Resultat 1 till 21 av 21

Vad är en länk värd - I pengar?

  1. #1
    Navaliss avatar
    Navalis Navalis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    16
    Hej.

    Jag vet inte om min fråga är lite konstigt ställd men what the hell.
    Vad är ett blogginlägg värt i pengar? Inlägget innehåller korrekta länkar med relevanta nyckelord. jag håller på att starta en ny sajt som kommer jobba med kläder. Jag funderar på att skicka ut lite varuprover till utvalda bloggare med förhoppning att dom ska skriva om oss och även länka. Det är dock inget krav vi ställer. Men vad är skäligt i värde? Var är ett inlägg värt från en ex en PR3 blogg? Är det en dålig affär om vi skickar ett plagg som för oss är värt 250:- och får ett inlägg om detta? Ska vi skicka ett par underkläder värt 100:- istället?

    Jag hoppas jag lyckats förklara min fråga.

    Mvh P

  2. #2
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    När du har en produkt du säljer så har det plagget två värden, dels kostnaden du har för att köpa/tillverka produkten, dels priset du säljer produkten för.
    Det är därför ett bra sätt att ersätta, eftersom värdet för bloggaren är butikspriset, och kostnaden för dig är inköp/tillverkning.

    Det kan absolut vara värt att göra så för att få länkar, speciellt om det är hård konkurrens på sökord ni försöker slå er in på. I lägre konkurrens kan det vara billigare att köpa AdWords än att ranka #1.

    Värt att reflektera över angående priset; tänk på att även om det bara kostar dig ett inköp/tillverkning så missar du ett butikspris i intäkter.

  3. #3
    NBTs avatar
    NBT NBT är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    72
    Om du drivit liknande shoppar förr (eftersom denna var ny), eller känner någon som har, kanske du har en kvalificerad gissning på hur mycket du tjänar på varje unik besökare. T.ex, säg att du snittar 10kr intäkt på en unik besökare och din present kostar 200kr... då behöver en blog leverera runt 20 besökare för att ha betalat av sig, och då är förstås inte intäkter från organisk sökmotortrafik inräkad (högre ranking alltså). Snittorder, avslutsprocent och intjäning per UV är himla bra mått att balansera på.

  4. #4
    Navaliss avatar
    Navalis Navalis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    16
    Sökordet som vi är intresserade av rankas vi på #15 idag. Dvs sida 2 så den organiska trafiken är minimal. Vi köper idag sökordet på adwords och vi har satt en maxbudget på 700:-/dag ... OCh dom 700:- äts upp varje dag så per år blir det över 250000 kr !!!!

    Vår kostnad för ett plagg + frakt kommer ligga på ca 150:- ... Vi har inga krav på länkarna men skickar med ett önsemål/tips om hur länken ska utformas. Hittills har 100% länkat på ett korrekt sätt med våra nyckelord.

    Är då 150:- för ett blogginlägg ett ok pris?? Eller är det kanske för mycket i fårhållande till vad det ger? Eller kanske tvärtom? Det är kanske tokbilligt?

    Bloggarna har PR3 till PR5 om det är av intresse. Men om jag inte är ute och cyklar är det väl huvudsidan och inlägget försvinner ju därifrån kanske snart och hittas då enbart på sin djuplänk.. Men en länk är ju alltid en länk?!

    Mvh Patrik

  5. #5
    Navaliss avatar
    Navalis Navalis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    16
    Vi har kört butiken i ca 2 veckor nu ... En kund är värd ca 350:- netto ... Så det krävs ju inte så många kunder från en blogg. Dock är det primära syftet att få länkkraft och därmed få en bättre placering på google. Men det är ju som du säger att det även finns ett värde i trafiken som drivs från bloggarna. Det är inga toppbloggar som vi pratar om men målet är att få ca 100 olika bloggar som länkar. Det borde väl ge lite resultat tycker man?
    Senast redigerat av Navalis den 2009-02-11 klockan 14:58.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Se även till att alla bloggposter inte enbart kommer ifrån "gratisbloggarna" som wordpress.com, blogspot.com och de svenska motsvarigheterna. Det bör även finnas bloggar med egen domän/hosting.

    /Patrik Berggren

  7. #7
    Navaliss avatar
    Navalis Navalis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    16
    Tack för tipset Patrik - Gällande gratisbloggar vs. eget domän. Ska tänka på detta.

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Tänk också på att inte vara för ivrig med att bara få länkar med ett visst utseende.

    Det sticker ut mycket mer om alla länkar är likadana. Ta fram 10 olika länkar som ni tycker är bra för ert sökord och skicka olika länkar till de olika bloggarna.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    Navaliss avatar
    Navalis Navalis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    16
    Vi kommer låta bloggarna styra själva vad de skriver och till vilken produkt de länkar.. det enda som vi har som krav är att ett visst nyckelord ska finnas med i texten och länkas till vår startsida. Men vi ska göra som du säger, dvs variera dessa nyckelord. Däremot är det ett speciellt sökord som är viktigt för oss så vi lägger tyngden på det.

