Resultat 1 till 8 av 8

Smalt / brett ämne på en sajt - påverkan på AdSense och Google

  1. #1
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Hej.

    Jag har lite funderingar över hur AdSense och Google påverkas om en sajt är väldigt bred, dvs innehåller sidor om en massa helt skilda ämnen, gentemot om sidan är smal och bara innehåller sidor om ett ämne.

    Exempel:
    Sajt A har tio sidor om Kanarieöarna. Sajt B innehåller 1 sida om Kanarieöarna och sen 9 sidor om helt andra ämnen.

    Frågor:

    Styrs AdSense enbart av innehållet på den sida som annonsen är placerad på? Kan jag vänta mig lika relevanta annonser på Kanarieöarnasidan på sajt B som på sajt A?

    Får en sajt högre trust av Google om innehållet är "smalt"?

    Hoppas ni förstår vad jag menar..

  2. #2
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    "Styrs AdSense enbart av innehållet på den sida som annonsen är placerad på? "

    JA. Det är mycket tydligt så.

    "Får en sajt högre trust av Google om innehållet är "smalt"?"

    VAd menar du egentligen med smalt? Jag menar, vad som är det beror ju på smalheten hos andra siter. Finns det endast 1 site om k-öarna, ja då är den smal. I relation till alla andra siter om resor eller om öar. Finns det 100 andra siter som handlar om "fåglar på k-öarna", "turister på k-öarna" osv, ja då är din site inte så smal.

    Frågan är nog också vad du menar med "Trust". Det måste väl sättas i relation till sök-ordet. Söker någon på k-öarna, då kanske din site som handlar om det i allmänhet kommer högt (det är ju min förhoppning...). Men om man söker på "fåglar på k-öarna" så finns det kanske bättre siter i just det ämnet. Men det där är verkligen komplext... Finns många siter med dåligt/smalt innehåll som kommer högt på breda sök-ord. Svårt att säga varför ibland. Men proffsen kanske har svar på tal...

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Finns delade meningar om detta.

    Teorierna menar att man ska ha ett ämne per sajt och ha det genomgående på sajten.

    Jag har fortfarande inte sett bevis på att teorin stämmer i praktiken - rent algo-mässigt. Titta på olika bloggar, wikipedia etc. etc.

    Sedan har vi ju aspekten med besökare, det är kanske lättare att få inlänkar/besökare till en sajt som är genomgående till ett visst ämne.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Det är inte helt klart vad du svarar på Jim...

    Men jag svarar ändå...

    Vidare är ju fortfarande frågan vad ett (1) ämne är. Jag vill hävda att det är relativt, dvs det står i relation till andra ämnen. Du kan ha tio sidor på en site om k-öarna där en handlar om hoteln, en om naturen, en om kvinnorna, osv.
    Men du kan också ha en site som handlar om öar varav en sida handlar om just k-öarna.
    Vilken kommer komma högst (ceteris paribus) om man söker på "hotell"?
    Vilken kommer komma högst (ceteris paribus) om man söker på "k-öarna"?
    Vilken kommer komma högst (ceteris paribus) om man söker på "k-öarna hotell"?

    Det beror naturligtvis också hur många andra och sidor det finns som matchar respektive sökord och hur bra (här = textinnehåll på sidan) dessa är.

    Men låt säga att du har en site med 10 sidor med 10 rader om k-öarna på varje. Och så har du en site med 1 sida med 100 rader om k-öarna (exakt samma som den förra fast på en sida).
    Vilken kommer högst på "k-öarna"?

    Låt säga att en sida på den första siten och ett stycke på den andra handlar om hotell om k-öarna - vilken kommer att komma högst på "hotell k-öarna?

    Låt slutligen säga att du har en site med 10 sidor á vardera 100 rader om öar varav en handlar om hotell på k-öarna. Hur kommer den att placera sig på "k-öarna" respektive "hotell k-öarna"??

    Och låt oss för skoj skull säga att det inte finns några andra siter eller sidor på hela nätet om hotell respektive k-öarna (var för sig respektive enskilt).

