans mellan seo, pålitlighet och användarvänlighet.
    Skapa Hemsida Snabbt! 590+ olika designer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 12:08
  2. Val av land för hosting av internationell sajt
    Av Mangee i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 17:57
  3. Internationell målgrupp, vilket land bör man "hosta" siten?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 23:12
  4. Internationell seo sökes
    Av Hjalmar i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 21:49