Resultat 1 till 6 av 6

Sökord i domänen

  1. #1
    the blackjackers avatar
    the blackjacker the blackjacker är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    19
    Om man vill lista främst för två ord. Och det finns några domänvarianter kvar hur skulle ni då göra?

    Är det bättre att välja något av orden typ: www.ord1.co.uk eller www.ord1.cc eller dylikt. eller hade ni testat www.ord1-ord2.se eller något i den stilen.

    vad är bättre att satsa på för ändelse när de traditionella, .com .se. nu är upptagna.. är .biz något att ha förutsatt att man vill lista bra på ordet på google.

  2. #2
    Kristofer Cs avatar
    Kristofer C Kristofer C är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    linköping
    Inlägg
    248
    köpa .se .com eller motsvarande.
    Annars kommer dittnamn.com eller dittnamn.se få mycket "gratistrafik" vilket är olyckligt om ni är i samma branch.

  3. #3
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av the blackjacker
    Om man vill lista främst för två ord. Och det finns några domänvarianter kvar hur skulle ni då göra?

    Är det bättre att välja något av orden typ: www.ord1.co.uk eller www.ord1.cc eller dylikt. eller hade ni testat www.ord1-ord2.se eller något i den stilen.

    vad är bättre att satsa på för ändelse när de traditionella, .com .se. nu är upptagna.. är .biz något att ha förutsatt att man vill lista bra på ordet på google.
    Jag, liksom många andra, brukar rangordna topdomäner för svenska sidor enligt:
    1. .se
    2. .nu
    3. .com
    4. .net

    Att ta .co.uk eller .cc känns kanske lite lockande när de är de enda som fortfarande är lediga, har själv hamnat i liknande situationer och köpt. Min gissning är att du är inne på loopia, men kollar du istället på nameisp så ser du att namnet du sökt är ledigt under minst 100 toppdomäner till, det kanske säger hur intressant .co.uk och .cc egentligen är (inte särskilt).

  4. #4
    the blackjackers avatar
    the blackjacker the blackjacker är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av oskarg
    Jag, liksom många andra, brukar rangordna topdomäner för svenska sidor enligt:
    1. .se
    2. .nu
    3. .com
    4. .net

    Att ta .co.uk eller .cc känns kanske lite lockande när de är de enda som fortfarande är lediga, har själv hamnat i liknande situationer och köpt. Min gissning är att du är inne på loopia, men kollar du istället på nameisp så ser du att namnet du sökt är ledigt under minst 100 toppdomäner till, det kanske säger hur intressant .co.uk och .cc egentligen är (inte särskilt).
    Jag tänkte mer ur googles perspektiv om jag kan få mitt populära huvudnyckelord precis rätt i domännamnet brukar ju det vara väldigt kraftfullt.
    co.uk är ju ändå en relativt känd domänvariant. Jag tänkte mig att om man har någon riktig skräpvariant kanske inte google tar särskilt stor hänsyn till att nyckelordet ligger i domänen, men co.uk är väl ändå en ganska känd variant även om det inte är jätterelevant till just sverige.

  5. #5
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Det är även min erfarenhet att det är bra att ha sökordet i domänen, men det finns olika åsikter där också

    För ett svenskt ord så är inte .co.uk bättre än .pl eller .tk. Jag är inte ens säker på att en .se egentligen är bättre ur ett sökmotorperspektiv, ur ranking synpunkt så tror jag inte att toppdomänen har så stort inflytande. Däremot är det mycket snyggare, lättare att komma ihåg och jag kan tänka mig att svenskar mycket hellre klickar på välkända toppdomäner som .se, .nu, .com och .net.

    Lycka till!

  6. #6
    Kaaris avatar
    Kaari Kaari är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    5
    Jag tycker inte att ett bindestreck mellan två ord gör så mycket heller. Det är först när man börjar få två tre eller fyra bindestreck som det stör google. Alltså jag hade valt ord-1.se eller ord-1.com snarare än ord1.co.uk om du förstår vad jag menar...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google har bestraffat mitt viktigaste sökord
    Av AndersB i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 11:42
  2. plats 2 utan att ens använda sökordet på domänen
    Av John Ivarsson i forum Sökordsanalys
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 09:27
  3. Domänen ekologiska.se till salu
    Av Rocky i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 12:07
  4. Hur svåra är engelska sökord?
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 13:23
  5. Lite sökord som folk faktiskt söker på
    Av vajpero i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 00:05