Resultat 1 till 26 av 26

Liten not skillnad Google

  1. #1
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Ha, märkte just att jag låg 6:a med mitt viktigaste sökord i MSN, i Google finns jag långt, långt bak (endast vissa kombinationer högt).
    Det är kul att jämföra konkurrenterna också. I viss grad ger MSN och G.. lika resultat. Men det finns en site som har väldigt bra positioner på många ord inom mitt område i Google som jag inte ens kan hitta i MSN:s resultat!
    Märkligt

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jo, de fungerar helt olika. I Google har domänens förtroende (trust) stor betydelse medans med MSN kan man vanligtvis optimera lättare för med titel/rubrik och inlänkar med rätt ankartext.

    MSN är ganska kass enligt min mening, hehe.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    MSN är kass egentligen, men ska inte underskattas som sökmotor som Relevansanalys påpekar i ett blogginlägg.

    Google har man ganska bra koll på hur man ska göra för att få högre rank, även om det är mycket svårare. Eftersom man inte använder MSN själv särskilt mycket har man inte samma koll på den.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag menade att MSNs algo är kass (enligt mitt tycke), klart man inte ska underskatta trafiken den kan ge
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Jag menade att MSNs algo är kass (enligt mitt tycke), klart man inte ska underskatta trafiken den kan ge
    Rekord i Indexerade sidor för spamsiten t1ps2see.com:

    Google : 2,190,000,000
    Yahoo : 9,230
    MSN : 110

  6. #6
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    Rekord i Indexerade sidor för spamsiten t1ps2see.com:

    Google : 2,190,000,000
    Yahoo : 9,230
    MSN : 110
    Vad är det som säger att MSN och Yahoo är bättre för att de indexerar mindre sidor? Visst, de hittade en svaghet i googles spamskydd. Men anledningen till att MSN och Yahoo klarade sig bättre kan ju lika väl vara för att de är sega på att indexera.


    Jag håller också delvis med om MSNs algo. Jag har själv placerat mig på första plats på ett gäng viktiga sökord på MSN. Medan google är mer väldigt tveksam på att släppa in mig. Jag brukar dock inte använda MSN så ofta så jag vet inte vem som levererar mest relevanta sidor. Men jag vill ju tro att mina sidor är relevanta för mina nyckelord

  7. #7
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av wiggin
    Men anledningen till att MSN och Yahoo klarade sig bättre kan ju lika väl vara för att de är sega på att indexera.
    Uhhu.. skulle inte tro det. I alla fall inte för nya siter som MSN normalt kan indexera på några timmar medans google kommer några dagar senare (eller veckor om man inte linkspammar några kataloger).

    Jag kan dock hålla med om att Googles algoritm en gång i tiden presterade väsentligt bättre än MSN&Yahoo. Nu är det Google som suger, och de suger fett as.

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Men jag vill ju tro att mina sidor är relevanta för mina nyckelord
    , men när till exempel MSN tror att min lilla undersida med några noveller ska ranka #4 av 43,9 miljoner på ordet short stories har det nog gått för långt
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-06-30 klockan 23:34.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    , men när till exempel MSN tror att min lilla undersida med några noveller ska ranka #4 av 43,9 miljarder på ordet short stories har det nog gått för långt
    Det är ju i alla fall en sida med korta historier. Är det inte sånt man söker efter

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jo, men att min är före till exempel wikipedia och andra tycker jag inte är befogat i detta fall. Men man skall väl inte klaga.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Jim, när man söker efter short stories så vill man ha en sida med "short stories". Ingen wikipedia länk som handlar om "Short story". Eller?

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Det är betydligt lättare att få upp en sida i Google eftersom man har koll på inlänkarna, pga PageRank-systemet.

    MSN och Yahoo ligger långt efter pga just PageRank...

  13. #13
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Det finns vissa bra grejer också med MSN's algo tycker jag, såsom:
    - MSN indexerar inte lika många (skräpsidor) som google. Sök på något ord, så får du kanske upp 100 miljoner träffar i google, men bara 5 miljoner i MSN. Mer är inte alltid "bättre".
    - MSN indexerar nya sidor snabbare. Det skönt emellanåt, men det kan ju också ge en del skräpsidor och blogspam högt i serpen.
    - Filnamnen har större betydelse, så skräpdomäner (som ofta är mindre seriösa och/eller satsar mindre på marknadsföring och sitt rykte) kommer inte så högt i serpen. Bra säger jag, dåligt tycker vissa.
    - Jag ligger 1:a och 2:a för ord som "VM", "fotbolls-VM" etc, lol..

    Rankar nog MSN som näst bästa sökmotorn, trots sina brister. Använder den själv en hel del, som alternativ till google, när jag söker efter saker!

  14. #14
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ojoj. Håller inte med dig Maccke. Enligt mina egna erfarenheter är MSN väldigt mycket segare på att indexera än både Google och Yahoo.

    Sedan tycker jag, utan tvekan, att Yahoo är bra mycket bättre än MSN på alla sätt och vis. Men men.

    Jim, så konstigt är det inte att du rankar så högt på ett sådana sökord. Din sida är ju helt klart ganska relevant och så som du jobbat med inlänkar till din sida vore det nästan konstigt om du inte rankade högt ...

  15. #15
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    MSN och Yahoo ligger långt efter pga just PageRank...
    Både MSN och Yahoo har liknande system som PageRank men det är inte lika utvecklat. På MSN har jag märkt att själva antalet inlänkar till en sida och till sidan som länkar är viktigt medan Google å andra sidan tittar mer på kvaliten med länkarna.

