Resultat 1 till 3 av 3

Hjälp med interna meny-länkar

  1. #1
    Guitarkalles avatar
    Guitarkalle Guitarkalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Hej,

    jag har en auktion-sida. Det är ett antal auktioner varje år, som har ett visst datum. Aktuell auktion är alltså den auktion som är närmast i tiden så att säga. Varje auktion har ett antal olika kategorier.

    Min navigeringsmeny som finns på alla sidor är dessa kategorier till aktuell auktion. Så url:en är ungefär : /auction.html?auctionid=12&categoryid=2

    Problemet är att dessa länkar inte är statiska, eftersom auctionid ändras hela tiden. Känns ju bättre att ha en statisk länk som alltid tar en till närmsta auktionen, så alla länkar pekar till den, samlad länk-kraft liksom.

    Så jag tänkte att /auction.html?categoryid=2 skulle ta en till närmsta auktionen. Men då kommer det alltid finnas en dublett (där auctionid-parametern är satt alltså). Dessa länkar utan auctionid-parametern skulle då vara min site-wide navigeringsmeny. Istället för som nu att den byter ut parametern hela tiden (meny-länkarna alltså ändrar sig)

    Tror ni detta kan vara ett problem? Att det alltid finns en dublett? (Fast innehållet ändras såklart)

    Hoppas ni fattar vad jag menar, svårt att förklara

  2. #2
    Poppe76s avatar
    Poppe76 Poppe76 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Utanför Lund
    Inlägg
    12
    Kan inte tänka mig att det ska vara något problem.
    Som jag förstår det kommer du ju ha en aktuellt sida, som i princip blir som en nyhetssida, med innehåll som ändras efter varje auktion.
    Det som kan bita en i baken är väl mest om man har permanent 'dual content'.
    Du kan ju också välja att bara presentera en del av auktionsinformationen på aktuelltsidan, tex en beskrivning, kanske tom en mer kortfattad beskrivning, av auktionens innehåll utan att för den delens skull gå in detaljerat på de olika kategorierna.

    Hade jag varit som du dock så hade jag försökt fixa till en url-rewrite dock, så att aktuellt sidan alltid hade haft en url i stil med /aktuell-auktion eller med andra lämpliga keywords för att passa med innehållet.
    För att få ännu mer länk-kraft.
    Givetvis även url-rewrite till övriga sidor på sajten, tex /cyklar/mountainbikes för en auktion om cyklar...
    Men det är ju bara ett litet tips

  3. #3
    Guitarkalles avatar
    Guitarkalle Guitarkalle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    9
    Hej!

    Nä, det här blir nog en helt identiskt sida! Ska försöka förklara bättre:

    /aktuell-auktion finns i navigeringsmenyn till alla kategorier. Idag skulle det ta mig till sidan med varor från auktion 45 t.ex. Om 3 veckor kan det ta mig till auktion 46.

    Samtidigt finns det en sida "alla auktioner", som går till /auktion-{auktionid}

    /auktion-45 skulle alltså vara exakt likadan som /aktuell-auktion och om 3 veckor så är det /auktion-46 som är likadan som /aktuell-auktion.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  2. Funkar relaterade interna länkar?
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 16:48
  3. Länkbyten: Tips och information från hans99
    Av Jim Westergren i forum Länkbyten
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 02:49
  4. Title på interna länkar?
    Av goo i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 18:36
  5. Interna länkar och PR kanalisering?
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 17:35