Resultat 1 till 16 av 16

Länk Experiment

  1. #1
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Hej

    Är det nån som har testat huruvida om variation av länktexter och ev beskrivningar(katalogsubmitteringar) har för effekt på den faktiska positioneringen i Google samt PR? Många på Digitalpoint påstår att det inte spelar någon roll.

  2. #2
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Textlänksvariationerna är viktiga, vem påstår nått annat?!
    Länktext menar jag... Länktextvariationerna är viktiga alltså....

  3. #3
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Hur fungerar det om man har med företags/hemsidans namn och sedan variation på övriga ord. t.ex.

    Fiskhandlaren - Fisk från östersjön
    Fiskhandlaren - Massor med torsk
    Fiskhandlaren.se - Endast svensk fisk

    Tolkar de dessa som helt olika eller förstår de att Fiskhandlaren är en repetition?

    Givetvis är det bra att även försöka skaffa â€vanliga†länkar också. Helt fria från företagsnamn. Men vid "katalogsubmitteringar" (fint ord ) är det ju oftast standard att ha med även hemsidan/företagets namn.

  4. #4
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Vad menar du med repetition? Orden i varje länk är ju unika.
    "vanliga länkar" är "ovanliga" dvs, större delen av länkarna in till en site består antingen av urlen eller sitenamnet.

  5. #5
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Vad menar du med repetition? Orden i varje länk är ju unika.
    Vad jag menar är helt enkelt om google ser ner på länkarna för att de alla innehåller/börjar med Fiskhandlaren. Eller om han inte förstår det utan ser dem som unika?

    Är det bra "Länktextvariation" på länkarna som jag skrev som exempel?

  6. #6
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ja, variationen är hel OK, men jag skulle sätta sitenamnet sist, hon gillar det bättre.

  7. #7
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Textlänksvariationerna är viktiga, vem påstår nått annat?!
    Länktext menar jag... Länktextvariationerna är viktiga alltså....
    De flesta verkar ha provat det, men inte märkt nån större skillnad

  8. #8
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    ordet "failure" är väl ett bra exempel på vikten av länktext.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hm latehorn kan du ge den korrekta länken till de "flesta verkar ha provat det". Det är det bara fem kommentarer i den tråden du länkar till varav två är dina.
    Dessutom är det bara en som inte tycker det ger resultat och en som använder sig av det och den tredje undrar vad det innebär.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-06-14 klockan 10:30.

  10. #10
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av webguide
    ordet "failure" är väl ett bra exempel på vikten av länktext.
    Det var inte det som var min fråga, Jag undrade mer om kunde köra med samma kaywords i länktexten gång efter gång efter gång. Förut trodde jag att google inte gillade det, men nu är jag tveksam. Kolla på reaktionerna i tråden jag postade..

  11. #11
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av urban g
    Hm latehorn kan du ge den korrekta länken till de "flesta verkar ha provat det". Det är det bara fem kommentarer i den tråden du länkar till varav två är dina.
    Dessutom är det bara en som inte tycker det ger resultat och en som använder sig av det och den tredje undrar vad det innebär.
    Jaja, men kan du på något sätt visa exempel som stödjer din teori. Låt säga att jag endast vill upp i toppen för "microvågsugnar", varför ska jag då variera länktexten om jag inte har några klara bevis för att variation av länktext ger bättre resultat. Av egen erfarenhet så har jag presterat bättre då jag inte varierat länktext. Men det är väl bara tur antar jag....

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag har inte presenterat någon teori latehorn utan ville veta hur många det är som passade in i ditt begrepp "De flesta verkar ha provat det, men inte märkt nån större skillnad". Nu vet jag det 1 person...

  13. #13
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av urban g
    Jag har inte presenterat någon teori latehorn utan ville veta hur många det är som passade in i ditt begrepp "De flesta verkar ha provat det, men inte märkt nån större skillnad". Nu vet jag det 1 person...
    Det var ett exempel. Förresten så är den personen någon som har större erfarenhet av SEO än vad jag har. Men skit i det, jag är inte här för att bråka utan nytta. Det ända jag ville ha reda på var om det fanns något signifikant bevis för att href variationer leder till bättre ranking i Google, även om man bara siktar sig in för ETT sökord.

  14. #14
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Oopsidais, sorry, men å andra sidan så är ju just failure svar på den frågan. Samma länktext ger önskat resultat. Google har väl egentligen "inget emot" att köra med samma text. Det handlar mer om att variera texten runtomkring så att det inte är uppenart att länkarna kommer från samma källa. Om många skriver ordet news som länktext på länkar till news.bbc.co.uk så kommer news.bbc.co.uk att starkt förknippas med ordet news.

  15. #15
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    En till källa som bekräftar vad jag har försökt få fram..

    Citat Ursprungligen postat av CJan_NH Visa inlägg
    One of my competitors does nothing to promote his site but submit to directories. In fact, he uses the same single keyword in his anchor text over and over again.

    It appears to work well enough for him-for that one single keyword at least. We still eat his lunch on that keyword (and every other keyword for that matter) but he's been doing it for years. Unfortunately for him though he doesn't seem to check the integrity of his backlinks very often. His only edu backlink 404ed about a month ago...

    ...pity

    We've been watching him intently, as sort of a case study for the effectiveness of directory linking efforts. You can learn an awful lot by observing the actions of your competitors.

  16. #16
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det man vill undvika genom att använda varierade länktexter är att fastna i något filter hos Google. Idag finns inga egentliga bevis (inga som jag vet av i alla fall, upplys mig gärna om ni har andra erfarenheter) för att Google skulle straffa webbplatser som har alldeles för många inkommande länkar med samma länttext.

    Hela grundkonceptet vid länkbygge är att, i så stor utsträckning som möjligt, efterlikna en naturlig länktillväxt. Och en bra, naturlig länktillväxt har inte exakt samma länktext på alla länkar. Dessutom har man inte bara länkar till rooten på sin webbplats, utan ganska ofta länkar som gå på djupet. Alltså direkt till specifika resurser på webbplatsen.

    Så anledningen till att man försöker variera sin ankartext i olika länkbyggen är alltså inte för att det i första hand ger bättre ranking. Utan snarare för att det inte ska vara så uppenbart att länkarna är "artificiella".

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 2 problem med css meny
    Av Obbe i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 21:09
  2. Länk till Webbutveckling.org
    Av koFFiii i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 20:59
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 21:35
  4. bortglömd länk
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 10:34
  5. Jag har sålt min första länk!
    Av Nikke Lindqvist i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 15:55