    Hmm, jag märker att ja inte har några svar på detta... Men jag tycker frågorna är relevanta.

  5. #5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Teorierna menar att man ska ha ett ämne per sajt och ha det genomgående på sajten.
    Ja fast detta stämmer garanterat inte... jag vet att det finns dom som förespråkar detta men som du säger kolla på Dmoz o Wiki mm.
    Skulle vara en riktigt fet miss av Google om dom motarbetar sidor med brett utbud...

    Sen är det också tur att Google inte favoriserar sidor med "smala ämnen" förstå att subdomain spammet skulle öka typ 800% garanterat eftersom folk då är tvungna att lägga minsta skillnad i innehåll på olika domäner subdomäner mm. min "svenne blogg" tex hade legat utspridd på typ 15 domäner isåfall... Så Google skulle ju bara sänka sig själva med ett sånt beslut....
    Jobbar på Bråth.se - Min blogg

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det är inte helt klart vad du svarar på Jim...
    Det jag menar är att det finns delade meningar om detta, alltså olika teorier och åsikter. Ingen vet.

    Vissa hävdar att man gynnas av att ha ett genomgående tema på en sajt - medan jag inte tyckt att det stämmer i verkligheten.

    Mer kan jag inte svara angående detta eftersom jag inte vet. Det är bara teorier och nästan alla har olika versioner.

    EDIT: Du svarade före mig Mackan, håller som sagt med.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Först: DMOZ och Wiki är ju undantag, eftersom de är så stora och innehållsrika, säkert också mycket inlänkar osv
    Till dem kan man ju också räkna DN och liknande, som kan hamna skitbra på en liten artikel.
    Men det finns ju också massor av småsiter på nätet som hamnar högt på breda ord faktiskt.

    Men, ni har rätt, det tycks ju nästan omöjligt att veta - tror ni ens killarna på Google själva har riktig koll? Det borde ju finnas väldit många variabler inom deras system, vilka skapar oändligt komplexa relationer, mellan oändligt många siter...

    Hur "räknar" Google t ex när man skriver in 2 ord som inte är familjär, t ex "resa" och "k-öarna". Det ena väldigt brett och konurrensutsatt. Det andra betydligt smalare.
    Provade själv.
    Högst kommer k-öarna.nu (jag tror förresten den är till salu, eller har nån köpt den redan?), eller snarare en undersida om just resor. Och den sida har inte mycket innehåll!! Därefter resesiter och Aftonbladet! (undersidor om k-öarna) Men sidorna innehåller iaf båda orden.
    Om man däremot söker på bara "k-öarna" får man mest siter om det, inte så många resesiter.

    Det tycker jag är intressant (vi har väl sett det hur många som helst, eller hur), men jag vet inte riktigt vilka slutsatser man kan dra.
    Visste nu förresten att om man söker på "resa" (och det torde vara ett av de mest konkurrensutsatta orden på svenska Google), så kommer den här sidan välditg högt: http://runeberg.org/nilsholg/

  8. #8
    herrbruns avatar
    herrbrun herrbrun är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    36
    Citat Ursprungligen postat av Niklas
    Styrs AdSense enbart av innehållet på den sida som annonsen är placerad på?
    Fram tills att media boten indexerar dig så har du större sannolikhet att rotera annonser relevanta till sidor där du redan visar adsense.
    Det stämmer alltså inte att google ser sidor som helt enskilda.

    Vi var några som lekte med detta med mycket tydliga resultat.
    Det såg även ut som att detta inte hände med värdefulla sökord. Det går alltså inte vidare bra att utnyttja detta för att rotera high EPC annonser på hög trafik sidor.


    Hurvida man skall snåra sitt ämne för att förbättra ranken kan ju diskuteras. Best practice, som jag ser det, är att gruppera ämnesområdet genom att ha olika menyer/footer länkar samt lägga in allt inom samma ämne i en mapp. Då får du fler interna länkar mellan sidor inom samma ämne samt ger sökmotorerna en logisk gruppering.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)