Resultat 1 till 5 av 5

IIS på XP Home?

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Hur fixar man stöd för IIS (ASP, databaser etc) på XP Home?

    Har köpt ny bärbar (Acer aspire) och det fanns bara Home. Finns en XP Pro uppgradering som funkar för XP Home. Den är dock främst riktad mot användare av Win 98 etc. Priset är därför knappt lägre än fullversion.

    Inte särskilt sugen på att lägga ner 2800 för en enda efterfrågad funktion. 3 licenser på 2 datorer. No thanks!


    Tips?

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ska överhuvudtaget INTE genomföras. Ditt operativ blir då väldigt, väldigt instabilt.

    Vill du ha IIS unser XP blir det till att inhandla XP Pro.

    cya,
    /PatrikB

  3. #3
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Inte särskilt sugen på att lägga ner 2800 för en enda efterfrågad funktion. 3 licenser på 2 datorer. No thanks!
    Hur får du det till 2800?

    Windows xp pro sp2 kostar inte mer än 1595 kr inkl. moms (från komplett t.ex). För du behöver väl inte ha webbserver på alla datorer?

  4. #4
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Det viktigaste: Det finns inget som klår att jobba utomhus i midnattsolen!! Därav behovet att ha testmiljö när man knackar webshoppar etc.


    Jag vill helst ha uppgradering för att inte få problem med drivrutiner och alla program som finns förinstallerade.

    Länken till Komplett leder till en OEM-version. Dessa får man väl köpa när man köper ny dator? Laptopen är köpt i en fysisk butik. De har dock samma pris, lägligt nog.

  5. #5
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Man får köpa OEM-versioner lösa och behöver inte köpa dem till en ny dator (eller någon hårdvara alls för den delen). Skillnaden är att man inte får med manual eller någon support från microsoft.

    Det finns ju dock ett krav att man endast får installera det på en ny dator. Men hur de skulle kunna kontrollera att det efterföljs till 100% förstår jag inte

    Ett annat alternativ kanske kan vara att installera PWS i så fall. Dvs microsoft "personliga" webbserver (som kom till win 98 om jag inte minns fel?). Jag tror man kan installera det på xp home. Och det bör nog gå att ladda ner gratis från microsofts hemsida. Om det är traditionell ASP du sysslar med så borde det gå bra. Hur det är med ASP.NET lämnar jag dock osagt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)