Resultat 1 till 16 av 16

Dedikerad hosting vs Webbhotell

  1. #1
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jag är en ivrig förespråkare för egen hosting och undrar lite hur ni tror att det påverkar länkning.

    Många här verkar köra på att de sprider sina siter mellan många webbhotell för att uppnå så många unika domän/ip som möjligt. Själv har jag bara siter på 2 olika c-nät just nu (10 olika ipn).

    Hur mycket vet vi egentligen om hur detta påverkar? Finns det några tydliga indikationer? Jag kan inte säga att jag har märkt några negativa effekter av det, jag kan utan större problem boosta siter på samma ip från mina befintliga siter.

    Något jag kan tycka mig ha sett är att man når en viss cap när man har många domäner, dvs det blir svårare att optimera när man kommer upp i 40-50 stycken.

    Åsikter, synpunkter?

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Bump
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Vi diskuterade detta för en tid sedan i den här tråden, och sedan dess har väl Jim fixat sig dedikerad hosting med ett gäng olika IP-adresser. I samma tråd påpekade jag (med referens till Hilltop-dokumenten) att det knappast kan vara nedgraderande att ha sajter på samma IP-nummer, utan att det istället kan vara så att det är svårare att skicka trust inom sajter med samma ägandeskap och IP-nummer.

    Nu tror jag visserligen att länkklustren är mer relevanta än IP-numren. Men om jag vore Google, och kunde mappa länkkluster, så nog skulle jag även passa på att kolla reverse-dns på sajterna i klustret.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Om jag ska vara ärlig har jag inte sett någon skillnad förutom att i vissa tillfällen i backlink search eller vanlig sökning så ibland har jag sett att de som ligger på samma IP kommer efter varandra i sökresultaten.

    Men eftersom jag satsar på det här med länkar är det viktigt jag står på den säkra sidan och gör rätt enligt "boken".
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Om man tänker sig att man blandar sina egna inlänkar med lv, rl länkar samt kataloger, ja då kommer det plötsligt att se bra ut. Jag har många sajter på samma host, precis som jim säger, inga problem.

    Lite överskattat det här med olika ip, helt klart, jag får länkbyten som vill ha två inlänkar på olika ip ibland...
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det borde inte vara till något negativt, om inte alla inlänkar kommer från samma c-nät .... det är väl mest kanske det som "sticker google" i ögonen :-P

    Över tiden borde det inte vara avgörande då risken ändå är väldigt stor att man kan få inlänkar från samma c-nät oavsett om man har en dedicerad server eller kör shared hosting, och speciellt om det är ett större webbhotell som dessutom är "relativt populärt" ... då borde det "statistiskt sett" komma ett par inlänkar från samma c-nät

    cya,
    /PatrikB

  7. #7
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Tänk er alla webbbutikstjänster som lägger upp hundratals webbutiker på samma server och länkar tillbaka till sig själv, som t.ex starweb.

    Har de några problem? Nej.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Pratar inte så mycket problem som potentiella fördelar med att inte ha alla sina på ett par ipn.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  9. #9
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Pratar inte så mycket problem som potentiella fördelar med att inte ha alla sina på ett par ipn.
    Just! Huvudet på spiken. Att ligga med många sajter på samma server är inte nedgraderande, men man kan vinna mycket på att dela upp dem.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    vad är det man då vinner?

    cya,
    /PatrikB

  11. #11
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    vad är det man då vinner?
    Möjligheten att få till auktoritetssidor inom olika områden.
    Ta en ny titt på Hilltop-dokumenten.

    Men det kräver tid, tålamod och en riktigt stor satsning.

  12. #12
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Hmm.. men Nikke, tror du inte att det finns enklare fördelar, tex att 100 inlänkar från 100 domäner på säg 10 olika ipn är bättre än motsvarande 100 från samma ip?

    Att man kan få till hilltop är ju en sak, men vad säger att de går stenhårt på det som står där? De kanske bryr sig om c-nät, kanske inte? Som många har sagt innan så är det ju inte "mitt" fel om webbhotellet jag har min sida på har samma ip på alla sina kunder.

    Edit: om nån är intresserad av att "byta" info-sidor, dvs en .html ett par bilder och låta en domän peka på detta på någon annans server så hör av er (jag har åtminstonde tre olika c-nät jag kan lägga sådana sidor på). Spam är så klart inte av intresse utan det får åtminstonde vara en "artikel". Vidare diskussion via PM.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  13. #13
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Självklart Hjalmar, men det är ju Hilltop-dokumenten som ligger till grund för alla dessa spekulationer om IP-adresser egentligen.

    Det är i min värld fullständigt klart att till och med en länk från en halvdant uppdaterad blogg med låg PR som ligger hos en ISP som jag aldrig har haft att göra med är värd lika mycket som en länk från en sida med högre PR men från samma IP-nummer. Samtidigt är _alla_ länkar bättre än inga länkar.

    Men först sedan man gjort sin on-page-optimering och set över sin sajts logiska länkstruktur. För det är det som håller i längden. Ju varje sida på sajten blir, desto viktigare blir det.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det blir ju ännu mer intressant om man vänder på begreppen. Antag att någon är snäll mot dig och låter din nya webbtjänst hosta på ett C-nät som annars bara används sedan ett antal år av en riktigt betrodd tjänst på internet. Tänk om du t.ex. fick hosta tillsammans med Google, Yahoo, Flickr, Microsoft eller något liknande.

    Kanske slipper man spamfilter?

  15. #15
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Här är en relaterad tråd i ämnet från John Scotts V7n.com:
    http://www.v7n.com/forums/seo-forum/11051-secret.html

    När vi nu alla är överens om att unika IP-nummer har så stor betydelse börjar det väl dags att göra något åt saken... Jag har på tok för många domäner utspridda på bara 5 unika IP-adresser.

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    om det bara gällde unika ip så är ju det löst rätt snabbt, om man kan få loss typ 20 - 30 st ip-nummer. Ett nät-kort går ju att konfa med många ip-adresser och sedan ser man till att varje site får sitt "eget ip-nummer"

    Det handlar väl om c-nät och då kan det bli lite klurigare om man ska köra det på samma maskin ... kanske går det, det vet jag inte ... aldrig testat

    cya,
    /PatrikB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Web10.se webbhotell. Någon med erfarenhet?
    Av Anton Johansson i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 07:15
  2. Billiga domännamn+ webbhotell
    Av Anton Johansson i forum Övrigt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 14:52
  3. Flera webbhotell
    Av jon i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 16:20
  4. tyskt webbhotell
    Av Artamus i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 19:26