Resultat 1 till 5 av 5

Marknadsföring via e-post, brev eller telefon

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tänkte med anledning av den här tråden och bl.a. NBTs svar väcka frågan om e-post som metod vid marknadsföring, eller andra metoder.
    Att det går bra att skicka massmail till företag är nog ingen nyhet, utan det är till privatpersoner som det inte är ok att göra så.

    Om vi delar in mailen och för den delen breven i tre grupper.
    1) Rena spammailen, de där med opersonliga ämnesrader.
    2) De som är personligt adresserad/företagsnamnet eller ditt eget men texten för övrigt ser ut att vara massproducerad.
    3) De som är personligt adresserade och där texten också är skriven direkt för dig och ditt företag. Går förvisso att massproducera den varianten också men lite svårare att göra om ens företags verksamhet nämns i texten.

    Att nr 1 går bort för de flesta av oss är nog klart. Själv sållar jag bort nr 2 också, men kan kanske reflektera över nr 3.

    Pratade för ett tag sedan med en person som bl.a. sköter inköpen på ett halvstort företag. Där går alla tre varianterna bort, dessutom åker all direktreklam, alla personligt adresserade brev av reklamkaraktär rakt ned i papperskorgen. Det enda som fungerar där är ett personligt telefonsamtal för att överhuvudtaget komma på fråga för ett vidare samtal.

    För egen del föredrar jag att ta kontakt med alla mina blivande kunder via telefon, även de som skickar in en offertförfrågan via mail och förväntar sig svar samma väg.
    Det kan förvisso ha lite med att göra med min tidigare bakgrund som säljare.

    Så vilken metod är bäst att marknadsföra sig på?

  2. #2
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Håller med Urban att telefonen är det bästa att marknadsföra sig på.
    Gjorde ett test med att skicka ut 50 brev med posten (lättläst brev)
    Inte ett svar kom in fast det var ett bra erbjudande.

  3. #3
    Freds avatar
    Fred Fred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Oxford, UK
    Inlägg
    63
    All oönskad email ar SPAM, spelar ingen roll om jag har ditt namn tele numer och foretag med ett relevant ererbjudande, har du inte skrivit upp dig for ett reklam utskick eller mina nyhetsbrev sa ska du inte heller fa nagra. A andra sidan att fa folk att ge ut sin email for relevan marknadforing kan vara valdigt effecitvt, tycker dock att dom flest foretagen skjuter sig lite i foten da dom begar alldelles for mycket till att borja med.

  4. #4
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Jag håller med Urban att ta första kontakten via telefon är det bästa. Sen utgår man från det.

    På mitt jobb kombinerar vi post och telefon.
    Våra säljare besökare relevanta kunder inom området. Sen skickas relevant information till kunder som tackat ja och nya.

    Detta funka oss bra.

    Men en grej jag tror mycket på om vi skall se på annat markandsföring. Mässor, fackmässor, tidningar. Anpassade inom det området ni söker etc.

    Så jag skulle vilja säga en kombination av allt är bra. Men måste anpassas till kund och kundbehov.
    Senast redigerat av Obbe den 2009-01-24 klockan 15:37. Anledning: ändrade om lite

  5. #5
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Visst kan man få resultat när man skickar ut ett massmail men för mig så går alla tre alternativen bort. Först och främst så vill jag att människor ska begära mer information innan jag sänder ut ett mail till dem, dvs att de exempelvis fyller ut ett formulär online. Som regel så har du ju alltid ett bättre utgångsläge om människor "jagar" dig än tvärtom, dvs att du jagar dem.

    I det här läget kan det vara väldigt effektivt och man kan också spara mycket tid om man redan har satt upp en epost serie med några väl skrivda autoresponder epost meddelanden som följer upp helt automatiskt.

    Telefonen kan vara ett väldigt effektivt verktyg, men då beror det väldigt mycket på hur pass bra du är på att sälja in dig själv och dina tjänster, så det kan vara väldigt effektivt för en del personer, men inte för andra.
    Senast redigerat av Sisu den 2009-01-24 klockan 21:55.
    Skapa Hemsida Snabbt! 590+ olika designer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google TBPR export
    Av monkey business i forum PageRank
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 10:35
  2. Sälj tips och taktik
    Av Gabriel K i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 17:19
  3. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21