Resultat 1 till 6 av 6

Är det värt med htaccess?

  1. #1
    Oggehs avatar
    Oggeh Oggeh är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    7
    Tjenare alla SEO gurus, min första tråd i forumet så ta det lugnt om jag är allt för rookie ^^

    Har under dagen jobbat (för första gången) med att konvertera alla länkar på sidan/blogg i .htaccess. Frågan är dock är det värt att börja använda htacces nu? Sidan är relativt nylanserad (1månad+) men den har fått pagerank (1-2) på vissa sidor/inlägg.

    adress exempel:
    nu: ?sida=blogg&lasid=44
    htaccess: blogg/44/vad-ar-html/ (här är en fördel med htacces)

    nu: ?sida=blogg&kat=Allmant&tag=Pagerank&sida=2
    htaccess: blogg/Allmant/tag/Pagerank/2/ (inte lika mycket fördel, eller?)

    Ja ni förstår nog hur det är uppbyggt, så vad tror ni? Kan jag göra nått för att behålla det pagerank jag fått på diverse sidor till nya adressen?

    /Oskar

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    För att behålla PR som du byggt upp måste den gamla urlen returnera en 301 redirect som pekar till den nya. Även detta kan du göra i .htaccess.

    Sedan om det är värt det, beror ju förstås på hur mycket du kan tjäna på att ranka bättre. Men förvänta dig inte några enorma rankingförbättringar av de förändringar som du exemplifierar med.

  3. #3
    Oggehs avatar
    Oggeh Oggeh är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    7
    Finns det något smart sätt att retunerna dom med 301 redirect? eller är det bara ett manuellt göra?

    Men om man inte tappar nått PR om kör 301 redirect känns det ju värt, sålänge det finns nått smart sätt, fast, är inte så många att göra om man måste göra det manuellt

    Edit:
    Kom och tänka på hur det skulle vara att ändra: /tag/Pagerank/ till: /tag:Pagerank/ eller liknande, är det att föredra eller är det helt åt fanders?
    Senast redigerat av Oggeh den 2009-01-08 klockan 21:19.

  4. #4
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Du får läsa på om .htaccess för det går att göra 301 med den.

    Du bör försöka få en så grund ny mappstruktur som möjligt i url-er, en massa slash/slash/slash gör bara att även nya sidorna ser oviktiga ut och ev SEO-resultat kanske uteblir.

    Men främst rekommenderar jag att du läser på mer.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    PR? Värt? PR är inte hela världen. Stirra dig inte blind på PR ... det var en gång i tiden mycket betydelsefullt, men inte idag. Det går att ranka bättre än "hög PR-siter", allt beror på så mycket mer.

    Så, frågan bör vara: "Är det värt att göra jobbet för trafiken du får?" ... får du tillbaka den tid du lägger ned i "pengar", för inget här i världen är gratis, inte ens sökmotortrafiken ... om du nu inte gillar att jobba gratis

    /Patrik Berggren

  6. #6
    Oggehs avatar
    Oggeh Oggeh är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    7
    Mastermind, Vet mycket väl att det går att göra 301 med .htaccess, men det jag undrade var om det fanns något smart sätt istället för att göra det manuellt.
    Min lösning vart att göra det i asp så jag kunde hämta direkt ur databasen och redirecta rätt så.

    Är det nån skillnad på att använda 301 med .htaccess eller i asp? Såhär:
    <%
    Response.Status="301 Moved Permanently"
    Response.AddHeader "Location","http://www.new-url.com/"
    %>

    Har ändrat i tag strukturen från /tag/blabla till /tag-blabla/ för att hålla det "grundare".

    Patrik, tar det som ett argument att jag ska börja använda .htaccess ^^

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. htaccess?
    Av EvaH i forum URL-omskrivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 20:14
  2. .eu , är det värt?
    Av Björn i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 01:08
  3. SEOMOZ är det värt pengarna?
    Av Retrospect i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 20:19
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 20:59
  5. Wordtracker tjänst värt?
    Av eidos- i forum Sökordsanalys
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 21:56