    /P

  10. #10
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jag skulle hellre satsa på djuplänkar, direkt till produkterna de skriver, utan att jämnt ha med en länk till index-sidan. Klart mer trovärdigt

    /Patrik Berggren

  11. #11
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    De som länkas från t.ex. Blondinbella, Kenza och de där populära tjejbloggarna brukar sticka upp som raketer under den vecka de länkas in där.

    Sen ramlar det nedåt igen när inlägget hamnar i arkivet.

    Jobbade med en sajt i modesegmentet själv för ett tag sen och då var det några konkurrenter som jag höll koll på. Därav observationen så att säga.

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Ok .. jag tror t o m man lätt skulle kunna "plocka upp dem" på de resultaten igen, utan svårigheter. "Promot the Promotors" ... dvs, ett par fina inlänkar till just de inläggen så skulle de nog kunna få lite fart upp i SERP:en igen :P

    Just det med SERP där konkurrensen är hög behövs det en kontinuerlig tillströmmning av länkar, från många olika källor. Den som klarar av det "vinner manipulationen" i SERP:arna *LOL*

    /Patrik Berggren

  13. #13
    Maria Ss avatar
    Maria S Maria S är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    106
    Hur mycket skulle ni betala per mån/år för en PR6-länk med relevant innehåll?

  14. #14
    FredrikNass avatar
    FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norge, Tromsø
    Inlägg
    45
    det beror på placering anser jag, priset blir ju annorlunda om du i tilægg till bra PR också får en høg med klick till din sida

  15. #15
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    348
    Hur mycket skulle ni betala per mån/år för en PR6-länk med relevant innehåll?
    Jag vet siter som är beredda att betala hundratals dollar i månaden för sådan länk, iaf om den ligger permanent på den länkande sitens förstasida.
    Inte längre 1:a på sökmotoroptimering. Vera&John.

  16. #16
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det är ju jätte svårt att säga, rakt av.

    Säg att länken kostar 500 kr/mån, men genererar bara inkomster tillbaka (vinster) motsvarande 250 kr/mån. En annan länk kostar 250 kr/mån och genererar 1 000 kr i ökad vinst ... vad är länkarna värda?

    högre ranking, för rankingens skull, är förlegat. Konverterande trafik är det som gäller och inget annat.

    /Patrik Berggren

  17. #17
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Citat Ursprungligen postat av Patrik Berggren
    högre ranking, för rankingens skull, är förlegat. Konverterande trafik är det som gäller och inget annat.

    /Patrik Berggren
    Fast en länk som bara ger ranking, som resulterar i bättre placering i SERPen, som resulterar i mer trafik, som resulterar i mer försäljning...

  18. #18
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
    Fast en länk som bara ger ranking, som resulterar i bättre placering i SERPen, som resulterar i mer trafik, som resulterar i mer försäljning...
    Är du säker på att det är så?

    Se det så här. Köp "seo"/"länkar" för ett sökord som ger 1 000 besökare per dag, konverterar mindre än 0,05% (inte ovanligt) dvs, 5 st nya kunder per dag.

    Köp "seo"/"länkar" för ett sökord som ger 100 besökare per dag och konverterar 20%, dvs 20 nya kunder.

    Vilket sökord/seo/länk kommer du få betala mest för? Troligen det som ger 1000 besökare, för alla TROR det ger mer kunder ...

    Testa! Det går att få fram EXAKT vilket sökord man ska "betala seo för", som man får bra ROI på ... det gör man på en dag eller 2 ...

    Då blir seo:n så mycket lättare, för man VET vilka sökord man ska optimera för ... man "gissar inte", för man har redan fått faktan.

    /Patrik Berggren

  19. #19
    StefanBergfeldts avatar
    StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    1 012
    Jag menar bara att även om trafiken från länken inte konverterar, för att det är en "SEO-länk" så kanske placeringen den ger i SERP konverterar. Det är också något att väga in när man värderar länken

  20. #20
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Precis, men HUR ska man veta det OM man inte testar ifall just det sökord/sökfras man hamnar högt på i SERP:en konverterar eller inte?

    Det är faktiskt riktigt lätt. Köp AdWords, på de sökord/sökfraser du TROR konverterar. Nu har du exakt data, fakta, om sökordet konverterar eller inte.

    /Patrik Berggren

  21. #21
    Hercules Rockefellers avatar
    Hercules Rockefeller Hercules Rockefeller är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    UK
    Inlägg
    38
    Location location location galler aven digitalt.. En hogre placering ar nog mer langsiktigt nyttig generellt satt. Google ar nog kvar langre ar bossesbilligatshirts.se som genererar konverteringar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Äldre kataloglista
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 556
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 19:11
  2. Länkar och hur de värderas av Google
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 08:46
  3. Lista över SEO-vänliga topplistor
    Av Tina Isola i forum Kataloger
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 07:34
  4. Länkkatalogers länk värde
    Av Sundream Estate i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 17:50
  5. 2 problem med css meny
    Av Obbe i forum Övrigt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 21:09