Resultat 1 till 10 av 10

IDN... Ständigt grubblande...

  1. #1
    Jimbobos avatar
    Jimbobo Jimbobo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    2
    Jag känner mig förbryllad.... jag märker att google och yahoo ser annorlunda på det här med IDN domäner och alternativ till dessa,,,

    EX. Domän.se och Domaen.se gillar yahoo men inte doman.se
    i goolge funkar domän.se och doman.se men inte domaen.se

    Är det smart drag att regga samtliga tre av dessa domäner för att det skulle funka både i google och yahoo ?

  2. #2
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Visserligen är jag en förespråkare för IDN-domäner, och dissar aa, ae, oe hårt. Så det finns nog flera som inte skulle hålla med mig.

    Till att börja med hade hållt mig till att registrera domän.se och doman.se. Sen hade jag kört domän.se som huvuddomän, kört en 301 från doman.se till domän.se och om du är i behov av mail, lagt adresserna på doman.se (ex. [email protected]) då IDN inte fungerar så bra med mail. Detta förutsatt att ditt sökord finns med i domän.se och innehåller å, ä eller ö.

  3. #3
    Jimbobos avatar
    Jimbobo Jimbobo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    2
    Ok tack. Känner du till det här med länkregister om man skall länka till huvuddomänen med punnycode eller normal ?

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    IDN är väl snyggt, men ur SEO-synpunkt spelar det inte så stor roll egentligen.

  5. #5
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Jimbobo
    Ok tack. Känner du till det här med länkregister om man skall länka till huvuddomänen med punnycode eller normal ?
    Om du väljer att använda din IDN som huvuddomän så ska du länka dit. Lägg in domänen som den faktiskt ser ut, alltså xn--domn-noa.se för domän.se.

    Webguide, ja är inte helt säker på det. Google visar ju att den förstår att det står något med åäö i domänen genom att göra det fetstilt i serpen om det matchar sökning. Något den inte gör om man använt aao. Men som sagt, det är bara en teori jag har och inget jag kan styrka.

    Däremot så tror jag definitivt att det kan påverka din CTR, just i och med att det blir fetstilt.

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Oskarg - Jo CTR:en är en sak som gör det viktigt att ha sökordet i urlen.

  7. #7
    Fredlunds avatar
    Fredlund Fredlund är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Jimbobo
    Jag känner mig förbryllad.... jag märker att google och yahoo ser annorlunda på det här med IDN domäner och alternativ till dessa,,,

    EX. Domän.se och Domaen.se gillar yahoo men inte doman.se
    i goolge funkar domän.se och doman.se men inte domaen.se

    Är det smart drag att regga samtliga tre av dessa domäner för att det skulle funka både i google och yahoo ?

    Hej,

    I googles fall så har det inget med IDN att göra utan din stavning på domänen.
    Jag har forskat mycket i detta och kommit fram till att det inte längre är aktuellt att stava ä med ae. utan man skall istället skriva bara a istället för ae.

    dvs doman.se är bättre än domaen.se

    testa själv att sök på google efter doman, då blir ordet domän relaterat ( markerat i blått bold ). söker man efter domaen kommer inte ordet domän upp alls.

    Mvh
    Kalle

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    IDN är ett jävla bök.

    Jag rekommenderar ingen, någonsin att försöka _använda_ en IDN-domän. Särskilt inte med Wordpress (funkar inte utan x-varianten), Google Analytics (ogiltig URL), Google Maps och en massa andra tjänster som man idag har vant sig vid att kunna använda.

    Vad Yahoo tänker spelar faktiskt ingen som helst roll i sammanhanget.
    Kör med loksoppa istället för löksoppa och akerbrasa istället för åkerbrasa helt enkelt.

  9. #9
    oskargs avatar
    oskarg oskarg är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    IDN är ett jävla bök.

    Jag rekommenderar ingen, någonsin att försöka _använda_ en IDN-domän. Särskilt inte med Wordpress (funkar inte utan x-varianten), Google Analytics (ogiltig URL), Google Maps och en massa andra tjänster som man idag har vant sig vid att kunna använda.

    Vad Yahoo tänker spelar faktiskt ingen som helst roll i sammanhanget.
    Kör med loksoppa istället för löksoppa och akerbrasa istället för åkerbrasa helt enkelt.
    Det låter visserligen inte så kul, men hur bär du dig åt då? Jag använder flera IDN-domäner tillsammans med WordPress, Analytics och div. affiliateprogram.

    Det som spelar roll är att IDN domäner blir fetstilta i sökresultatet och på så sätt ökar CTRen (i alla fall teoretiskt sätt ).

  10. #10
    heads avatar
    head head är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    IDN är ett jävla bök.

    Jag rekommenderar ingen, någonsin att försöka _använda_ en IDN-domän. Särskilt inte med Wordpress (funkar inte utan x-varianten), Google Analytics (ogiltig URL), Google Maps och en massa andra tjänster som man idag har vant sig vid att kunna använda.

    Vad Yahoo tänker spelar faktiskt ingen som helst roll i sammanhanget.
    Kör med loksoppa istället för löksoppa och akerbrasa istället för åkerbrasa helt enkelt.

    Tror nog att det kan vara handhavandefel med ivf analytics. Använder idn domäner och det funkar alldeles perfekt för mig. Bara att skiva in xn--blabla.se
    Min Länkkatalog och min spelportal: Gratis spel

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Eftersom jag ständigt jagar PR:)
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 17:30