    Google lägger ganska enormt mycket vikt vid förtroende, ålder, trustrank osv, nästan för mycket tycker jag.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  16. #16
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja, men så har de ju de mest relevanta sökresultaten också...

  17. #17
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    - Filnamnen har större betydelse, så skräpdomäner (som ofta är mindre seriösa och/eller satsar mindre på marknadsföring och sitt rykte) kommer inte så högt i serpen. Bra säger jag, dåligt tycker vissa.
    Så du menar att optimerade domäner som görs av marknadsföringskunniga folk för marknadsföringsändamål är bättre än ärliga, rena, vanliga domäner som besökare gärna återkommer till

  18. #18
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Ojoj. Håller inte med dig Maccke. Enligt mina egna erfarenheter är MSN väldigt mycket segare på att indexera än både Google och Yahoo.
    Skitsnack! Enligt mina erfarenheter är det precis tvärtom, MSN är rappare både när det gäller att indexera och beräkna inkommande länkar. Google däremot är som en fluga i smöret.

  19. #19
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Både MSN och Yahoo har liknande system som PageRank men det är inte lika utvecklat. På MSN har jag märkt att själva antalet inlänkar till en sida och till sidan som länkar är viktigt medan Google å andra sidan tittar mer på kvaliten med länkarna.

    Google lägger ganska enormt mycket vikt vid förtroende, ålder, trustrank osv, nästan för mycket tycker jag.
    1. Du påstår att t1ps2see.com's länkar var av få högkvalitativa länkar?
    2. Varför svarade du inte på mitt förra inlägg?

  20. #20
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    Skitsnack! Enligt mina erfarenheter är det precis tvärtom, MSN är rappare både när det gäller att indexera och beräkna inkommande länkar. Google däremot är som en fluga i smöret.
    För mig har Google och Yahoo alltid varit snabbast. Ibland är Yahoo snabbast, ibland Google.

    Men MSN är alltid segast.

  21. #21
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    1. Du påstår att t1ps2see.com's länkar var av få högkvalitativa länkar?
    Nej, hehe. Jag pratade generellt. t1ps2see.com utnyttjade en "bugg" i Google angående subdomäner. Lägger du upp tusen länkar på en gång till en ny sida kommer det säkert gå bra i MSN men säkert inte med Google.

    2. Varför svarade du inte på mitt förra inlägg?
    Ok. Ja du har nog rätt där.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  22. #22
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Google lägger ganska enormt mycket vikt vid förtroende, ålder, trustrank osv, nästan för mycket tycker jag.
    Håller med dig till fullo där Jim.. MSN kör ju rena motsatsen där, hehe. Så något mellanting, där trusten i form av DMOZ listningar får mindre betydelse, vore mycket bättre från googles sida.

  23. #23
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    Så du menar att optimerade domäner som görs av marknadsföringskunniga folk för marknadsföringsändamål är bättre än ärliga, rena, vanliga domäner som besökare gärna återkommer till

    Jag uttryckte mig otydligt eller direkt felaktigt. Menade inte filnamn utan domännamn.

    Ett företag som kör en riktigt kort, gammal domän som t. ex FT.com (financial times), dem har ofta en seriös plan/strategi att gå på. Företag med fula .info domäner med tre olika ord, som skiljs med bindestreck, är kanske inte lika seriösa. Det finns en anledning, ja säkert flera, att MSN lägger en större vikt vid domännamn. Korta, enkla, relevanta & proffsiga domännamn kommer folk gärna tillbaka till och det är sådana jag menar bör få en viss fördel.

  24. #24
    Ai Xins avatar
    Ai Xin Ai Xin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Shanghai
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Kinaportalen
    Ha, märkte just att jag låg 6:a med mitt viktigaste sökord i MSN, i Google finns jag långt, långt bak (endast vissa kombinationer högt).
    Det är kul att jämföra konkurrenterna också. I viss grad ger MSN och G.. lika resultat. Men det finns en site som har väldigt bra positioner på många ord inom mitt område i Google som jag inte ens kan hitta i MSN:s resultat!
    Märkligt
    Jag vet, tycker att min sida chinastudies.se beter sig så. Mycket bra på Google, dåligt på msn och yahoo....

    Tack ni andra för de råd och kunskaper ni har om detta. Hjälper en hel del!

  25. #25
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Ja, din sida ligger mycket bra på vissa sökfraser i Google, lite för bra, men jag är inte långt efter ; ) Det verkar inte finnas någon sandlåda på de fraserna.

  26. #26
    Ai Xins avatar
    Ai Xin Ai Xin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Shanghai
    Inlägg
    3
    Nä, det verkar inte så. Jag har aldrig kännt av någon sandlåda utan kom högt upp nästan direkt efter indexeringen hos Google. Men ärligt talat är vårat område inte speciellt konkurrensutsatt. Vi får nog snart enkelt plats båda två på första sidan på sökresultaten på Google på det mesta som har med Kina att göra. Det jag tycker är lite konstigt är att www.freewebs.com/studeraikina vid sökningar på "studera i Kina" hela tiden kommer först då sidan innehåller förhållandevis lite information. På msn kommer denna sida en bra bit längre ner.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. Försöka ta över top-tio på google?
    Av john32 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 11:45
  4. Sitewide på en liten del av en site
    Av mcelwee i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 11:32
  5. Hur ofta går Google igenom min sida.
    Av David i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:48