Resultat 1 till 9 av 9

snapbackad domän vad händer nu

  1. #1
    the blackjackers avatar
    the blackjacker the blackjacker är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    19
    Snapbackade en domän nyligen (.se) som enligt snapback.se hade PR 5, och enligt archive.org varit igång sedan -98.

    Nu är PR unranked och i whoisen står det att den reggades samtidigt som jag återregistrerade den. Frågan är alltså hur google ser på det hela. Kommer google se domänen som att den är från 98 och ge bättre trust, efter att man kommit igång nu ordentligt.

    och är det rimligt att förvänta sig att pageranken efter att man startat en blogg inom ett tag kommer att gå tillbaka till vad den låg på innan (5)

  2. #2
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    När man köper domännamn för sin pagerank ska man vara noga med att det verkligen är "riktig pagerank". För det första, har domänen rimligt mycket länkar eller bra länkar för att kunna vara den pagerank som den sägs vara? Många namn som man ser på t.ex. snapback.se har varit pekade (301) på en annan sida med hög pagerank, den återspeglas på domännamnet som pekar men försvinner så fort 301an försvinner. Dock så står det kvar i Google Toolbar till nästa update.

    Är det däremot "riktig pagerank" så bygger den på tidigare inlänkar, finns inlänkarna kvar kommer förmodligen pageranken komma tillbaka om det finns innehåll på sidan, det är i alla fall min erfaenhet. Åldern tror jag nollställs när namnet droppas och nyregistreras.

  3. #3
    the blackjackers avatar
    the blackjacker the blackjacker är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av oskarg
    När man köper domännamn för sin pagerank ska man vara noga med att det verkligen är "riktig pagerank". För det första, har domänen rimligt mycket länkar eller bra länkar för att kunna vara den pagerank som den sägs vara? Många namn som man ser på t.ex. snapback.se har varit pekade (301) på en annan sida med hög pagerank, den återspeglas på domännamnet som pekar men försvinner så fort 301an försvinner. Dock så står det kvar i Google Toolbar till nästa update.

    Är det däremot "riktig pagerank" så bygger den på tidigare inlänkar, finns inlänkarna kvar kommer förmodligen pageranken komma tillbaka om det finns innehåll på sidan, det är i alla fall min erfaenhet. Åldern tror jag nollställs när namnet droppas och nyregistreras.
    Intressant. Och länkarna syns via yahoo? Eller går de att se för domännamn som inte är aktiva? Snapback.se visar iofs antal länkar men då vet man inte vad det är för länkar.

    Trist med åldern, men vi hade det uppe förut angående .se domäner åtminstone tidigare nollställdes de väl inte? Men nu står det ju i whoisen att den är nyregistrerad så då borde väl t.om. google förstå det eller?

  4. #4
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av the blackjacker
    Intressant. Och länkarna syns via yahoo? Eller går de att se för domännamn som inte är aktiva? Snapback.se visar iofs antal länkar men då vet man inte vad det är för länkar.

    Trist med åldern, men vi hade det uppe förut angående .se domäner åtminstone tidigare nollställdes de väl inte? Men nu står det ju i whoisen att den är nyregistrerad så då borde väl t.om. google förstå det eller?
    Precis. Jag har sökt på domäner som inte är aktiva via Yahoo och det har fungerat bra. Tänk på att utesluta länkar som kommer från den egna domänen. Min gissning är att även snapback.se använder sig av yahoo, siffrorna brukar stämma överens ganska bra.

    Åldern var en gissning, om .se inte nollställdes tidigare så gör de kanske inte nu heller

  5. #5
    Zens avatar
    Zen Zen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    5
    Tyvärr nollställer IIS datumet när domänen skapades även vid överlåtelser. Vid snap så deletas domänen innan den "nyreggas" så där är det ju mer logiskt. Just ålder på domäner värderas ju ganska högt när det gäller gTLD:s. Så det är synd att detta görs även vid ägarbyten med .se. Kanske detta förändras efter övergången till den nya affärsmodellen (Registry-Registrar).

  6. #6
    elofssons avatar
    elofsson elofsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    76
    Men är det bekräftat att det är "Whois-åldern" som är avgörande då och inte då Google hade domänen indexerad för första gången?

  7. #7
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av elofsson
    Men är det bekräftat att det är "Whois-åldern" som är avgörande då och inte då Google hade domänen indexerad för första gången?

    Min erfarenhet är att domänen ofta hamnar i någon typ av karantän. Skulle gissa på ca 6 månader. Endast tidigare inlänkar och ”folkrykte”är det som ger något på snappade domäner. Åldern verkar ha väldigt lite värde. Kan ha fel om detta, har endast testat på 4-5 snappade domäner.

  8. #8
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Google ser inte att domänen är snapbackad.

  9. #9
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av elofsson
    Men är det bekräftat att det är "Whois-åldern" som är avgörande då och inte då Google hade domänen indexerad för första gången?
    Jag kan, i egenskap av normalbegåvad, bekräfta att det inte är whois-åldern som spelar roll i alla fall.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-27, 00:15
  2. Alexa Top 1 Million domän listan, .Me, .Asia, .Mobi
    Av domainfuture i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 18:06
  3. Redirect av en domän
    Av lightgate i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 22:45
  4. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19