Resultat 1 till 12 av 12

Sökordsfokusering

  1. #1
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Jag har en tendens att tappa fokus på mina sajter. Ett exempel, om jag har en domän som jag vill utveckla till en informationssida om tex Hotell. Bygger upp ett innehåll men lägger snabbt till information om andra reserelaterade ämnen, som tex flygresor, hyrbilar, restips mm. Tanken är att kunden ofta är intresserad av mer än bara Hotell och därför lägger jag till annan information.

    Nu till frågan, funderingen… hur viktigt är fokuseringen vid sökmotoroptimering. Spontant så känns det att en sida som bara handlar om Hotell värderas högre än en sida som handlar om Hotell till 80-90% och resten är information om tex flyg, bil, båt. Devisen, man kan inte vara bra på allt borde väl gälla?

    Många säger att undersidor värderas separat, tex startsidan: www.mindomänomhotell.se kan vara fokuserad på ordet Hotell, men sen har jag en undersida som heter www.mindomänomhotell.se/flygresor/ som är fokuserad på flyg. Men gör inte Google en helhetsanalys av innehållet och märker att sidan spretar i innehåll, vilket sen leder till att sidan aldrig blir riktigt bra på varken Hotell och/eller flyg.

    Jag borde kanske vara en aning mer fokuserad, dock ingen stor fråga för mig. Men kanske något man borde tänka mer på i sitt utvecklingsarbete.

  2. #2
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    I ditt fall, så som du presenterar det hela, att det först och främst handlar om hotell och sedan lite "kringtjänster".

    En snabb koll med allas våran "all sägare", Google, säger att hyrbil, flyg, flygresor etc. alla är relaterade till hotell. Med det sagt tror jag t o m att siten skulle ranka bättre, för sökningar om "hotell", med den extra informationen

    /Patrik Berggren

  3. #3
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Om informationen på din sida gör den mer användbar, och därmed mer omtyckt, bör den få mer trafik - vilket sedan kommer att avspeglas i rankning.

    Högst ovetenskapligt, men jag vågar gå i god för det. Trafikmängd, klickvägar och tid på sajten ger Google ett hum om att det är en välanvänd sajt. Jag tror du gör helt rätt. "Skit i" Google - tänk på besökaren, det kommer att löna sig.

  4. #4
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vissa siter vill man ju att besökarna ska iväg ifrån "så fort som möjligt", för det är då man tjänar pengar på dem

    /Patrik Berggren

  5. #5
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Sant - och kasst. Ogillar personligen dessa typer av sajter som skräpar ned nätet. Och vill man bara tjäna pengar är ju porr ett bra alternativ?

  6. #6
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    I ditt fall, så som du presenterar det hela, att det först och främst handlar om hotell och sedan lite "kringtjänster".

    En snabb koll med allas våran "all sägare", Google, säger att hyrbil, flyg, flygresor etc. alla är relaterade till hotell. Med det sagt tror jag t o m att siten skulle ranka bättre, för sökningar om "hotell", med den extra informationen

    /Patrik Berggren

    Hur vet man vilka ord som är relaterade till varandra? Har Goggle släppt någon lista med dessa ord?

  7. #7
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Den listan har funnits länge i Google Keyword Tool

    /Patrik Berggren

  8. #8
    GurraMans avatar
    GurraMan GurraMan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    3
    Jag skulle nog säga att det är en bra idé att köra med tydliga kategorier som du sedan länkar upp från steg ett: hur tar du dig till hotellet sen tips om hotellets närliggande ssightseeing osv, då följer allt en logisk ordning och leder till fler och bättre konverteringar. Rankingen kanske inte rusar i höjden men populariteten gör det och ditt text innehåll blir enklare att uppdatera samt mycket lättare att fylla ut med mer "hotell" och resor då grunden redan är lagd och som med alla siter, mer content = bättre ranking

  9. #9
    Dimgos avatar
    Dimgo Dimgo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    Den listan har funnits länge i Google Keyword Tool

    /Patrik Berggren

    Och den underbara funktionen med GKT är ju också att man ser sökvolymerna för olika ord, så man får en idé om hur man ska formulera kundens texter på hemsidan.

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kom bara ihåg att ställa in "exact" matchning och inte ha default "broad" när det kommer till sökvolymerna

    /Patrik Berggren

  11. #11
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Gjorde en sökning efter "hotell" inkl synonymer och matchningstyp: exakt. Ytterligare sökord som kan användas - sorterat efter relevans ger tex: [vandrarhem], [pensionat], [boende], [övernattning], [konferenser], [konferens], [spa], [hotell västerås], [hotell i sverige], [hotell bokning] men ingenstans framgår det att ordet flygresor är relaterat till ordet hotell. Jag vet inte riktigt hur ni ser de relationerna? Är det någon funktion som jag missat?

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Som sagt. Google ändrar sig hela tiden. Det som var en sanning igår är det inte idag ...

    /Patrik Berggren

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)